Peugeot 206 är det franska märkets genom tiderna mest framgångsrika modell. Bilen har sedan debuten 1998 sålts i mer än 5,5 miljoner exemplar och har under flera år toppat listorna över mest sålda småbil i en rad länder, däribland Sverige. Självfallet är det ingen lätt sak att upprepa en sådan framgång.
Peugeots recept för att behålla greppet om köparna är att låta efterträdaren svälla ut på alla ledder. Jämfört med 206:an är nya 207 hela 20 cm längre, sju cm bredare och fyra cm högre. Samtidigt har axelavståndet vuxit med tio cm.
Med tanke på de rejält utökade yttermåtten är baksätet i 207:an en liten besvikelse. Det är aningen för snålt tilltaget för att vuxna ska kunna trivas där under några längre sträckor.
För barn passar det däremot betydligt bättre, inte minst för att sittdynan på bio-manér är monterad högre än framstolarna. Det ger en fin utsikt även för små människor och det är något som brukar vara gynnsamt för åkglädjen. Så för den lilla familjen, två vuxna och ett eller två barn, kan nya 207 vara det rätta valet.
En vettig säkerhetsdetalj är att bältesvarnare, förutom i framstolarna, finns på alla tre platser bak. Föraren ser direkt om någon missat att ta på sig bältet, eller av någon anledning knäpper av sig det under färd.
Även i övrigt är säkerhetsstandarden mycket hög i den nya Peugeot-modellen. Bilen fick toppbetyget fem stjärnor och aktningsvärda 35 poäng (se faktaruta!) när den krocktestades av Euro NCAP.
Men det är inte bara säkerheten vid en eventuell kollision som är prioriterad i 207:an. Peugeot har även tänkt på körsäkerheten och antisladdsystem är standard i alla versioner, även de billigaste. Det är ett berömvärt initiativ.
Däremot har de franska ingenjörerna inte brytt sig lika mycket om riskerna vid en påkörning bak-ifrån. Aktiva pisksnärtskydd saknas i framstolarna och det är den kanske allvarligaste säkerhetsbristen i 207:an.
En avgörande förbättring jämfört med föregångaren är att kvalitetskänslan i interiören höjts flera snäpp, såväl när det gäller material som utformning. 207:an känns betydligt mer påkostad än den plastiga 206:an.
Förarstolen i den nya bilen förtjänar också beröm. Den hör till de bästa i storleksklassen och att hitta en vettig körställning är heller inga problem. Ratten är dubbelt justerbar och stolen är höj-/sänkbar och har dessutom en skjutmån som gör att även riktigt långbenta får plats.
Körgenskaperna är också på topp, även om de kanske inte är riktigt lika roliga som marknadsföringen gör gällande. Fast det har mer med maskineriet - 1,4-litersmotorn är ingen racer precis - än med chassikaraktären att göra. Växelföringen är heller inte den mest rappa och exakta vi upplevt.
Peugeots nykomling har annars ett brett register. Den är stabilt vilsam att köra på landsvägsetapper, samtidigt som den aldrig tvekar när det handlar om att snabbt ta sig fram genom skarpa krökar. Styrningen, med elmekanisk servo, överraskar positivt i både skärpa och precision och följsamheten i böjarna är i det närmaste perfekt.
Det gör att man under testslingans krokigaste partier sitter och längtar efter mer kraft under huven. En 207 i GTI-utförande vore smaskens. Och en sådan kommer så småningom, var så säkra! Tillsammans med BMW har Peugeot utvecklat en direktinsprutad turbo på 1,6 l/150 hk som lanseras vid årsskiftet. Då lär även de mest gasglada bli nöjda.
Men för vardagsbruk är den nyutvecklade 1,4-litersmotorn på 88 hk det bästa alternativet. Den räcker gott och väl till för normal körning och har också förutsättningar att kunna ge en hyfsat beskedlig bensinnota. Testlaget landade, med en knappt inkörd testbil, på snittförbrukningen 7,4 l/100 km efter drygt 150 mils körning.
Det är visserligen klart över den officiella deklarationens 6,4 l/100 km. Men samtidigt rullade Peugeoten klart snålare än den väl inkörda referensbil vi hade med oss under hela testet, en Renault Clio 1.4 Komfort. Clion förbrukade 8,0 l/100 km under exakt samma körförhållanden. Så i den jämförelsen har 207:an ett klart övertag gentemot sin värsta konkurrent.
Fjädringskomforten i den nya Peugeoten får högt betyg. Bilen sväljer de flesta typer av ojämnheter med ackuratess och någon småbilsstruttighet förekommer inte. Men se upp med alltför djärva däckval. Med de 17-tumsfälgar och lågprofildäck som finns som tillval riskeras en mer omskakande upplevelse.
Peugeot har också jobbat hårt för att förbättra ljudkomforten i 207:an och det är ett bra initiativ. Särskilt med tanke på att föregångaren, 206-modellen, är en av småbilsklassens värsta bullerlådor.
Fast riktig ända fram har man inte nått. Den nya Peugeoten är visserligen betydligt tystare än 206:an, men släpper in en hel del däcksljud på grov asfalt och motorn är surrig i raskt landsvägstempo. Jämfört med referens-Clion är 207:an några decibel bullrigare på alla underlag och i alla farter. Men då ska man också veta att Renaulten har småbilsklassens kanske bästa ljudkomfort.
Peugeot 207 baseras tekniskt på en uttänjd variant av PSA-koncernens (Peugeot/Citroën) beprövade plattform 1, som även används för Citroën-modellerna C2 och C3.
Vår testbil hade beteckningen 1,4 X-Line, vilket är detsamma som basutförande. Det betyder dock inte att bilen är helt avskalad på komfortutrustning och till det som ingår i priset hör bland annat elstyrda ytterbackspeglar, elfönsterhissar fram och färddator.
Men för luftkonditionering och CD-radio, som ligger i ett paket, får man betala 4 900 kronor extra. Så i praktiken börjar priset för en femdörrars 207:a på 137 800 kronor. Det är 2 000 kronor billigare än motsvarande Renault Clio, om vi nu fortsätter att använda den som referens. Hoppar man över bakdörrarna sjunker 207-priset med 4 000 kronor, oavsett modellversion. Men då får man också en betydligt mer opraktisk bil.
En annorlunda designdetalj på den nya Peugeot-modellen är att den finns med två olika fronter, Sport eller Klassisk. Skillnaden är att sportfronten har integrerade dimljus och ett annat mönster i grillen, vilket gör att lejongrinet i nosen ser ännu bredare ut.
Den som väljer basversionen X-Line får den lite lugnare klassiska fronten, medan övriga 207:or är försedda med sportfront.
Listan över komfortutrustning till nya 207 är lång. Bland det som kan köpas till finns såväl automatisk klimatanläggning och navigationssystem som läderklädsel, parkeringssensor och panoramasoltak i glas. Det är finesser som normalt förknippas med exklusivare bilar än en fransk folkvagn.
Men för att komma åt den mer avancerade extrautrustningen måste man köpa sin 207:a med en större motor än den som sitter i basversionen. Till 1,4-litersmodellen finns, utöver radio/luftkonditionering, egentligen bara sollucka, farthållare, lättmetallfälgar och metalliclack att välja till.
Vällukt i kupén kan däremot alla 207-köpare få, förutsatt att de satsar 990 kronor på det doftsystem som känns igen från syskonmärket Citroën. Systemet laddas med parfymampuller och sprider sedan väldoft bland de åkande. En rad olika aromer finns att välja på.
Jämfört med 206-modellen är den nya Peugeoten inte bara säkrare, större, rymligare och bekvämare. Den är också avsevärt dyrare, det handlar om drygt 20 000 kronor när motsvarande modellversioner jämförs.
Alla som tänker byta sin gamla 206:a mot den nya modellen får med andra ord gräva djupt i plånboken om det ska bli någon affär.
Bra att veta är också att fler karossversioner av 207:an är på gång.
Under nästa år, exakt när är okänt, lanseras såväl plåtcabrioleten 207 CC som kombin 207 SW. I höst dyker dessutom ytterligare ett motoralternativ upp, även den ett resultat av samarbetet med BMW. Det handlar om en direktinsprutad bensinare på 1,6 l/115 hk. I grunden är det samma motor som 150-hästaren, men utan turbo.
Testad i Vi Bilägare nummer: 9/2006
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.