Nästa artikel
Biltest: Opel Vectra Kombi, Volkswagen Passat Variant
Nybilstest

Biltest: Opel Vectra Kombi, Volkswagen Passat Variant

Publicerad 3 maj 2005 (uppdaterad 22 september 2010)
Opel Vectra Kombi är billigast, rymligast och roligast att köra. Ändå vinner VW Passat Variant den tyska kombiduellen. VW:n är en mer helgjuten bil, medan Opeln tyngs av ett antal onödiga säkerhetsmissar.

Bästa lastmåtten? Flest drickabackar? Smidigaste fällningen av baksätet? Det är tre frågor som självklart står högt på listan när testlaget ställer nya VW Passat Variant mot nyligen uppfräschade Opel Vectra Kombi i en klassisk kombiduell.

Men i dagens hårda konkurrens räcker det inte med att bara vara praktisk, lättlastad och rymlig för att lyckas. Av en bra familjeskåpvagn krävs betydligt mer än så.

Till att börja med måste den i alla lägen vara trygg att köra och orka bära sin last utan att svikta. Inte ens i paniksituationer, simulerade eller verkliga, är det tillåtet att falla ur ramen.

En hög säkerhetsnivå och en vettig driftsekonomi är andra nödvändigheter, liksom en skön åkkomfort. Det ska vara tyst, bekvämt och trivsamt i kupén. Ett fördelaktigt yttre skadar inte heller och helst ska också den perfekta familjekombin vara snabb, smidig och rolig att hantera.

Finns ännu inte
Den bil som får toppbetyg på alla dessa punkter finns ännu inte i sinnevärlden, men alla tillverkare strävar förstås att nå dit.

Så även Volkswagen, som med sin nya Passat Variant hoppas kunna locka till sig en ännu större andel av de svenska kombikunderna. Ett viktigt vapen för att nå det målet är prissättningen. Den nya VW-kombin är någon tusenlapp billigare än den gamla modellen trots att det handlar om en betydligt större, säkrare och modernare bil.

Förklaringen till att priset kunnat hållas nere är att Passat inte längre har Audi A4 som teknisk bas. Istället byggs bilen på samma plattform som VW Golf, ett teknikskifte som ger väsentligt lägre produktionskostnader. Som extra bonus gynnas även innerutrymmena. Med motorn monterad på tvären istället för, som tidigare, på längden har kupén kunnat sträckas ut med ett antal värdefulla centimetrar.
   
Opel Vectra Kombi är, till skillnad från Passat, inte någon helt ny modell.   Däremot har den nyligen genomgått en omfattande föryngringskur. Hundratals förändringar är gjorda, både under skalet och på utsidan.

De yttre skillnaderna märks främst i frontpartiet, som numera har ett klart släktskap med den mindre Astra-modellen. Bakom ratten är den spontana reaktionen att Opel-kombin blivit roligare att köra, främst tack vare en betydligt kvickare styrrespons än tidigare. 
   
Visar framfötterna
Både Opel Vectra och VW Passat återfinns i prisläget några snäpp under tjänstebilsfavoriterna Volvo V70  och Saab 9-5 kombi.Men även om prislapparna är mindre kan de tyska utmanarna gott och väl mäta sig med de svenska storsäljarna när det handlar om kupé- och lastutrymmen.

Samma sak gäller prestanda och fartresurser, ett område där särskilt Opeln visar framfötterna. Vectras tvålitersturbo på 175 hk, som känns igen från Saab 9-3 2.0t, imponerar stort med sin mjuka gång och sitt mustiga kraftflöde över ett brett register. Man behöver nästan bara nudda gaspedalen, så skjuter bilen iväg så det står härliga till.
 
Passats direktinsprutade FSI-motor på 2,0 liter/150 hk ger inte samma fina gensvar på låg- och mellanvarv. Dessutom är den oväntat hård i tonen vid belastning och kräver 98-oktanig bensin (plus 30 öre/litern jämfört med 95) för att arbeta optimalt. Flexibiliteten är det däremot inget fel på, FSI:n segdrar ryckfritt på sexan redan från 50 km/tim.

Rullar snålare
Passaten rullar också, enligt testlagets mätningar, genomgående något snålare än Vectra. Men vid pumpen äts den lägre förbrukningen till stor del upp av den dyrare bensinkvaliteten.

Bränslekostnaden för 100 mils körning med VW:n slutar på 1 019,05 kronor, baserat på vår testförbrukning.  Motsvarande siffra för den sju procent törstigare Opeln är 1 059,25 kronor. Skillnad: drygt 40 kronor. Utslaget på ett år betyder det ungefär sex hundralappar för normalbilisten. Inte mycket att bråka om. 
      
Sexväxlade manuella lådor är standard, såväl i Passat som Vectra. Båda är smidiga att använda, men folkvagnens mekanism är snabbare, kortslagigare och mer exakt att hantera än Opelns. Sportigare, om ni så vill.

Vad man däremot kan fundera över är den praktiska nyttan med alla växlarna, speciellt som utväxlingen på sexan inte är mycket högre än en normal femma i någon av bilarna. Det är inte många dyrbara bränsledroppar som sparas ute på landsvägen. Arrangemanget luktar mer mode än funktion, tycker testlaget. 

Vectra och Passat räknas av hävd till mellanklassen, men det stämmer inte riktigt längre. Sett till yttermåtten har de tyska utmanarna på senare tid vuxit ut till stora bilar, fullt i nivå med Volvo V70 och Saab 9-5 kombi.

Håller storbilsklass
Även åkkomforten håller storbilsklass. Bullernivån är lite lägre i Passat och fjädringen skönare i Vectra, men skillnaderna är hårfina. Fast ljudmätningarna är förstås inte helt rättvisa, eftersom test-Opeln rullade på extremdäck vid mättillfället.

När det handlar om avspänd landsvägskörning är Vectra favoriten. Inte minst för att det rejält tilltagna axelavståndet ger en mycket fin riktningsstabilitet. Opeln är också mindre vindkänslig än VW:n, som krävde viss passning när höstovädren friskade i.
 
På testslingans allra krokigaste avsnitt skötte sig bilarna med den äran, trots att det handlar om två stora familjekombi. Köregenskaperna är oväntat inspirerande, med kvicka styrreaktioner och en välbalanserad följsamhet i böjarna. I ämnet väghållning och kör-glädje blir det med beröm godkänt för båda. 
  
Allra roligast bakom ratten har dock föraren i Vectra. Till viss del kan man tacka den kraftfullare motorn för det. Men minst lika stor betydelse har det skickligt omarbetade chassiet, som förvandlat den tidigare lite trögt framtunga Opeln till en kurvslukare av klass.
   
Krocksäkerheten kartlagd
Fast hur bilarna beter sig på väggreppets yttersta gräns, när de provoceras i undanmanöverprovet, kan vi inte uttala oss om. Hala banor under testperioden stoppade alla försök att vingla mellan konerna, så något fullödigt omdöme om körsäkerheten är svårt att leverera. 
 
Krocksäkerheten är däremot kartlagd av Euro NCAP och där belönas Passat med högsta betyg, fem stjärnor, medan Vectra bara når upp till fyra. Opeln har även en del andra brister som borde få säkerhetsmedvetna spekulanter att dra öronen åt sig.

Bland annat saknas akustiska bältespåminnare, en detalj som finns på i stort sett alla nya bilar i dag. En annan miss, som diskvalificerar bilen för många småbarnsfamiljer, är att krockkudden på passagerarsidan fram inte kan kopplas ur.

Istället har Opel något som kallas för Smart Airbag, ett system som känner av om Opels egna barnstolar placeras i sätet och då stänger av krockkudden. Problemet är att några Smart Airbag inte kunnat erbjudas på senare tid.

Inte riktigt komplett
Orsaken är krångel med funktionen, något som tvingat Opel att återkalla ett stort antal stolar. Men nu ska systemet fungera och finns att beställa igen. Kostnaden är 2 500-3 000 kronor, inklusive barnstol (exakt pris var inte fastställt när detta skrevs). En annan barnfamiljsmiss är att Vectra inte går att få med integrerade bälteskuddar i baksätet. 
 
Även på komfortsidan finns brister som gör att Opel-kombin inte känns riktigt komplett i alla avseenden. Automatlåda kan till exempel inte kombineras med den fina turbomotorn.   

Den här typen av sprickor i fasaden finns inte hos Passat Variant, som ger ett mer helgjutet intryck än Vectra. I testlagets ögon är därför VW:n det bästa köpet, trots att den är ett antal tusenlappar dyrare än Opeln. Fast i praktiken är prisskillnaden inte så stor som en första snabb titt i listan antyder.

Så här hänger det ihop: nästan alla Passat Variant som säljs i Sverige är utrustade med VW:s businesspaketet som bland annat innehåller klimatanläggning, färddator och lättmetallfälgar. Det gör att priset för en 2.0 FSI Comfort hamnar på 248 800 kronor.

Drar längsta strået
För en likvärdigt utrustad Vectra Kombi slutar notan på 237 500 kronor, en skillnad på drygt 11 000 kronor.

På lite sikt jämnas dock Opelns lägre inköpspris ut av VW:ns bättre andrahandsvärde. Räknat på tre år och 1 500 mil blir milkostnaden för bilarna i "affärsmannatappning" exakt densamma, 42,87 kronor.
    
När det handlar om kvalitetskänsla är det, inte oväntat, Passat som drar det längsta strået. Dörrklangen har en exklusivt dov ton och interiören både känns och ser elegantare ut än i den mer bruksmässigt utformade Opeln.

Därmed inte sagt att den verkliga byggkvaliteten nödvändigtvis är bättre i VW:n. På en punkt är Passat riktigt misslyckad och det gäller golvmattan i lastutrymmet. En enda dammsugning räcker för att den ska börja tova sig. Det är inte premium.

Lastöppningen bak är inte heller särskilt lyckad. Den är i trängsta laget och även bredden i själva kombiutrymmet är smalt. Det kritiska måttet mellan hjulhusen är bara 100 cm.

Rymmer mindre
Nya Passat Variant är inte riktigt den storlastare som yttermåtten ger sken av. När vi testar med den klassiska tombacksmetoden visar det sig att den till och med rymmer mindre än gamla Passat!

Vectras lastmått är bättre på nästan alla punkter. Men även Opeln lider av ett ganska smalt kombiutrymme, 108 cm är inte mycket att skriva hem om. Där-emot är längden generös och Vectra sväljer mer bagage och är mer lättlastad än Passat. 
 
En bra detalj
Båda bilarna har, i de testade versionerna, kombinerade insynsskydd/lastnät som standard. Lastförankringsöglor, 12-voltsuttag, olika fack för småprylar, kasshållare och genomlastningsluckor i de bakre ryggstöden ingår också i priset.

En bra detalj på Passat är att ryggstödet på främre passagerarstolen kan fällas framåt. Då ryms nästan tre meter långa föremål i bilen. På Opel kostar samma finess 1 200 kronor extra.  

Smarta system för att säkra och hålla ordning på lasten finns som extrautrustning till båda bilarna. I Passats fall är priset 2 300 kronor, medan Opel tar 1 000 kronor för sitt FlexOrganizer-paket. 
 
Vettigt från säkerhetssynpunkt är att den som beställer en fabriksmonterad dragkrok på sin Passat eller Vectra på köpet får ett anti-sladdsystem som är specialkalibrerat för att hindra att släpet wobblar.

Kostnad: 8 000 kronor till Vectra (då ingår även nivåreglering) och 7 000 kronor till Passat.  
Baksätet är en annan viktig faktor för en bra familjekombi. Och här slår Opel alla konkurrenter, inklusive VW Passat, på fingrarna.

Vectras benutrymme är klassledande och dessutom är insteget till baksätet svårslaget. Bakdörrarna är extremt breda och öppningsvinkeln nästan vinkelrät. Det är som gjort för taxibruk, eller föräldrar som måste kränga sig halvvägs in i bilen för att spänna fast sina barn. 

Även Passat har ett bra baksäte där vuxna får plats. Men både utrymmen och insteg har en bit kvar till Vectras nivå. Dessutom är själva sätet obekvämare i VW:n, främst beroende på det alltför upprätta ryggstödet.
 
Testad i Vi Bilägare nummer: 18/2005

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-05 03:07
ohlmark

Man kan verkligen inte hålla med om slutsatsen, Vectran är ju bra nära överlägsen på hur många punkter som helst, att trots det utropa passat som vinnare är helt enkelt inte rimligt.
Om man inte behöver några barnstolar faller det argumentet.

Dessutom slumpar det sig att jag läst att det visst finns akustiska bältespåminnare i Vectra, det är bara inte standard på alla modeller utan tillval på vissa.

Om man läser Vectrans instruktionsbok inser man dessutom att Passaten ligger risigt till på många punkter där den inte erbjuder alls samma finesser eller teknik.

#2 • Uppdaterat: 2016-11-15 00:30
N-iklas

Till det kommer att man påstår att BILEN är mer helgjuten men det visar sig ju att det är möjlighet att få "viss" UTRUSTNING man avses som mer "helgjuten"och inte bilen.

Och blundar gör man förr allt det Vectra erbjuder i sin utrustning som Passat inte har.

Så här är man alls inte objektiva i sin slutsats utan prioriterar det man personligen själv skattar högst, det är inte ett professionellt sätt att utföra uppgiften på.
En personlig åsikt kan vem som helst komma med, här väntar man sig något mer än så.
Den som erbjuder mest ska vinna, inte den som testaren personligen faller för - så enkelt är det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.