Opel har alltid varit lite av kombimästare. Raka och lite kantiga former och en ganska slittålig klädsel särskilt i lastutrymmet. Nu är det minsann andra bullar som gäller. Nya Astra har delvis lagt av den gamla strama kostymen och ersatt den med sportigare snitt.
Det är också en känsla som infinner sig bakom ratten. Inte minst tack vare tvålitersmotorns turboknuff. Här finns det verkligen kraft att ta till. Astra blir därför snabbt favorit vid vår testkörning, när vi sträcker ut på motorvägen söderut och lämnar trafik-smeten i Stockholm bakom oss. Omkörningar går snabbt och tryggt med 170 hästar. Fattas bara annat.
Härlig ork
I ärlighetens namn är det alldeles tillräckligt med kraft också i Skoda och Ford. Octavias direkt-insprutade bensinmotor har härlig ork. Focus känns lite tamare men visar sig vara överraskande stark - och snabb.
Både Octavia och Astra har sexväxlade manuella växellådor. Focus har bara fem. Det är egentligen alldeles tillräckligt, i alla fall med den utväxling bilarna har. En uppenbar nackdel visar sig när jag ligger tvåa i karavanen med Astran. Focus ligger först och sist Skoda. Farthållaren är inställd på lagliga 110 km/tim.
Plötsligt ökar avståndet till Focus. Va, kör han fortare? Nej, det är jag som tappar farten! Hastighetsmätaren visar plötsligt bara 100 km/tim. Jag trycker gasen i botten. Men inget händer.
Förklaringen är att med sjätte växeln och 110 km/tim så varvar inte turbomotorn mer än 2 200 v/min. Det är extremt lågt. Focus motor spinner på nära 3 000 v/min och Skoda ligger omkring 2 700 v/min vid 110. Opels turbomotor behöver lite högre varvtal för att göra sitt bästa. Det kan vi också se vid mätningen av segdragning.
På sexans växel accelererar faktiskt Skoda snabbare än Opel från 70 till 110 km/tim. Allra snabbast är Focus (på femman). Sexan är därför lite av "Autobahn-växel". Det är helt enkelt överkurs för svenska förhållanden. Bästa lägen och känsla i växellådan har Focus och Octavia.
Gasen i botten
Vinner man kanske lägre bränsleförbrukning? Nja, det är tveksamt. Både Opel och Skoda går förmodligen med gasen i botten i många uppförslut om man kör med farthållare och inte bryr sig om att växla ned. Den sjätte växeln är ärligt talat mer eller mindre onödig för svenska farter, så länge utväxlingen är så pass hög och i kombination med dessa motorer.
Låter man bli farthållaren och kör så att motorn går lätt och inte pressas för hårt på låga varvtal kanske man kan spara några bensindroppar med sexans växel. Skoda gick i alla fall snålast under vår långkörning från Stockholm via Västervik och upp mot huvudstaden igen. Focus var näst snålast och Opel törstigast - 7,3 l/100 km för Skoda, 7,5 för Focus och 8,1 för Opel.
Vid blandad körning drog Astra 9,4 l/100 km, Skoda 7,9 och Focus måttliga 7,7 l. Start från stillastående och ständiga accelerationer gör att turbomotorn tar mer bränsle. Inte heller Skodas FSI-motor kan straffa Focus i blandad körning.
Låg bränsleförbrukning kommer att bli ett allt viktigare argument vid valet av bil. Och de här siffrorna visar egentligen att ingen av dessa tre är optimerad för låg förbrukning. Nu kan man ju välja mindre motorer. Anledningen till att vi jämför just dessa versioner, är att den som behöver köra med tung last eller med släpvagn kan behöva lite extra kraft.
Numera måste vi tydligen vänja oss vid att nya bilar snarare blir bullrigare än mer komfortabla. Dessa tre väsnas rejält på Stockholms infarter. Vi har mätt ljud dels på grov, ojämn asfalt så som den tyvärr ser ut, dels på nylagd och för svenska förhållanden slät asfalt.
Bullrar värst
Skillnaden är grym. Värst bullrar Skoda. I 110 km/tim på grov asfalt når oljudet 80 dbA! En sjätte växel gör varken till eller från. Det är inte motorljud man hör utan oväsen som leds in via de breda däcken och som fortplantas via hjulupphängningarna. De mest extrema däcken sitter faktiskt på Opel Astra och ljudmätaren närmar sig Octavias nivå - 78,6 dbA i motorvägsfart. Focus är mer lågmäld.
På slät väg med Octavia är ljudnivån drygt åtta decibel lägre! Och det är knappt någon skillnad mellan Opel eller Skoda. Focus är än lite tystare i 90 och 110. Ford är därmed den mest komfortabla av de tre ur ljudsynpunkt. Men i ärlighetens namn är ingen av dem riktigt behaglig på Vägverkets usla asfalt.
Alla i testlaget som kört de tre har berömt bilarnas köregenskaper. Octavia som bygger på Audi A3 och Focus, gemensam med Volvo V50, har erkänt bra väghållning. Astra har mest direkt styrning. Men Focus känns lite rappare eller kanske snarare lagom trög i ratten. Däremot ger servon ifrån sig ett svagt surrande som man kan höra i låg fart.
I Opel Astra sitter man aningen bättre än i de övriga två, av det enkla skälet att här kan förarstolen tiltas. Framstolarna är fasta och med bra sidostöd. Focus och Octavia ger också mycket bra sittställning. Möjligen irriterar jag mig en aning över att jag måste krångla benen under Octavias rattstång som tycks ligga lite lägre oavsett inställning av ratten.
Men sittställning är något mycket individuellt och måste utprovas av var och en. Ratten kan justeras i två ledder på alla tre. Bästa instrumenteringen hittar vi i Skoda. Den är tydlig och lätt-avläst både i dagsljus och under mörkerkörning. Men skillnaderna i det här fallet är mycket små. Alla tre är klart godkända.
Astras luftfördelningssystem är visserligen lite dumt placerad och vredet för kall eller varm luft är diffust, jämfört med de andra två som har klimatanläggningar med temperaturen inställbar i valfritt antal grader.
Focus har en liten LED-display i huvudinstrumentet där man bl a får varning för öppen dörr, tyvärr mycket otydlig särskilt i dagsljus. Opels blinker har samma funktion som hos de övriga två - dutta till spaken så får man tre blinkningar. Men av någon anledning hade alla testpiloter svårare att vänja sig vid just Astra.
Irriterande
Övriga fick ofta se Opelföraren ofrivilligt vela i trafiken genom att blinka än åt vänster än åt höger. Irriterande var också att radion sparkade i gång så fort motorn startades.
Det blev till att läsa instruktionerna (på engelska) för att deaktivera dumheterna. Och då till min förvåning ändrades dessutom siffrorna för den digitala klockan och utetemperaturen och blev större och läsbara. Innan vi ändrade radions funktion ondgjorde vi oss just över dessa pyttesmå siffror.
Opel har alldeles för få möjligheter för förare och framsätespassageraren att lägga ifrån sig småprylar. Det finns t ex ingen självklar plats för mobiltelefonen. Och kartboken får bara plats mellan framsätet och mittpanelen. Det är betydligt bättre i Ford. Allra bäst är Skoda som har stora sidofack i dörrarna och flera småfack både öppna och med lucka. Facket ovanpå instrumentpanelen i Ford och Skoda är verkligen användbart.
När jag byter förarstolen mot baksätet, med framstolen justerad efter den egna körställningen, är det Ford och Skoda som känns rymligast. Astra har en hårsmån mindre benutrymme. Ford är bredast följd av Astra och Octavia som är ungefär lika rymliga. Man sitter bäst i Focus tack vare något högre säte.
Astra har bra lutning på rygg och sits men man sitter lågt och det högt placerade sidofönstret ger lite instängd känsla. Bästa insteget till baksätet har Skoda Och det beror på att det helt enkelt finns mer utrymme mellan dörr och sits, vilket gör det lättare att få in fötter och ben
Det finns plats för långa, vuxna personer på ytterplatserna i såväl Focus, som i Astra och Octavia. Mittplatserna är obekväma eftersom mittarmstöden med fällbar lucka inte tillåter samma mjukhet i stoppningen. Det känns som att sitta på en kyrkbänk.
Vår mätning av belysningen gav inget lysande resultat för Skoda eller Ford. Såväl hel- som halvljus har lite för dålig längd. Opel Astra var extrautrustad med bi-xenonljus. Och det var som solen jämfört med de andra två. Det är ju inte alltid man får valuta för den merkostnaden men det får man verkligen när det gäller Astra.
Octavia sväljer mest
I slutänden handlar det förstås om kombidelen. Vem är rymligast och mest flexibel? Mest last under insynsskyddet klarar Octavia som sväljer alla våra fyra stora testväskor. Och det beror på att Skoda inte gjort som Ford och Opel och rationaliserat bort bagagerumströskeln.
I Octavia är bagageutrymmets golv en och en halv decimeter lägre och har främst av det skälet mest höjd under "skynket". Visserligen är inte utrymmet tillräckligt brett för att klara våra stora väskor liggande. Men det går faktiskt att ställa de näst största och därmed går alla fyra in. Det finns till och med plats över där man kan stuva in en mjuk väska.
Astra klarar inte alla fyra. Och det beror på att höjden inte räcker till.
Forden klarar alla väskor liggande under insynsskyddet. Focus är bredast och det är viktigt när man ska lasta. Forden har inte bara bra bredd, den har nästan samma bredd i hela lastutrymmet. Det har inte Skoda.
Att fälla baksätena helt eller delvis är onödigt besvärligt. För att få så slätt golv som möjligt och slippa dra fram förarstolen kan det vara en fördel att ta loss nackstöden. Den operationen på Astra kräver tre händer. Två spärrar ska tryckas in samtidigt som nackskyddet ska dras uppåt. Sittdynan lyfts i framkant och fälls sedan framåt, efter att en spärr lossats.
Det som håller dynan och fungerar som "gångjärn" är en böjd ståltråd. Samma system finns i Skoda och det hela känns mycket skört. Om man nyttjar möjligheten att fälla ofta undrar vi hur länge detta håller?
Focus är avsevärt rejälare. Här är det riktiga gångjärn i sittdynornas framkant. Lastgolvet blir dessutom nästan slätt. Sämst i det fallet är Skoda, troligtvis beroende på att man lyckats sänka lastgolvet i den bakre delen. När man fäller blir det därför en kant som man måste lyfta långa föremål över. Det gör lastningen krångligare. Men mot ett måttligt tillägg på 1 500 kronor ska det gå att få slätt lastgolv.
Gruskornen kvar
Ford har också bättre kvalitet på textilierna, främst mattor på golv och i bagage. Att dammsuga Octavia blir ett ständigt nötande med munstycket mot mattan som bara tycks ludda upp sig. De små gruskornen blir oftast kvar.
Fällning av passagerarestolen fram är tyvärr inte möjligt på någon av bilarna, i alla fall inte i detta utförande. När det gäller rostskydd är Opel och Skoda jämngoda. Ford har tyvärr sämre ambition trots att konstruktionen medger ett bättre skydd. Vår bedömning är därför att Ford Focus är i behov av komplettering för att klara det nordiska klimatet och den ihärdiga saltningen av vägarna vintertid.
Testad i Vi Bilägare nummer: 10/2005
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.