Japan mot Korea? Nja, korsägandet i bilbranschen innebär faktiskt att det är USA mot USA. Bakom Mazda står Ford och det är General Motors som äger Daewoo. Ytterligare ett bevis på att inget är som förr är att Mazda2 för oss i Europa byggs i Valencia, Spanien, och inte i Japan.
Mazda har kommit längre i integreringen med Ford, jämfört med GM/Daewoo som är en ganska ny konstellation. "Tvåan" bygger på nya Fiesta. Kalos är än så länge en konstruktion från Daewoo.
Såväl Daewoo Kalos som Mazda 2 är vad man kallar "högbyggen". Mazda2 mäter 1,54 m från topp till tå och nya Daewoo 1,49. Småttingarna är därmed ungefär en dm högre än en vanlig mellanklassare.
Mazda2 ersätter Demio, som testades i Vi Bilägare för fyra år sedan och fick beröm för sina goda utrymmen och flexibilitet. Mazda2 är ett strå vassare, bland annat beroende på att den helt enkelt är lite längre och förbättrad exempelvis då det gäller krocksäkerhet och rostskydd.
Utifrån betraktade har både Mazda och Daewoo ganska snitsig design. Daewoo har anlitat det italienska snillet Giugiaros designstudio. Han har tagit ut svängarna betydligt mer än Mazdas designteam.
Kalos ger ett betydligt fräckare intryck än Mazdas mer präktiga och funktionella linjer.Titta bara på Kalos strålkastare och baklyktor!
Instängd
Det kan i och för sig bli för mycket av det goda. Min käre granne höll på att bli kvar i Kalos när jag gav honom skjuts en eftermiddag. Den lilla runda plastmojängen ser inte som ett vanligt dörrhandtag.
- Jaså, är det där man öppnar! sa han förvånat när jag sträckte mig fram och släppte ut honom.
När jag kliver från Kalos till Mazda2 känns det direkt att Mazda har fastare stolar och stabilare sidostöd. Ryggstödet är också lite högre än i Kalos. För övrigt är stolarna ungefär lika stora. En gemensam nackdel (!) är att nackskydden är nära på oanvändbara.
De hamnar nämligen alldeles för långt från huvudet, särskilt i Mazda 2. Att försöka luta sig bakåt mot dem blir nästan löjligt. Så sitter man inte! En 20 år gammal Volvo 740 har bättre nackskydd.
Fräck och tam
Annars duger sittställningen överraskande bra också för en lång person, till stor del tack vare att ratten går att höja och sänka i både Mazda och Daewoo. Båda bilarna har dessutom höj- och sänkbar förarstol. I Mazda2 vinklas sittdynan genom att justeringen görs i bakkant.
Därmed får en lång förare automatiskt bättre stöd för benen när stolen sänks. Å andra sidan har Kalos ett stöd för vänsterbenet medan man i Mazda får famla efter plats för foten.
Fräck utanpå men tamare inuti, kan man tycka om Kalos. Grovt mönstrad plast i en ljus respektive mörk grå nyans. Varvtal- och hastighetsmätare är runda och täcks av en huv som ser ut som den smackats på plats mer med tanke på en snabb och billig montering.
Spakarna vid ratten och knapparna är av enklare sort jämfört med Mazda. Funktionen är det däremot inget fel på. Vad jag inte förstår är varför AC-anläggningen är kopplad så att den alltid drar igång när man ställer om luft mot vindrutan.
Instrumentbelysningens styrka är inte justerbar och lyser med samma styrka, oavsett om man kör med ljusomkopplaren i dag- eller nattläge. Mazda har justerbar instrumentbelysning som är släckt dagtid.
En summer i Kalos varnar för om man har nyckeln kvar i startlåset och öppnar förardörren. Det är en omtanke som ibland blir irriterande när pinglandet sätter igång.
Daewoo bjussar på elektrisk justering av den högra yttre backspegeln. Det tycker jag är en elegant lösning. I Mazda får man justera högerspegeln manuellt. Det känns helt bakvänt att Kalos högra yttre backspegel har konvex form; det borde istället gälla för den vänstra spegeln.
Påkostat intryck
Mazda2 ger inte helt oväntat ett betydligt mer påkostat intryck än Kalos med välgjorda paneler och närapå exakt passning. Ratt och reglage ger en mer gedigen känsla i fingertopparna. I Mazda har man också betydligt fler fack att lägga pinaler i.
Den extra luckan vid handskfacken kan t o m fungera som en liten skräpsamlare eftersom insatsen är urtagbar. Invid taklampan finns kartläsarlampor och bakom varje solskydd finns en spegel.
I Kalos finns bara en på passagerarsidan och solskydden är så tunna att man får krafsa lite med fingrarna för att få tag i dem.
Bilarnas kupé är ungefär lika stora med en viktig skillnad - Mazda är högre, särskilt i bakre delen. Det skiljer fem-sex cm. Kalos klarar vuxna av medellängd i baksätet.
Benutrymmet är inte oävet. Men i Mazda kan också en lång person sitta bak utan takkänning. Dessutom är insteget mycket bättre. Dörren kan öppnas i 80 graders vinkel.
Trångt för tre
Baksätena har visserligen tre trepunktsbälten. Men det är knappast realistiskt att sitta tre där bak, möjligen barn som inte behöver barnstol eller kudde. För att få dit mittbältet har Mazda förstärkt baksätets rygg och låsning i karossidan så att bilbältet kan fästas i ryggstödet. Kalos har tredje bältet i monterat på sidan och en omlänkning på ryggstödets ovansida.
Eftersom man sitter mer bakåtlutad i Daewoo stjäl baksätet en del plats från bagageutrymmet. Mazdas baksäte är mer upprätt.
När vi öppnar de bägge bakluckorna blir skillnaden i storlek uppenbar. Man behöver inte mäta. Och det är inte bara utrymmet som skiljer. Mazdas baklucka är snarare en hängande dörr.
Den går hela vägen ner till bagagerumsgolvet och man slipper att lyfta över en tröskel. Suveränt bra!
Vik och fäll
Kalos har en mer konventionell lösning. Baksätets rygg i Kalos blänker av svart plåt. I Mazda täcks ryggstödet av en matchande matta. Bakluckans insida är lackerad i samma kvalitet som utsidan på Mazda, grundlackad i Daewoo.
Till Mazda hör ett utdragbart insynsskydd, Daewoo har en billigare styv variant.
Vi lyckades stuva in en stor bakvagn i Mazda2, visserligen på högkant. Men det fanns inte en chans att klämma in vagnen i Kalos. Då hade det blivit till att fälla en del av baksätet.
Och då hade inte mamma Paulina kunnat sitta där bak med sin fem månader gamla Alexander.
På något sätt är det nog Ingvar Kamprads förtjänst att man numera också i småbilar kan lossa spärrar och sedan dela, fälla eller vika. Både Daewoo och Mazda har flexibla baksäten. Man kan få ner baksätet och fälla ryggstöden.
Mazda är allra klurigast. Man kan vinkla ned hela eller en del av sittdynan och fäller därefter ryggstödet mot sittdynan. Man får därför inte riktigt samma lasthöjd som i Kalos men i stället bättre längd och möjligheten att ha en person sittande i baksätet.
I Mazda kan man dessutom fälla ryggen på främre passagerarstolen. Bilen är lika finurlig som en schweizisk fällkniv.
Fastare fjädring
När jag kör de båda nykomlingarna måste jag tillstå att de med tanke på storlek och vikt ändå är förvånansvärt civiliserade. Mazda2 har fastare fjädring. Den uppför sig stabilt och känns säker när kurvan oväntat nyper.
När jag kliver över till Daewoo och kör samma sträcka finner jag att Kalos har lite mjukare fjädring. Den är faktiskt mer komfortabel.
Samtidigt är den mjukare fjädringen en nackdel när det går undan. Karossen gungar och niger mer och driver därför ut mer i kurvor. Farten känns tydligare och Mazda2 är lättare att hantera i en undanmanöver.
Styrningen är också mer direkt och exakt i Mazda, utan att jag för den skull påstår att Kalos är dålig. Men man har sämre vägkänsla i Daewoo och en lite vevigare styrning, drygt tre rattvarv mellan fulla styrutslag i Kalos mot 2,7 i Mazda2 förklarar en del.
Men främst handlar det om styrprecision och fasthet i chassiet. Samtidigt bör påpekas att man nästan alltid känner mer av väg, gupp, vägkontakt, ljud från väg och vind i småbilar - så också i Kalos.
Daewoo känns också lite piggare än Mazda2. Den koreanska 16-ventilsmaskinen har förutom mjukare gång lite fler hästar, 94 mot 80 och därmed har man en skapligt kvick bil. Växellådorna har nästan exakt samma utväxling.
På femte växeln i 90 km/tim surrar motorerna på omkring 2 500 v/min. Vid 110 omkring 3 100 v/min. Mazda har bättre känsla och fastare lägen.
Bullrar ordentligt
Osökt kommer vi därmed in på ljudnivån. Mazda bullrar ganska ordentligt men i mina öron faktiskt lägre än Mazda 6 - hur det nu är möjligt -, kanske beroende på smalare däck. Daewoo Kalos tassar fram betydligt tystare på vägen.
Koreanen är därmed lite av en komfortvinnare i den här jämförelsen.
Undersökningen av rostskyddet visar på en förbättring hos Mazda. "Tvåan" är faktiskt bättre än "sexan". Garantin är också hela tolv år och vårt betyg på rostskyddet är 3. För Daewoos del blev det däremot svidande kritik.
- Det här ser inte roligt ut, faktiskt som en Mazda på 70-talet, kommenterade Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström bistert.
Betyget blev också en föga hedrande etta.
Mazda vinnare - och dyrare
Det är inte alldeles lätt att summera och utse bästa alternativet mellan dessa två. Jo, ser vi till egenskaper så är Mazda en klar vinnare. Den är i stort sett bättre i allt utom på en punkt - komfort. Men många tycker att låg ljudnivå och komfort är mycket viktigt.
Mazda är dessutom drygt 30 procent dyrare än Daewoo Kalos i detta utförande. Är bilen så mycket bättre? Ja, möjligen när det gäller rostskyddet. Det kostar ungefär 5 000 att få en riktig rostskyddsbehandling och som Thomas Widström påpekar: "det blir ändå inte riktigt bra".
Bränsletanken är fortfarande i plåt och innerskärmar bak saknas.
När det gäller krocksäkerhet har Mazda ambitionen att vara bland de bästa. Från Daewoo är målsättningen inte lika hög. Man räknar inte med att bli bäst men heller inte sämst. Återstår att så småningom se resultaten från Euro NCAP:s krocktester.
För Mazda talar också omvittnad kvalitet. Mot Daewoo talar en osäkerhet om just kvalitetsnivå och andrahandsvärde.
Men med ett pris som är 35 000 kronor lägre än Mazda2 blir Daewoo Kalos en prisbomb i klassen. För den som söker en billig andrabil eller tak över huvud att pendla till och från jobbet med, kan Daewoo Kalos därför bli högintressant.
Testad i Vi Bilägare nummer: 14/2003
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.