Sportighet, säkerhet, körglädje, lyx, låga priser… alla biltillverkare vill stå för något unikt. Mazda har mer och mer blivit lika med pålitlighet. Undersökningar bland ägarna har ständigt visat hur driftsäker och problemfri en Mazda 626 är.
Men präktighet är inte allt som lockar människor att köpa bilar. För varje generation har Mazda 626 blivit lite mer slätstruken och tråkig. Den senaste versionen, som kom 1997, var ingen succé. Försäljningen i Europa sjönk mot en halvering och även i Sverige dalade modellen stadigt i topplistan. Den började som 23:e bäst sålda bil för att i fjol inte ens vara med bland de första 50.
- Vi hade blivit medelmåttor, erkänner Hirotaka Kanazawa, Mazdas utvecklingschef.
Att betraktas som en trist medelmåtta är inte bra för någon och allra minst för ett bilföretag som så illa väl behöver öka sin försäljning.
Mazda behövde en helt ny bil med en helt ny stil. Och det blev det. Nya beteckningen ska väl berätta vad som hänt - Mazda 6 har blivit betydligt mer sexig än sin föregångare. Även utanpå. Karossen påminner inte längre om en ojämnt jäst limpa. Linjerna har blivit skarpare och spänstigare. Profilen har en otålig kilform med sportigt budskap.
Imponerande motor
Till Mazda6 introduceras en serie nya motorer av aluminium. De är på 1,8 liter, två liter och 2,3 liter. Den största maskinen, med 166 hästar, förvandlar bilen till en potent fartmaskin men den minsta motorn, som ger 120 hk, är nog den som imponerar mest.
Härligt chassi
Den låter inte alltför vackert när den driver iväg bilen, men den drar förvånansvärt starkt, villigt och mjukt även från riktigt låga varv.
När vi test-accelererar på olika växlar avslöjar datorn att den minsta motorn inte blir långt efter sportmaskinen i fartökningen från 70 till 110 km/tim. Det beror på att Mazda trixat med utväxlingen. 120-hästarsmotorn är mycket lågt växlad. Tvåan går bara till 80 och trean till 120 km/tim. Motorn svarar alltså alert på gasen och drar kvickt upp varvet.
Det sker under högt och grovt surr, visserligen. Men på högsta växeln är utväxlingen mera normal och i jämn fart på landsväg bullrar det inte mer i Mazda6 än i andra välbyggda bilar.
Även om 1,8-litersmotorn är trevlig, kommer nog de flesta att välja tvålitersmotorn som är 21 hästkrafter starkare, för med sig vettig utrustning i form av slir- och sladdhämmare samt bromskraftsförstärkare och bara kostar 10 000 kr mer. Tyvärr har någon tvålitersbil inte funnits för test.
Racerchassi
De nya motorerna hänger i en mycket vridstyv kaross och har kombinerats med ett chassi som nästan skulle kunna passa på en racerbil. Framhjulen hänger i dubbla länk-armar och bakhjulen fjädrar med hjälp av ett multilänksystem med tre bärarmar vid varje hjul.
Chassiet verkar omsorgsfullt utprovat. Bilen har en härlig väghållning - den förmedlar en trevlig känsla av att trycka sig mot marken i kurvorna - och rör sig lugnt och mjukt i både små och stora gupp.
I extra snäva svängar kan den gnissla lite varnande med framhjulen, men något mera dramatiskt sker inte. Efter ett par kilometer på en krokig väg känner man stort förtroende för Mazda6.
Den är svängglad. Styrningen reagerar exakt och har en perfekt balans när bilen går rakt fram i hög fart. Kursen behöver sällan korrigeras.
En lång hjulbas och bred spårvidd bildar basen för väghållningen. Mazda6 har blivit en större bil. Den är nio centimeter längre och sju centimeter bredare än föregångaren. Viktigare än karossmåtten är dock att längden mellan hjulaxlarna dragits isär med 6,5 centimeter och att det blivit hela åtta centimeter bredare mellan hjulen. Det ger inte bara bättre väghållning utan också större utrymmen.
Större plats bak
Baksätespassagerarna har fått nästan fyra centimeter mer luft vid knäna och axelbredden har också fått ett tillskott. Takhöjden är däremot inget att hurra för - det märker varje karl som försöker räta på ryggen i baksätet.
Men småvuxna sitter bra - och får dessutom plats tre i bredd - så Mazda6 klarar kraven som bra familjebil med marginal. Inte minst tack vare sitt stora bagageutrymme som sväljer det mesta en familj kan tänkas släpa på under en långresa.
Lastutrymmet är dessutom lätt att förstora. Baksätets delade ryggstöd frigörs enkelt med spakar i bagaget, varpå de faller ned av sig själva och bildar ett slätt lastplan. Det är även brett och högt mellan genomgången från kupé till bagagerum och utan större lirkande går det att trycka in en 40 cm tjock, en meter bred och 190 cm lång kartong i bilen.
Tråkigt nog har Mazda inte brytt sig om att last kan behöva knytas fast för att inte komma på glid och bli farlig om t ex bilen skulle krocka. Det saknas lastöglor (sådana finns emellertid i både kombin och halvkombin).
Något annat har Mazda knappast missat i säkerhetsutrustningen. Nya 6:an är även ordentligt uppgraderad på säkerhetssidan.
Fyrstjärnig
Den förra modellen testades aldrig av Euro-NCAP, så exakt hur säker den är vet ingen bestämt. De tidigare modellerna har i alla fall klarat sig hyggligt i Folksams undersökningar, vilket tyder på att Mazda varit ganska bra på krocksäkerhet.
Med nya 6 har man tagit i ordentligt och siktar på fyra stjärnor i Euro-NCAP. Minst. Det finns en möjlighet att bilen provas även för fem stjärnor. Det görs genom att den dräms in i en påle med 29 km/tim och det provet kräver krockgardiner. Det har alla versioner av Mazda6 som standard, utöver vanliga krockkuddar och sidokuddar.
Framsätena innehåller också skydd mot pisksnärtskador av ungefär den typ som Saab har uppfunnit. När bilen blir påkörd bakifrån trycks den åkande bakåt in i ryggstödet. Där sitter en platta som via en hävarm trycker nackstödet framåt och förhindrar huvudet att röra sig så mycket.
Från Opel har Mazda snott idén med ett pedalställ som kollapsar utan att skada förarens fötter om bilen kraschar i fronten.
Att Mazda tagit sig an säkerheten och försöker uppfylla Euro-NCAPs krav upptäcker varje slarvig bilförare snabbt. Den som inte tar på sig bilbältet hinner bara rulla ett par meter innan en påstridig, uppfordrande signal påminner om misstaget. Signalen fortsätter att ljuda ända tills bälteslåset klickar fast eller motorn slås av.
Bilen tillåter emellertid att man backar utan bälte, vilket ju är praktiskt.
Omsorgerna omfattar emellertid bara föraren. Passagerarna får sitta utan bälte utan att bilen bryr sig om det.
Vi har testat sedan-versionen men redan från början finns också en halvkombi och en kombi att välja mellan. De blir lite dyrare, men antagligen blir den rymligare och mycket klokt utrustade kombin den mest sålda modellen av Mazda6. Någon sådan har dock inte funnits för test, så till den återkommer vi.
Generalagenten räknar med att få en storsäljare i Mazda6. Har bara Mazda lyckats bygga in samma pålitlighet i sin nya bil, borde den bli en hit.
Tyvärr får importören sedan 33 år, Olle Olsson Bil AB i Uppsala, inte skörda särskilt mycket frukt av Mazdas uppryckningsprogram. I mars 2004 blir företaget av med agenturen. Ford, som äger Mazda till 30 procent, tar över som generalagent och hela verksamheten flyttar till Göteborg där Ford har börjat samla sina dotterföretag.
Vad som kommer att hända med dagens nät av återförsäljare och verkstäder vet ingen i dag. Men bilköparna behöver nog inte vara oroliga. Det borde ligga i det nya Mazdaföretagets intresse att inte utsätta bilägarna för några obekväma förändringar.
Testad i Vi Bilägare nummer: 12/2002
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.