Nästa artikel
Biltest: Kia Cee´d, Volkswagen Golf
Nybilstest

Biltest: Kia Cee´d, Volkswagen Golf

Publicerad 2 maj 2007 (uppdaterad 22 september 2010)
Hittills har namnet Kia mest associerat till låga priser och viss burkighet. Nu ska det bli ändring. Med nya Cee´d gör Kia ett avstamp för att försöka ta sig upp till höjderna i Golfklassen. Det lyckas. Cee´d gör duktigt ifrån sig, även i en närkamp med självaste Volkswagen Golf.

Koreanska bilar brukar passera tämligen obemärkta i trafiken och på parkeringar men med Kia Cee´d är det annorlunda.

– Är det nya Kian? Får man kika? Schysst! Är den bra? Är den nåt att ha?

Unga och gamla, men mest medelålders, har skyndat till för att titta närmare på testbilen. Det kan inte bero på designen, signerad Miklos Kovacs, även om Cee´d ser trevlig ut på ett lite försiktigt undanglidande vis.

Intresset beror nog på Kias garantier. Vi svenskar älskar ju trygghet i alla former. Den biltillverkare som lockar med sju års nybilsgaranti - fem på hela bilen och två år till på motor och transmission - har kastat ut ett bete som få bilköpare kan låta bli att nafsa på.

Kia sticker ut hakan, men gör det i full förvissning om att Cee´d håller kvaliteten. Bilen tillverkas i Europas nyaste och modernaste bilfabrik i Zilina, Slovakien. Där sätts den ihop av 340 robotar och ett par tusen människor i en takt som ingen annan tillverkare orkar hålla: 100 bilar per år och anställd.

När fabriken är uppe i full fart ska det rulla ut 150 000 Cee´d årligen på europeiska vägar. Den svenske importören bygger ut sitt nät och hoppas sälja cirka 1600 det första året vilket är ett  nätt litet steg mot en fördubblad marknadsandel.

Alla Kiahandlare sätter stort hopp till Cee´d. Den har skapats för att kunna mäta sig med de mest etablerade europeiska modellerna, för även om det säljs miljoner bilar på andra kontinenter är det i Europa som koreanerna vill lyckas. Det handlar om prestige och erkännande, inte bara hos köparna utan i styrelserummen hos de andra biltillverkarna.

– Vårt mål är förstås att slå VW Golf, säger Kias Europachef Jean-Charles Lievens.

Hur det kan gå med dessa ambitioner måste vi förstås ta reda på. En gråkulen februarimåndag möter Kia Cee´d 1,6 EX en VW Golf 1,6 Trendline för att under en dryg arbetsvecka och ett par hundra mil visa om den kan hävda sig i värsta bilklassen. 

20 hästar mer
Rivalerna är tämligen lika till yttermått och vikt, men sen börjar jämförelsen snart halta. Kias moderna 16-ventilsmotor utvecklar 122 hästkrafter. VW Golf drivs av en äldre motor med bara åtta ventiler och 102 hästkrafter.

Genom att använda en gammal beprövad och antagligen avskriven motor kan VW hålla nere priset. Men det blir inte lågt i alla fall.

Kia Cee´d kostar 149 900 kronor och i priset ingår en hel del trevlig utrustning  som luftkonditionering, färddator, uttag för USB och MP3-spelare och lite annat smått och gott som man får betala extra för hos VW.

Grundpriset för Golfen ligger på 160 400 kronor och skulle den utrustas likvärdigt med Kia Cee´d hamnade priset över 180 000 kronor. Burr! Så länge som vi bara läser prislappar ligger Kia Cee´d hästlängder före. Men man får väl en del annat för pengarna hos VW?

Kvalitetskänsla, kanske?  Koreanska bilar brukar ju kännas både plastiga och burkiga. Golfkvalitet är något helt annat. Eller?

Mera plast
Vi skådar skarvar och detaljer. Byggkvaliteten och detaljarbetet skiljer sig inte nämnvärt mellan de båda bilarna. Dom verkar vara lika skickliga vid bandet i Zilina som i Wolfsburg. Men det känns lite mer påkostat i VW Golf. Sätena är klädda med ett fint ylletyg och tygpaneler på dörrarna ger lite extra ombonad trivsel. Plastpanelerna har en exklusiv, lite mjuk yta och handskfacket är filtfodrat.

Kias inredare har använt mera plast.  En del material är lite hårda och billiga att fingra på. Tygerna har mera nylon- än yllekaraktär - men å andra sidan är mönstret trevligare än i den tyska bilen.

Plast eller inte - de flesta betraktare gillar Kias interiör bättre: en mjukt formad instrumentpanel med ljus underdel och metalliska inlägg gör kupén luftig. I VW Golf är det mörkare och dystrare och den höga instrumentpanelen reser sig som en vägg mellan kupén och omgivningen. En del tycker att det känns tryggt, andra instängt.

Kia Cee´d vilar på ett ovanligt långt axelavstånd - den har nio centimeter längre mellan hjulaxlarna än VW Golf. Det märks i baksätet. Passagerarna har massor av benutrymme, flera centimeter mer än i VW Golf.

Det är dessutom bekvämare att sitta på Kias lite sviktande dynor. Komforten i den tyska konkurrenten är mer av parkbänkskaraktär.

Hård rattstång
Bakom vilken ratt testchaufförerna har trivts bäst beror som alltid på storlek och konstitution. Båda bilarna är anpassade för en stor variation av förare. Stolarna höjdjusteras med pumpspakar, rattarna går att ställa i både höjd och längd. Många gånger blir det bra, men inte för alla.

I VW Golf har speciellt kortväxta förare problem. Rattstången är ovanligt kraftig och den som sitter långt fram och högt kan varken koppla eller bromsa utan att slå knäna i den hårda plastkåpan.

Kia Cee´d har åtminstone inga delar som föraren slår sig på, men en riktigt bra körställning kan vara knepig att hitta i alla fall. Det verkar dock bra till en början, men efter någon timme i förarstolen börjar kramperna komma. En del får ont i höger lår, andra i vaden. Det beror förmodligen på att högerfoten hamnar fel mot gaspedalen. Med pedalen nedpressad blir fotvinkeln mindre smärtsam, men så kan man ju inte fara fram.

Att Kia Cee´d bara har en 1,6-litersmotor har förvånat flera som provkört testbilen.  Den koreanska maskinen är full av pigga hästar som drar iväg efter minsta tecken från gaspedalen. På tomgång jobbar motorn så tyst och lent, att den inte hörs. Vi har flera gånger fått startmotorn att skrika gällt när vi vridit om startnyckeln till den motor som redan varit igång.

Det misstaget gör man inte i VW Golf. Jämfört med Kias silkesmotor låter den gamla tyska åttaventilaren som ett litet dieselverk. Den har emellertid en ganska tålig karaktär och segdrar lika snällt som Kiamotorn. Fast nog märks skillnaden på 20 hästar. För att hinna köra om med Kia cee´d krävs inga långa raksträckor. I VW Golf behövs betydligt mera planering och fri väg.

Kickar och vandrar
Med sin långa hjulbas borde Kia Cee´d vara den lugnaste bilen att köra i alla väglag och förhållanden, men de mera ovana testförarna kände sig tryggare i VW Golf. Det berodde inte bara på att testbilen gick på 195 breda däck som kunde tränga igenom vintermodden. Kia hade lagt på rena sportdäcken  (225/45 17) vilket gav testbilen väghållning ungefär som en roddbåt. Den flöt för det mesta ovanpå.

Kias chassitekniker har försökt efterlikna Golf och Ford Focus när de valde fjädrar och stötdämpare till Cee´d. Hävdar de. De måste i så fall ha provat GTI- och ST-versionerna för Cee´d tillhör definitivt en av klassens mest hårdfjädrade bilar. Den rör sig stelt i ojämnheter och spår, småkickar och vandrar. Föraren tvingas ständigt göra små pareringar med ratten.

I samband med Svenska Rallyt lät vi en rallyförare prova Cee´d på värmländska skogsvägar. Han kände sig hemma direkt och var full av beröm över Kias bestämda uppträdande. Den fasta fjädringen matchas av en kvick styrning. Servon är elektrisk vilket brukar betyda sämre vägkänsla, men förbindelsen mellan Kias ratt och framhjul är bra.

Rallyförare är nu ett eget släkte. Försiktigare chaufförer störs nog mera av Kias studsande. Den som funderar på en Kia bör definitivt avstå från lågprofildäck! Det är skumpigt nog med standarddimensionen.

På jämna asfaltvägar fungerar däremot Kias chassi utmärkt och Cee´d är ungefär lika komfortabel som VW Golf.

Väglaget under testdagarna har i sig varit prövande, men några vanliga väghållningsprov, typ undanmanöver,  har vi inte kunnat göra. Man behöver nog inte befara att Kia Cee´d bär sig sämre åt än VW Golf. Båda bilarna har påpassliga ESP-system som stryper sladdarna innan de hunnit växa sig farliga.

VW Golf är lite lugnare att köra på dåliga vägar, den saken är klar. Men den tyska bilen har andra problem. Vägbeläggningen behöver inte vara särskilt grov förrän det stiger upp ett våldsamt muller från däcken. Det är inte tyst i Kia Cee´d heller. Motorn kan surra ganska hårt och karossen fungerar ibland som resonanslåda till däcken. Upp till decibelnivåerna i Golf når ändå inte utmanaren. Konstigt nog har VW ständigt förnekat att det skulle vara några bullerproblem med femte Golf-generationen.

Ingen stjärna
Hade någon för några år sedan sagt att en Kia skulle köra jämnt med VW Golf hade nog de flesta tagit sig för pannan. Men efter ett par hundra testmil låg bilarna jämsides. Utom på en punkt. Kia har ännu inte bevisat hur krocksäker Cee´d är.

Bilen smälldes i väggen av Euro NCAP redan i höstas. Resultatet skulle publiceras i samband med introduktionen i februari, men det har varit tyst. Kias ledning hävdar att Cee´d är byggd för att vara en av de säkraste bilarna i klassen. Fem stjärnor har utlovats. Men ännu har inte en enda liten stjärna dykt upp på bilhimlen. Frågan är varför?

Ett lågt inköpspris är förstås aldrig fel och det följer bilen i form av lägre värdeminskning i kronor. Men mellan inköp och försäljning kostar ju en bil lite att ha. På papperet är Kia Cee´d lite snålare än VW Golf men i verkligheten drar de ungefär lika mycket. Fast hos Kia föder bensindropparna både fler och piggare hästar.

Skatt och försäkring ligger på ungefär samma nivå. Återstår service och reparationer och där börjar det ljusna för VW Golf. Kia Cee´d ska servas med 1 500 mils mellanrum, den tyska bilen går dubbelt så långt mellan verkstadsbesöken.  Kia har bestämt intervallen av att medeleuropén bara kör 1 364 mil per år. En gång om året vill man titta över bilarna för att säkerställa garantin.

Den dagen garantin är över visar sig Kia ha dyrare reservdelar. Kostnaden för avgassystem är hög, för katalysator oförskämd. Men hur ofta byts en kat?
Nä, sanningen att säga blir nog Kia Cee´d ganska förmånlig att äga. Bra rostskyddad är den också, så den håller sig nog snygg garantitiden ut och lite till.
VW Golf och de andra får ursäkta. Men en Kia Cee´d är en av de mest prisvärda mellanklassbilarna som går att köpa i dag. Kia har helt enkelt kommit in sig bland hermelinerna.

Testad i Vi Bilägare nummer: 4/2007

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.