Tillverkarna tar nog ingen större risk när de gödslar med garantierna. Hyundai lämnar nio år på vissa listade komponenter, Kia ger sju års garanti på hela bilen. Vilket åtagande som är mest värdefullt är svårt att bedöma i dagsläget.
Att skilja de koreanska/europeiska bilarna åt är nästan omöjligt. De är inte bara lika, de är till stora delar identiska. Skillnaderna sitter i designen, till viss del i komforten och på prislapparna.
Hyundai i30 lite roligare
Hyundai i30 är roligare att se på, går lite bekvämare på dåliga vägar och är lättare att städa. Kia är billigare att köpa och ger lite mera trivsam utrustning för pengarna.
Båda bilarna måste skötas noga av auktoriserade verkstäder för att garantierna ska gälla. Servicen är lite dyrare hos Kia och ska ske med kortare mellanrum.
Kia har dock en fördel gent- emot Hyundai. Cee´d finns nu också som kombi. En sådan kan Hyundai inte erbjuda förrän nästa år.
Den som inte är först måste vara fyndig. Reklamfolk lider ingen brist på fantasi. Så hur hjälpa hugade bilköpare att få upp ögonen för ännu en bil i den överfulla Golfklassen?
Genom att låta den slå ut mästaren själv, VW Golf, förstås. Det skedde i ett test där ett antal inbjudna fick fingra och sitta och sätta betyg på en massa faktorer som kvalitetskänsla, utrustning, utrymmen, design med mera. Den som inte var med där kunde gå in på Internet och bedöma själv i ett skojigt test med uppenbart resultat.
Värsta rivalen i egna familjen
Hyundai - ett smartare val. Dekalen sitter i bakfönstret på alla Hyundaibilar och så även på nya i30. Visst är den ett bra val jämfört med många andra bilar i Golfklassen, men värsta rivalen finns i den egna familjen. I30 och Kia Cee´d är nästan samma bil. Båda är lika smarta, men på olika sätt.
Naturligtvis fick klassledaren stryk i alla grenar. Hyundai I30 var uppenbart en mer prisvärd bil än Golf, tyckte testpersonerna. En prisskillnad på åtskilliga tusenlappar gjorde förstås sitt till, kan man förmoda.
Att Hyundai i30 klarade sig bra mot klassettan var ingen överraskning. Det konstaterade Vi Bilägare redan i en testduell i våras.
Men då fanns ju inte Hyundais nya bil? Nej, men vi testade Golf mot Kia Cee´d.
Till stor del samma bil
Hyundai i30 och Kia Cee´d är nämligen till stor del samma bil, även om Hyundai byggs i Sydkorea och Kia i Slovakien.
Att lansera i30 utan något lika fett bete hade nog varit lika lyckat som att dyka i en torrlagd simbassäng. Motdraget är hela nio års garanti - men bara på vissa, noggrant listade, komponenter.
Vilket åtagande som visar sig mest förmånligt, Kias eller Hyundais, utvisar tiden. Bilägarna tjänar på båda, men åtminstone under de första 6 000 milen tjänar de mest hos Hyundai. För att garantierna ska gälla måste bilarna nämligen servas enligt konstens alla regler och det är dyrare hos Kia.
I30 har definitivt europeiska linjer. Designfolket tycks ha smugit runt i München och hämtat inspiration, för åtskilliga karossdrag - exempelvis den svankiga linjen längs sidorna och den konkavt stukade bakluckan - är
kopierade från BMW:s 1-serie.
Fast andra ser mera Fiat Punto över bakänden. I jämförelse med i30 är Kia Cee´d kort och gott slätstruken. Den skulle kunna vara en Toyota, Mazda… eller vad som helst med ursprung i öster. Synar man bilarna närmare blir det mera tydligt att de sprungit ur samma tanke.
Karossernas proportioner överensstämmer, vindrutorna är lika stora och lika mycket vinklade, dörrhandtag och radioantenn är identiska. De yttre backspeglarna har också snarlik form och vränger sig på samma sätt framåt i snabbtvätten.
Inga bekväma långfärdsbilar
Även om man kan komma över 80 mil på en full tank, är varken Hyundai i30 eller Kia Cee´d några bekväma långfärdsbilar. Många förare orkar helt enkelt inte sitta särskilt länge bakom ratten. Det är något fel med körställningen.
Förarstolarna kan visserligen ställas i höjdled men de blir aldrig tillräckligt höga för att ge stöd under låret på en del förare. Högerbenet svajar lite i luften, foten hamnar i en konstig vinkel mot gaspedalen och det resulterar snart i kramp och värk i lår, vad eller fotled.
Vi Bilägare har sedan årsskiftet kört drygt 3 000 mil med en Kia Cee´d som ingår i tidningens långteststall. I den ligger ofta instruktionsboken framme. Inte för att vi behöver någon information om bilen. Förarna använder boken som stöd under benet.
Framstolarna i Hyundai i30 har en lite annorlunda stoppning och ger en aning bättre stöd, men efter ett tag längtar man lika intensivt efter en farthållare som i Kian. Tyvärr finns det ingen sådan att beställa till den bensindrivna 1,6-litersmotorn (men däremot till Hyundais tvåliters diesel och till Kias båda dieslar).
Hos Kia kan farthållare eftermonteras, men det kostar 8 000 kr. Hyundai erbjuder inget eftermontage men kommer att införa en fabriksmonterad farthållare så småningom.
Fem stjärnor
Dagar av intensivt testande kom och gick utan att vi blev så kloka att vi kunde utse en klar segrare i den koreanska familjefejden. Båda bilarna verkar lika välbyggda och byggkvaliteten kan mäta sig med de bästa i klassen.
Nyligen blev Kia Cee´d den första koreanska bilen som belönats med fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Hyundais bil har ännu inte körts i väggen, men det skulle förvåna mycket om inte resultatet blev lika bra.
Det blev många "å ena sidan…men å andra sidan" när testlaget vägde ihop resultatet av ett par veckors jobb. Hyundai i30 har fräckast design och bekvämast fjädring. Kia Cee´d har bättre utrustning och är billigare att köpa. Men Hyundai i30 kostar mindre att serva…
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.