Vi har sett tecknen förut men nu kan vi slå fast trenden - det är koreanerna som är de nya komfortkungarna bland biltillverkare!
Det var många år sedan Vi Bilägare körde en exklusiv sedan, utrustad med däck med 60-profil. I en tid när tillverkarna tycks tävla om vem som kan montera däck med den mest extrema lågprofildimensionen på sina standardbilar, går Hyundai åt motsatt håll och utrustar sin nya lyxbil med ballongdäck.
Modigt och smart!
De stora däcken bidrar till god fjädringskomfort och lågt däcksbuller. Dessutom blir det mycket billigare för ägaren den dag de ska bytas.
Tyvärr tog modet slut ungefär där. Designen är ytterst blygsam. Hyundai har lånat lite här och där och till slut skapat en bil som ser väldigt anonym ut.
Inte heller inredningen bjuder på några överraskningar, med ett undantag: den illgröna instrumentbelysningen som platsar dåligt i en exklusiv sedan.
Utrustningen är omfattande men inte fullödig. Läderklädsel och el-manövrerade framstolar är standard.
Likaså stereoanläggning och farthållare. Men xenon-strålkastare finns bara på halvljuset och parkeringshjälpen tittar bara efter hinder bakåt. Navigation går inte ens att beställa.
Drivlinan jobbar mjukt och tyst. Motorn är stark och omkörningar går så snabbt föraren önskar. Myntets baksida visar sig vid bränslepumpen. Även vid försiktig körning hamnar förbrukningen över en liter per mil.
Grandeur nöjer sig dock med 95-oktanig bensin.
I trång stadstrafik känns Grandeur ännu större än vad den är. Det beror på styrningen som lyckas med konststycket att vara trög, okänslig och vevig på samma gång.
Styrningen förtar måhända också en del av körglädjen men det här är trots ingen bil att busköra med på småvägar, även om prestanda och köregenskaper mycket väl räcker till även för sådana övningar.
Köp den begagnad!
Utrymmena är generösa och sittkomforten god, även om baksätets sittdyna är i kortaste laget. Stolarna är lagom fasta och saknar varje antydan till skålning. Bägge framstolarna är elmanövrerade som standard.
Även ratten justeras med elmotorer i höjd och djupled. Att hitta en bra körställning är enkelt.
Hyundai Grandeur är ännu inte krocktestad av Euro NCAP. Säkerhetsutrustningen är omfattande med sidokrockgardiner och sidokrockkuddar fram och bak som standard. Antisladd är standard.
Hyundai har en tid deklarerat att man inte tänker stanna i rollen som lågpristillverkare. Med Grandeur illustrerar man den nya inriktningen tydligt. En Volvo S80 med 3,2-liters sexa kostar bara 8 000 kronor mer.
Visserligen har Hyundai mer omfattande utrustning men Volvon lär få ett betydligt bättre andrahandsvärde.
Den bästa affären gör den som ger sig till tåls några år och köper sin lyxiga Hyundai begagnad.
Testad i Vi Bilägare nummer: 3/2007
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.