Nästa artikel
Biltest: Chevrolet Captiva, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2012)
Nybilstest

Biltest: Chevrolet Captiva, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan (2012)

Publicerad 16 juni 2012 (uppdaterad 4 maj 2021)
Subaru var först med det som för många blivit ett alternativ till en vanlig kombi. Det som lite slarvigt kallas för ”stadsjeep”. Vi har ställt tre uppdaterade versioner av lite olika karaktär mot varandra i ett vintrigt test – Subaru Forester, Chevrolet Captiva och Volkswagen Tiguan.

Köp hela testet här

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Chevrolet Captiva 2,2D LTZ Subaru Forester 2.0 XE VW Tiguan TDI 140 BMT Sport & Style

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fakta och ekonomi:

CHEVROLET CAPTIVA 2,2D LTZ:

TILLVERKNINGSLAND: Korea.
MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel med commonrail direktinsprutning, variabel turbogeometri och intercooler. Två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Cylindervolym 2 231 cm3. Kompression 16,3:1. Katalysator och partikelfilter.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 184 hk (135 kW) vid 3 800 v/min. Max 400 Nm vid 2 000 v/min
KRAFTÖVERFÖRING: Sexstegad automatväxellåda med automatisk fyrhjulsdrivning genom inkoppling av bakhjulen med elektroniskt styrd hydraulisk koppling.
HJULUPPHÄNGNING: Fyrlänkad bakvagn med krängningshämmare och separat monterad skruvfjäder och stötdämpare. MacPherson fjäderben fram med krängningshämmare.
HJUL: 235/50 R19 99 H. Testbilen med odubbade vinterdäck Pirelli Sottozero.
STYRNING: Kuggstång med hydraulisk servo. Vändcirkel 12,3 m.
BROMSAR: Skivor runt om. Ventilerade fram och bak.
PRESTANDA: 0–100 km/tim 10,1 s. Toppfart 191 km/tim (tillverkarens uppg).
ÖVRIGA VERSIONER: Fram- respektive fyrhjuldrivna versioner med bensin eller dieselmotorer på mellan 163 och 167 hk. Priser från 239 900 till 347 900 kronor.

Grundpris, kr: 347 900
Testbilens pris, kr: 354 800
Förmånsvärde, kr/år: 56 700
Värdeminskning, kr/% (1): 187 900/54
Skatt, kr/år: 5 466
Försäkring, kr/år (2): 5 070
Servicekostnad, kr (3): 14 701
Serviceintervall, mil/år: 1 500/1år
Kamremsbyte, kr: 6 960
Bytesintervall, mil/år: 24 000/10
Garantier, år (4): 3/3/6/3
Milkostnad, kr (5): 51,60

SUBARU FORESTER 2.0D XE:

TILLVERKNINGSLAND: Japan.
MOTOR: Fyrcylindrig boxerdiesel med två överliggande kamaxlar per cylinderbank samt fyra ventiler per cylinder. Turbo med variabel geometri, commonrail direktinsprutning och intercooler. Cylindervolym 1 998 cm3. Kompression 16,3:1. Katalysator och partikelfilter.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 147 hk (108 kW) vid 3 600 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 600–
2 400 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning via mellandifferential med viskokoppling. Sexväxlad manuell växellåda.
HJULUPPHÄNGNING: Fyrlänkad bakvagn med krängningshämmare, skruvfjäder och lastjusterande stötdämpare. Fram MacPherson fjäderben med krängningshämmare.
HJUL: 225/55 R17. Testbilen med dubbfria vinterdäck, Nokian Hakkapeliitta R 215/65 R 16.
STYRNING: Kugstång med elhydraulisk servo. Vändcirkel 10,3 m.
BROMSAR: Skivor fram och bak. Ventilerade fram. Mekanisk handbroms. Backstartshjälp.
PRESTANDA: 0–100 km/tim 10,.4 s. Toppfart 186 km/tim (tillverkarens uppg).
ÖVRIGA VERSIONER: Finns med 2-liters bensinmotor och 5-växlad manuell växellåda från 249 900, automat 259 900 med olika utrustningsnivåer, alltid med AWD. Boxerdieseln endast med manuell växellåda.

Grundpris, kr: 329 900
Testbilens pris, kr: 336 800
Förmånsvärde, kr/år: 51 600
Värdeminskning, kr/% (1): 161 700/49
Skatt, kr/år: 3 171
Försäkring, kr/år (2): 4 443
Servicekostnad, kr (3): 5 013*
Serviceintervall, mil/år: 1 500/3 år
Kamremsbyte, kr:
Bytesintervall, mil/år: kedja
Garantier, år (4): 3/3/12/3
Milkostnad, kr (5): 41,80

VW TIGUAN TDI 140 Bmt Sport & Style:

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.
MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel med två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo med variabel geometri och common rail direktinsprutning samt intercooler. Cylindervolym 1 968 cm3. Kompression 16,5:1. Katalysator med partikelfilter.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 103 kW (140 hk) vid 4 200 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 750–
2 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sjuväxlad DSG-låda med automatisk fyrhjulsdrivning, genom inkoppling av bakhjulen via elektroniskt styrd Haldexkoppling.
HJULUPPHÄNGNING: Fyrlänkad bakvagn med krängningshämmare och separat monterad skrufjäder och stötdämpare. Fram ram i aluminium med MacPerson fjäderben och krängningshämmare.
HJUL: 215/65 R16, testbilen med 235/55 R17, Hakkapeliitta R.
STYRNING: Kuggstång med elektrohydraulisk servo. Vändcirkel 12,0 m.
BROMSAR: Skivor fram och bak. Ventilerade fram. Elektrisk handbroms med backhållare och automatisk broms vid stillastående.
PRESTANDA: 0–100 km/tim 10,2 s. Toppfart 188 km/tim (tillverkarens uppg).
ÖVRIGA VERSIONER: Bensinmotorer på 160, 180 och 211 hk, dieselversioner på 140 respektive 170 hk. Alla har automatisk AWD.

Grundpris, kr: 320 300
Testbilens pris, kr: 366 800
Förmånsvärde, kr/år: 46 000
Värdeminskning, kr/% (1): 144 200/45
Skatt, kr/år: 3 171
Försäkring, kr/år (2): 3 998
Servicekostnad, kr (3): 12 613
Serviceintervall, mil/år: serviceind./2 år
Kamremsbyte, kr: 10 957
Bytesintervall, mil/år: 21 000 mil
Garantier, år (4): 2/3/12/
Milkostnad, kr (5): 39,90

Kommentar: 1) efter 3 år/6 000 mil enligt oberoende värderingsinstitutet Inter-Global ETG AB:s prognos. 2) vid 2 000 mil/år i stad typ Västerås. 3) tom 3 år/6 000 mil. 4) nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 5) vid 2 000 mil/år under tre år.  * Subaru har fri service 4 500 mil/3 år. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-06-16 13:07
Hackenbush

De har nog bara skrivit fel Jes så de menar inget med det.

#2 • Uppdaterat: 2012-06-16 18:19
Audi A5 SB

Håller med Hacken, de har skrivit fel. De vet inget. Helt inkompetenta testare.

#3 • Uppdaterat: 2012-06-17 11:25
Peter i Sydney

Små suvar är fruntimmersbilar. Ser bra ut när de kör ungarna till skolan. För oss övriga är det Toyota Landcruiser eller Land Rover Discovery som gäller.

#4 • Uppdaterat: 2012-06-17 16:39
Hackenbush

Helt rätt Peter.

#5 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Jag som inte har några problem med min manlighet skulle kunna tänka mig en sån här fruntimmersbil, gärna då en Tiguan...

#6 • Uppdaterat: 2012-06-19 09:49
BAnd

Problemet är inte att suv:arna är feminiserade utan att vildmarken som bäst är en kuliss http://alturl.com/9dp8w eller en nöjesfält http://alturl.com/jjob7

#7 • Uppdaterat: 2012-06-19 21:57
antonshallan

Forestern har slagit ut toyota landcrusier i ett flertal terrängtester och vid verkliga tester av fyrhjulsdrift där lancrusiern stått och krafsat lite grann med sin taskiga "fyrhjulsdrift" som passar fruntimmer.

#8 • Uppdaterat: 2012-06-28 23:40
ingulf

Kör tiguan sedan feb. Nu ca 2500 mil. Har diesel+dsg. Är mkt nöjd. Tittade länge på subarus olika modeller men bl.a. Forester hade synnerligen sunkigt vägkänsla. Gäller faktiskt outback åsså. Alldeles för jänkig fjädring. Outback var annars mkt trevlig emedan jag upplevde forester som en icke färdig skapelse. Förra modellen var mkt trevligare. Diesel pl dsg är mkt bra drivlina på tiguanen - saknar dock lite knuff vid omkörningar. Utrymmena i kupén är bättre än i tex V70 å mina barn älskar bilen - kör ju själva nu å tycker tiguanen är trevligare än min förra bil ,en BMW 520. Bilen är bra bullerdämpad å är gediget byggd. Har man inte småbarn ( barnvagn mm) så hade jag inte tvekat. Svärmor å svärfar sitter bättre i tiguanen än i V70 eller bmw520. Skit är att man inte kan köpa tiguanen med dsg i 170 hästars varianten. Dåligt. Jag noterar dock att fasthållande är ngt usel. Svarar bara i små steg å vidf fartjustering neråt händer knappt ngt.,man får trycka vilt för att farthållaren skall sänka farten. Nåväl ,bromspedal finns ju.

#9 • Uppdaterat: 2012-07-09 20:59
Sjöbjörn

@ingulf Appropå farthållaren så kan man i Tiguanen justera farten med steg om 10 km/h (farthållarspaken uppåt/neråt) eller 1 km/h (knappen på ändan av farthållarspaken, +-).

Har själv nu kört 10 tkm med FL Tiguanen och kan inte annat än applodera egenskaperna och designen. Den är nog den tystaste bilen jag känner till. Den har intressant teknologi och väl optimerad drivlina (TDI+DSG+4Motion). Snittar nu 0,63 och 0,69 l/mil på de senaste två tankningarna (mätt vid pumpen, inte kördatorn), blandad körning inkl. rask motorvägskörning 60% av sträckan.

Lane Assist kan även rekommenderas - speciellt då man kör längre sträckor på ödsliga vägar och börjar bli trött. Kör aldrig utan att ha den aktiverad. Har några gånger haft verklig nytta av systemet

#a • Uppdaterat: 2012-09-19 18:34
Boxer

Märkligt att testa familjevänlighet eller stadsegenskaper med sådana bilar. Ut i skiten med dem. Kör en skogsbilväg med 30 cm hårdpackad snö, ett fullastat hästsläp över en dyblöt äng, dra upp ett båtsläp över en 20-graders ramp...
De som behöver en bil som klarar det är fullständigt ointresserade av hur reglage är placerade eller vilken färgsättning inredningen har.
Fjolligt!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.