Badge engineering betyder, fritt översatt, emblem-trimning. Det är en gammal USA-specialitet, som bland andra General Motors flitigt ägnat sig åt genom åren.
Med några enkla grepp, i princip en ny grill och några märkesemblem, har en Chevrolet förvandlas till en Buick, Pontiac eller Oldsmobile. Ett extremt billigt, men inte särskilt svårgenomskådat, sätt att göra flera bilar av en.
Även GM:s lyxbilstillverkare Cadillac har testat metoden med varierande framgång. Senast det begav sig var i slutet av 90-talet. Då lanserades Cadillac Catera. Det var en med USA-mått mätt liten, sportig och förhållandevis billig bil som främst riktade sig till yngre köpare.
Men egentligen var Catera inget annat än en nödtorftigt maskerad Opel Omega. Och att sälja en Opel med Cadillac-emblem visade sig vara svårare än vad GM tänkt sig. Kunderna svek och modellen blev tämligen kortlivad. 2001 lades den ned efter knappt fem år i produktion.
Under utvecklingsarbetet med sin nya kompaktmodell BLS, som helt bygger på teknik från Saab 9-3, har Cadillac tänkt om och offrat mer kraft på att ge bilen en egen profil.
För att kamouflera Saab-generna har extra omsorg lagts ned på utseendet. Där skiljer sig BLS-modellen radikalt från sin svenska syskonmodell, åtminstone vid en första anblick.
Nos- och bakparti har fått en annan utformning och karossen som helhet har samma kantigt stealth-inspirerade former som resten av bilarna i Cadillac-familjen. Resultatet är att den nya svensk-amerikanen ser betydligt maffigare ut, både fram- och bakifrån, än den svenska förlagan.
Identiskt med Saab
Men börjar man finstudera BLS-bygget avslöjas snabbt att hela mittpartiet, från vindrutestolpe till bakre takstolpe, är identiskt med Saab 9-3. Samma sak gäller vindruta och bakruta. Även dörrarna, med tillhörande ytterbackspeglar, är exakt desamma. Till och med på insidan är dörrlayouten plankad direkt från Saab.
Kliver man sedan in i Saabiacen, förlåt Cadillacen, blir det svenska ursprunget än mer påtagligt. Ratt, stolar, baksäte, underdelen av instrumentpanelen, den fingernypande handbromspaken, de spinkiga spakarna runt ratten, växelväljaren, ljusreglagen - allt är plockat direkt från Trollhättefabrikens hyllor för 9-3-modellen.
Men även Saab 9-5 har fått släppa till en del detaljer. Instrument, radio-/värmereglage, ventilationsmunstycken och yttre dörrhandtag hör till det som lånats rakt av från senaste upplagan av 9-5.
Det gör att Saabägare på alla nivåer lär känna igen åtminstone någonting när de kikar in i en BLS. Och något större fel med att låta Saab stå till tjänst med inredningen är det egentligen inte. Den svenska tillverkaren har en hygglig tradition när det gäller att skapa trevliga och funktionella interiörer.
Problemet är att det inte känns särskilt exklusivt att sitta bakom ratten i den nya Cadillacen och det är bilens kanske allvarligaste brist. Ett hopkok av Saab-prylar räcker inte för att leva upp till det modellbeteckningen står för: B-segment Luxury Sedan, på svenska lyxig mellanklasslimousine.
BLS har en bra bit kvar till kvalitetskänslan och förfiningen hos konkurrenter som Lexus IS 250, BMW 525i och Audi A4 2.0T, bilar som kan köpas för nästan samma peng.
Under det kantiga skalet är Cadillacs nya kompaktmodell i stort sett identisk med Saab 9-3. Såväl chassi, motorer som växellådor är lånade från den svenska bilen. Men fjädrar, bussningar och stötdämpare har bearbetats för att ge BLS en behagligare åkkomfort. Av samma skäl har ett antal kilo extra ljudisolering placerats ut på strategiska ställen.
Effekten av operationerna är lyckad, åtminstone när Cadillacen jämförs med motsvarande Saab-modell. Vi hade under hela testet en Saab 9-3 2.0T Vector SportCombi (tyvärr lyckades vi inte få tag på någon fyradörrars sedan) som referensbil och BLS:en var bekvämare och tystare på alla underlag.
Bra betyg
Någon avgörande skillnad i väghållning avslöjades inte och det är ett bra betyg åt chassiteknikerna bakom den nya Cadillacen. Det är ingen lätt utmaning att göra en bil mjukare och samtidigt behålla skärpan i köregenskaperna.
Det krävdes rejält forcerad körning för att skilja bilarna åt och då var det Saaben som drog det längsta strået, främst tack vare att den krängde något mindre i böjarna. Men skillnaden var inte stor och vid all normal framfart trivdes testförarna bäst i Cadillacen. Att köra en BLS är som att köra Saab, fast bekvämare.
Under hela testet upplevdes Saaben som lite rappare i gensvaret än sitt GM-syskon, men skenet bedrog. När vi mätte prestanda överraskade Cadillacen med att vara snabbast ur startblocken. Vår knappt inkörda test-BLS var också snålare på bränsle. Visserligen var referens-Saaben en kombi, men så mycket som 0,7 l/100 km ska det ändå inte skilja.
Den BLS-version Cadillac tror mest på är 210-hästarsturbon med femstegad automatlåda och precis så var testbilen (och referens-Saaben) utrustad. Det är en i huvudsak sympatisk drivlina, men en skönhetsfläck finns. Kraften i den vridstarka motorn är svår att hantera för en framhjulsdriven bil och vid häftiga gaspådrag uppstår ofta störande drivkraftreaktioner i ratten. Det känns inte särskilt sofistikerat.
Karossen likadan
När det gäller kupéutrymmen skiljer sig inte Cadillac BLS från en Saab 9-3, karossen är ju i många stycken likadan.
Det betyder att fyra vuxna sitter hyfsat bekvämt i bilen och lastkapaciteten är, precis som i Saaben, hygglig utan att vara överdådig. Säkerhetmässigt finns inte heller några skillnader, varken när det handlar om karosstruktur eller utrustning.
Saaben fick högsta betyg, fem stjärnor när den krocktestades av Euro NCAP. Rimligen borde BLS nå samma resultat, men riktigt säker kan man förstås inte vara förr-än även Cadillacen smällts i krockbarriären.
Totalt sett finns fler likheter än skillnader mellan 9-3 och BLS. Men att för den skull betrakta den nya svensk-amerikanen som en Saab med Cadillac-märke i nosen är lite orättvist.
Du får trots allt ett helt annat utseende, hamnar på en högre statusnivå och belönas med en behagligare åkkomfort om du väljer BLS.
Men du får också lägga ut drygt 20 000 kronor mer i inköpspris och ett antal extra kronor per mil i ägandekostnader jämfört med motsvarande Saab 9-3. Det kostar att ställa en Cadillac på garageuppfarten, även om du väljer märkets billigaste modell.
Testad i Vi Bilägare nummer: 7/2006
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.