Swift kom redan under 1980-talet och har funnits i flera olika generationer. Här tittar vi närmare på modellen som kom sent 2010 och ersattes hösten 2017. Swift är en halvkombi med tre- eller femdörrars kaross. En facelift kom under 2013.
Den vanligaste motorn är på 1,2 liter och ger 94 hk. En pigg och snål maskin. En diesel på 1,3 liter och 75 hk finns också, liksom Sport med 1,6-liters bensinmotor på 136 hk. Motorerna har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas. En fyrhjulsdriven Swift finns också, kallad 4X4. Extravikten på 65 kg märks vid acceleration, bilen blir lite slöare. Fyrhjulsdrivningen är av ett enkelt slag, en viskokoppling som varken är särskilt effektiv eller sofistikerad.
Swift är smidig att köra, speciellt i stadstrafik med direkt styrning och god runt om-sikt. Vid normalkörning är köregenskaperna goda, men i pressade situationer kan bilen sladda och studsa en del trots antisladdsystem. Sportmodellen har ett sänkt och mer påkostat chassi som ger betydligt vassare väghållning.
Förarmiljön är enkel och tydlig, både vad det gäller instrument och reglage. Undantaget är färddatorn som är i krångligaste laget att sköta. Framsätet ger förhållandevis god komfort och baksätet är rymligare än vad den lilla bilen ger sken av. Tre personer ryms där om de inte är alltför stora, fast så bekvämt blir det inte. Bagageutrymmet tillhör de trängre i klassen, 211 liter eller fyra läskbackar är vad som ryms i normalläge. Rätt högt däckbuller är ett komfortminus.
Precis som de flesta småbilar har Swift låga ägandekostnader. Den går snålt, är relativt billig att serva och försäkra.
Äldre Swift (89–01) bedöms av Folksam ha betydligt sämre säkerhet än medelbilen. Modellen 2005–2010 har visserligen dåligt whiplashskydd enligt Folksam, men klarade fyra stjärnor i Euro NCAP:s krockprov. Nyare Swift får fem stjärnor i Euro NCAP och bedöms av Folksam ha ett bra skydd mot whiplashskador.
Suzuki är kända för att göra driftsäkra bilar som håller ihop bra och Swift är inget undantag. Krångel med motorer, chassi eller elektronik är ovanligt. Ett fåtal problem har upptäckts, vanligen olika fel på olika exemplar. I några fall har det varit problem med däckvarnarkontrollen, oftast handlar det om programvarufel. Svagt batteri som laddar ur eller oljud från instrumentpanel och inredning är klagomål från ägarna. Trumbromsar bak är en fördel ur underhållssynpunkt, Sport-modellen har dock skivbromsar bak.
En del återkallelser har gjorts. Fel på ESP-systemet har lett till att 32 bilar i Sverige återkallades. Fel på rattaxeln ledde till återkallning av 68 bilar i Sverige.
Modellår 2013 återkallades för risk för fel på bultarna till vattenpumpen. Swift har också återkallats för risk för läckage av bromsvätska. För modellåret 2015 återkallades exemplar för risk för fel på bakaxelbultar.
Modellåren 2013–2015 återkallades Swift för fel på sätesvärmaren kunde ge brandrisk. Under 2018 har Swift återkallats för fel på vattenpump och start/stopp-system.
En auktoriserad verkstad kan kontrollera vilket exemplar som återkallats för vad och om bilen är åtgärdad.
Suzuki är ett litet märke på den svenska marknaden, men just Swift är hyggligt eftertraktad som begagnad. Sportmodellen och Swift 4X4 står lite högre i kurs på begmarknaden jämfört med vanliga Swift. Exemplar med dieselmotor kan vara svårsålda och ha bättre prutmån än bensinmodellerna.
Köpguide
ALLMÄN INFORMATION
Reg. år/mil | 1,2 2013/8 000 |
---|---|
Kaross | Halvkombi 5d |
Motor | 1,2 l/94 hk |
Dekl. förbrukning | 5,0 l/100 km |
Skatt | 470 kr |
Begpris | 50 700 kr |
Nypris 2013 | 129 900 kr |
Bilprovningen | Bättre än medel |
Rost | Sämre än medel |
Säkerhet | Bättre än medek |
Autoindex | Sämre än medel |
TEKNISK DATA
1,6 Sport 2013 | 1,3 DDiS 2013 | |
---|---|---|
Längd/bredd, cm | 385/170 | 385/170 |
Tjänstevikt/maxlast, kg | 1 115/365 | 1 170/390 |
Max släpvikt, kg | 1 000 | 1 000 |
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 | 4/1 586 | 4/1 248 |
Effekt, hk | 136 | 75 |
Toppfart, km/tim | 195 | 165 |
0-100 km/tim, s | 8,7 | 12,7 |
Bränsle, liter per 100 km | 6,4 | 4,2 |
Co2, g/km | 147 | 109 |
PRIS BEGAGNAT
Autovista Inter-Globals prislista 3/18 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar du på www.vibilagare.se/test.
GRUNDUTFÖRANDE - Swift 1,2 94 hk, Comfort, AC, 5d/Comfort+ 2015.
Årsmodell | 4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
---|---|---|---|---|---|
2013 | 57 900 | 54 800 | 50 700 | 46 800 | 42 900 |
2014A | 61 800 | 58 400 | 54 700 | 50 500 | 46 700 |
2014 | 62 100 | 58 700 | 55 000 | 50 800 | 47 700 |
2015 | 67 100 | 63 600 | 59 900 | 55 200 | - |
2016 | 75 300 | 70 700 | 66 800 | - | - |
ÖVRIGA UTFÖRANDEN
Utförande | År | Prisskillnad |
---|---|---|
1,6 136 hk, sport, ACC, 3d | 13-14A | +18 000 |
1,3, 75 hk, DDis | 13-14A | +8 000 |
1,6, 136 hk, Sport, ACC, 3d | 14-16 | +24 000 |
1,3 75 hk, DDiS | 14-16 | +10 000 |
AUT | 13-14A | +5 000 |
AUT | 14-16 | +6 000 |
4WD | 13-16 | +10 000 |
Exclusive, ACC | 13-14A | +6 000 |
Exclusive, ACC | 13-16 | +8 000 |
3d | 13-16 | -5 000 |
BILPROVNINGEN
Enligt Dekra klarar Swift besiktningen klart bättre än medelbilen. Bland fåtalet anmärkningar märks sprucken vindruta och felinställda strålkastare.
ROSTSKYDD
Kaross helt av stålplåt. Invändig behandling finns i dörrar och huv, men den är tveksamt utförd och gör ingen större nytta. Limningen av plåtskarvarna i huv, dörrar och baklucka har också brister. De viktigaste ställena, hörnen, saknar limning. Balkarna under bilen saknar helt invändig behandling och underredets slitskydd är bara delvis täckande. Hela bakvagnen är oskyddad och har flera otätade skarvar. Minus också för bränslepåfyllningsrör i plåt samt för att stänkskydd saknas. Det finns också blästringsrisk i framkant på bakskärmarna och tröskellådans underkant täcks av en smutssamlande list. Rostskyddsgaranti: 12 år.
EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.
1,6 Sport 2013 | 1,3 DDiS 2013 | |
---|---|---|
Pris | 68 700 kr | 58 700 kr |
Värdeminskning | 7 000 kr | 6 000 kr |
Skatt, besiktning | 1 600 kr | 1 600 kr |
Försäkring | 5 400 kr | 5 100 kr |
Bränsle | 15 100 kr | 9 800 kr |
Reparationer, service m.m. | 4 000 kr | 5 000 kr |
Däck | 1 500 kr | 1 500 kr |
Totalt per år | 34 600 kr | 29 000kr |
Totalt per mil | 23 kr | 19 kr |
Reparationskostnader. (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).
Avgassystem exl. främre rör | 7 527 kr |
---|---|
Katalysator | 28 587 kr |
Hjullager hö. fram | 3 166 kr |
Kamrem | Kedja |
Elektronikbox, motor | 12 410 kr |
Koppling | 11 307 kr |
Stötdämpare fram | 6 940 kr |
12 000-milsservice | 4 157 |
Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).
Bältessträckare fr./bak | 2005/- |
---|---|
Trepunktsbälte alla platser | 2005 |
Krockkudde förare/passagerare | 96/96 |
Sidokrockkudde fram | 2005 |
Nackskydd alla platser | 2005 |
Nackskydd fr. whiplashskydd | 2010 |
Konkurrenterna
Ford Fiesta 1,25 Komfort
Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,25 l/82 hk
Dekl. förbrukning: 5,2/100 km
Skatt: 558 kr
Begpris: 57 300 kr
Nypris 2013: 123 400 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel
Renault Clio 1,2 Expression
Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/75 hk
Dekl. förbrukning: 5,5 l/100 km
Skatt: 712 kr
Begpris: 57 700 kr
Nypris 2013: 139 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel
Hyundai i20 1,2 premium
Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/85 hk
Dekl. förbrukning: 4,9 l/100 km
Skatt: 426 kr
Begpris: 56 700 kr
Nypris 2013: 136 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel
Skoda Fabia 1,2 TSI elegance
Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/86 hk
Dekl. förbrukning: 5,2 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 56 900 kr
Nypris 2013: 144 800 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel
Kia Rio 1,4 ECO EX Komfort
Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/109 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 67 500 kr
Nypris 2013: 152 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel
Toyota Yaris 1,33 Active
Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,33 l/99 hk
Dekl. förbrukning: 5,2 l/100 km
Skatt: 558 kr
Begpris: 70 700 kr
Nypris 2013: 144 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel
Peugeot 208 1,4 VTi Active
Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/95 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 756 kr
Begpris: 56 800 kr
Nypris 2013: 149 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel
VW Polo 1,2 tsi masters
Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/90 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 61 300 kr
Nypris 2013:155 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel
Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.