Den första Opel Zafira kom 1999, en praktisk sjusitsig familjebuss baserad på Opel Astra. Generation två kom 2005 och den tredje generationen, kallad Zafira C, kom som modellår 2012. Zafira fick nu också tilläggsnamnet Tourer. En facelift kom under 2016.
Tre olika motortyper finns, bensin, diesel eller gasdrift. Den senare kallas CNG Ecoflex och har en 1,6-liters turbomotor som går både att köra på bensin eller gas. Bensinalternativet är på 1,4 liter med turbo och ger 140 hk. Tvåliters dieselmotorer finns med effektuttag på 130, 165 eller 170 hk. En 1,6-liters diesel på 136 hk kom 2014.
Vägegenskaperna är trygga, Zafira är stadig i en undanmanöver och känns överlag smidig men inte så rolig att köra. Fjädringen är rätt hård och på ojämn väg småstudsar bilen fram. Vissa exemplar kan vara utrustade med ett adaptivt chassi som kallas Flex Ride. Den justerar fjädring och dämpare efter vägens ojämnheter.
Instrumenten är tydliga, men mittkonsolen har en mängd knappar som kan vara förvirrande. I samband med facelift gjordes också instrumentpanelen om. Mängden reglageknappar minskades också. Framstolarna är anständigt bekväma.
Zafira är till yttermåtten 15 cm kortare än Volvo V70, men ändå sjusitsig. Innerutrymmena är välutnyttjade och det finns mängder av praktiska förvaringsfack. Baksätet består av tre stolar som kan ställas in och är skjutbara i längsled. Mittplatsen i baksätet och extrastolarna längst bak passar dock bäst för barn. För vuxna blir det för trångt. På ytterplatserna i baksätet är komforten godtagbar.
Som femsitsig klarar Zafira 710 liter last eller 22 läskbackar. Som sjusitsig går det bara in 152 liter eller två läskbackar. Om båda bakre sätesraderna fälls går det att använda Zafira som campingbil att sova i för två personer. Eller lasta in bagage motsvarande 52 läskbackar – det är sju mer än i V70.
Zafira fick fem stjärnor i Euro NCP:s krocktest, men autobroms saknas. Någon krockstatistik från Folksam finns inte på den här generationen. De två tidigare Zafira får betyget fyra, som betyder minst 20 procent högre säkerhetsnivå än medelbilen. Generation tre bör hålla minst samma standard.
Den förra generationen drogs med en mängd kvalitetsproblem, som fel på ABS-enhet, strejkande bränslepump,
motorelektronikstrul och värst av allt – fel på kamkedjesträckare med risk för motorhaveri. De här problemen verkar vara sällsynta på nyare modeller. Det vanligaste felet på Zafira C är slitna bromsskivor och bromsbelägg. Krånglande klimatanläggning och turboaggregat som havererar har också förekommit en del.
De problem som noteras i övrigt handlar mer om olika fel på olika bilar. Missljud från koppling är ett klagomål, liksom missljud från olika inredningsdetaljer.
En del återkallelser har dock gjorts. Exemplar tillverkade 2016–2017 har återkallats för risk för fel på säkerhetsbältena. Zafira tillverkade 2016 har återkallats för risk för fel på krockkuddar. Möjligt fel på passagerarkrockkudden gjorde att en del tidiga exemplar återkallades 2012. Risk för fel på styrlederna gjorde att exemplar tillverkade i april 2016 återkallades.
Tre återkallelser gäller Zafira med CNG, alltså gasdrift. Exemplar tillverkade 2011–2016 har återkallats för risk för bränsleläckage och brand. En defekt tankfyllningsventil kunde ge gasläckage med följande brandrisk. 2014 återkallades bilar tillverkade 2011–2014. Liknande fel ledde till återkallelse 2012. En auktoriserad verkstad kan se vilka exemplar som är återkallade och om de är åtgärdade.
Andrahandsvärdet är medelmåttigt och köparnas intresse för bilen har varit högst ljummet. Zafira är varken dyrast eller billigast i sin storleksklass utan hamnar prismässigt lite mitt emellan.
Köpguide
ALLMÄN INFORMATION
Reg. år/mil | 1,4T 2012/10 000 |
---|---|
Kaross | Flexibel 7 pl |
Motor | 1,4 l/140 hk |
Dekl. förbrukning | 6,3 l/100 km |
Skatt | 1 174 kr |
Begpris | 91 400 kr |
Nypris 2012 | 229 900 kr |
Bilprovningen | Bättre än medel |
Rost | Bättre än medel |
Säkerhet | Bättre än medel |
Autoindex | Medel |
TEKNISK DATA
2,0 CDTI/130 2012 | 1,6T CNG 2012 | |
---|---|---|
Längd/bredd, cm | 466/188 | 466/188 |
Tjänstevikt/maxlast, kg | 1733/607 | 1733/622 |
Maxvikt släp, kg | 1 300 | 1 400 |
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 | 4/1956 | 4/1598 |
Effekt, hk | 130 | 150 |
Toppfart, km/tim | 193 | 204 |
0-100 km/tim, s | 11,4 | 11,2 |
Bränsle, liter/kg per 100 km | 4,5 | 4,7 (kg) |
CO2, g/km | 119 | 129 |
PRIS BEGAGNAT
Autovista Inter-Globals prislista 1/2018 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.
GRUNDUTFÖRANDET
Årsmodell | 4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
---|---|---|---|---|---|
2012 | 113 000 | 106 800 | 99 100 | 91 400 | 83 900 |
2013 | 122 900 | 115 900 | 108 400 | 100 400 | 92 400 |
2014 | 133 700 | 126 500 | 117 900 | 109 500 | 101 100 |
2015 | 144 800 | 137 000 | 128 300 | 119 700 | 111 300 |
2016 | 156 200 | 147 700 | 137 500 | 128 300 | 119 400 |
ÖVRIGA UTFÖRANDEN
Utförande | År | Prisskillnad |
---|---|---|
1,6 135/136 hk CDTI eco FLEX | 12-15 | +3 000 |
2,0 130 hk CDTI/CDTo eco FLEX | 12-15 | +5 000 |
2,0 165/170 hk CDTI | 12-15 | +15 000 |
1,6T 150 hk CNG bensin/gas | 12-15 | +3 000 |
AUT | 12-15 | +8 000 |
Drive/Enjoy | 12-15 | +-0 |
Familjepaket | 2013 | +-0 |
Komfort pkt plus | 2014 | +-0 |
Företags pkt Xenon | 12-15 | +6 000 |
Premium pkt Xenon | 12-15 | +6 000 |
Business Xenon | 12-15 | +10 000 |
BILPROVNING
Enligt Dekra får den här modellen av Zafira toppbetyg på besiktningen. De fåtaliga anmärkningarna handlar om slita bromsskivor och bromsbelägg. Den tidigare modellen får medelresultat.
ROSTSKYDD
Motorhuv av aluminium, men resten av bilen är av stålplåt. Det finns ingen behandling i huv och baklucka, men tätningarna är välgjorda. Dörrarna är skyddade med invändigt lager av vax. De har också ovanligt stora dräneringshål, vilket är en fördel. Slitskyddet under bilen är sparsamt, men skarvarna är formade så att de ventileras och inte behöver tätas som vanliga fogar. Balksystemet är noga behandlat invändigt. Skärmkanterna är utformade så att de inte samlar smuts. Både bak och fram finns innerskärmar av filt och plast som inte binder så mycket fukt. (Rostskyddsgaranti: 12 år).
EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.
2,0 CDTI/130 2012 | 1,6T CNG 2012 | |
---|---|---|
Pris | 96 400 kr | 94 400 kr |
Värdeminskning | 5 000 kr | 5 000 kr |
Skatt, besiktning | 2 000 kr | 1 000 kr |
Försäkring | 6 600 kr | 7 000 kr |
Bränsle | 10 000 kr | 12 600 kr |
Reparationer, service, m.m. | 6 00 kr | 6 000 kr |
Däck | 2 000 kr | 2 000 kr |
Totalt per år | 31 600 kr | 33 600 kr |
Totalt per mil | 21 kr | 22 kr |
Reparationskostnader. (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).
Avgassystem exl. främre rör | 9 474 kr |
---|---|
Katalysator | 10 373 kr |
Hjullager hö. fram | 4616 kr |
Kamrem | Kedja |
Elektronikbox, motor | 10 216 kr |
Kopplin | 12 695 kr |
Stötdämpare fram | 4 966 kr |
12 000-milaservice | 5 101 kr |
Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).
Bältessträckare fr./bak | 99/- |
---|---|
Trepunksbälte alla platser | 2003 |
Krockkudde förrare/passagerare | 1999 |
Sidokrockkudde fram | 1999 |
Nackskydd alla platser | 1999 |
Nackskydd fr. whiplashskydd | 2004 |
Konkurrenterna
Peugeot 5008 1,6 Turbo Active
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Flexbil 7pl
Motor: 1,6 l/156 hk
Dekl. förbrukning: 7,3 l/100 km
Skatt: 1 636 kr
Begpris: 82 400 kr
Nypris 2012: 234 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel
Chevrolet Orlando 1,8 LTZ
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Flexbil/7 pl
Motor: 1,8 l/141 hk
Dekl. förbrukning: 7,3 l/100 km
Skatt: 1 702 kr
Begpris: 70 100 kr
Nypris 2012: 219 900 kr
Bilprovn: Sämre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Ingen uppgift
Renault Grand Scénic 1,6 DCI Exception
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Flexbil 7 pl
Motor: 1,6 l/130 hk
Dekl. förbrukning: 4,4 l/100 km
Skatt: 1 260 kr
Begpris: 76 600 kr
Nypris 2012: 246 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel
Citroën C4 Grand Picasso 1,6 HDI Comfort
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Flexbil 7 pl
Motor: 1,6 l/112 hk
Dekl. förbrukning: 5,2 l/100 km
Skatt: 2 355 kr
Begpris: 71 000 kr
Nypris 2012: 246 900 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel
Ford S-Max 1,6 TDCi Titanium
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Flexbil 7 pl
Motor: 1,6 l/115 hk
Dekl. förbrukning: 4,7 l/100 km
Skatt: 1 781 kr
Begpris: 77 000 kr
Nypris 2012: 220 100 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel
Toyota Verso 1,8
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Flexbil 7 pl
Motor: 1,8 l/147 hk
Dekl. förbrukning: 7,0 l/100 km
Skatt: 1 482 kr
Begpris: 93 500 kr
Nypris 2012: 210 750 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel
Mazda 5 2,0 Advance
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Flexbil 7 pl
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 6,9 l/100 km
Skatt: 1 416 kr
Begpris: 92 100 kr
Nypris 2012: 218 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel
VW Touran 1,4 TSI Masters
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Flexbil 7 pl
Motor: 1,4 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 6,8 l/100 km
Skatt: 1 416 kr
Begpris: 89 300 kr
Nypris 2012: 222 200 kr
Bilprovn.: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel
Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.