Renault Captur är en liten crossover, en mix av olika biltyper. Design som en suv, praktiska detaljer som i en MPV, teknik från en småbil och prislapp i kompaktbilsklassen. Modellen presenterades 2013 och baseras på teknik från småbilen Clio i äldre generationer. En facelift kom 2017.
Motoralternativen är bensinmotorer på 90 eller 120 hk samt dieslar på 90 eller 110 hk. De senare har inte importerats till Sverige. Den svagare bensinmotorn kan upplevas som något slö.
Förarmiljön har en egen design, med instrument formade som kattögon. Informationen blandas analogt och digitalt. Tramsigt eller tufft, det får var och en avgöra själv. Funktionen är i alla fall skaplig.
Det är lätt att kliva i och ur bilen. Sikten snett framåt är däremot dålig. Framstolarna är i minsta laget, men ger acceptabel komfort. Baksätet är inte speciellt rymligt, men går att skjuta bakåt, på bekostnad av lastutrymmet.
Bagageutrymmet är relativt stort, 377–455 liter ryms i normalläge. När vi lastar läskbackar sväljer Captur tio stycken. Det är bara tre färre än vad den 15 centimeter längre Renault Clio kombi mäktar med.
Fjädringskomforten är bra, Captur rullar behagligt på vägen. Bullernivån håller småbilsklass, rätt påfrestande på långfärd.
Vägegenskaperna i normalkörning rakt fram är goda, men Captur kränger rejält i kurvorna. Värre är beteendet i en undanmanöver. Antisladdsystemet bromsar så kraftigt att styrförmågan slås ut. Bilen går inte att styra i vissa paniksituationer och kan i värsta fall hamna i mötande trafik.
Captur fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, men autobroms saknas. Enligt Folksams analys är också whiplashskyddet dåligt.
Elektronik av olika slag som spökar är det vanligaste felet. Felkällorna är många, det kan vara krångel med multimediasystem och navigator, radio, batteri, USB-funktion, blåtandsfunktion, backkamera, klimatanläggning, däcktrycksvarnare, det nyckelfria låssystemet eller parkeringssensorer. Falsklarm gällande öppna dörrar har också förekommit, liksom att motorfelslampan omotiverat börjar lysa.
En del ägare har klagat på hög oljeförbrukning på bensinmotorn med 120 hk. Renault har i några fall också bytt ut motorer på garanti av just det skälet. Motorerna har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas. Oljud från kamkedjan har dock gjort att den fått bytas ändå på vissa exemplar. Det är inget vanligt fel, men kan bli dyrt att åtgärda.
Knackade oljud från fjädringen är inte helt ovanligt, i regel beror det på slitna chassikomponenter som behöver bytas.
Några återkallelser har gjorts. Det allvarligaste felet gäller exemplar tillverkade 2017. Sprickor kunde bildas i framhjulsnaven, med resultat att framnaven kunde brytas och framhjulen lossna. Exemplar tillverkade 2013 och 2014 återkallades 2017 för fel på strålkastarnas höjdjustering. En återkallelse 2017 gjordes av miljöskäl. Det var ett kalibreringsfel i motorstyrningen vilket kunde ge minskad effektivitet i den så kallade Nox-fällan. En återkallelse gjordes 2015 på exemplar tillverkade 2013 och 2014. Då handlade det om risk för bromsvätskeläckage.
Rostskyddet brukar vara bra på Renault och sett till bilens prislapp kanske det här är marknadens bästa rostskydd.
Andrahandsvärdet brukar inte vara högt på Renault, men Captur har varit relativt lättsåld som begagnad. Som ny har modellen sålt ganska bra, vilket gör att utbudet av begagnade exemplar är hyggligt.
Köpguide
ALLMÄN INFORMATION
Reg. år/mil | 2015/4 000 |
---|---|
Kaross | Crossover, 5d |
Motor | 0,9 l/90 hk |
Dekl. förbrukning | 4,9 l/90 hk |
Skatt | 404 kr |
Begpris | 99 000 kr |
Nypris 2015 | 164 900 kr |
Bilprovningen | Bättre än medel |
Rost | Bättre än medel |
Säkerhet | Bättre än medel |
Autoindex | Sämre än medel |
TEKNISK DATA
0,9 TCE Exp. 2015 | 1,2 TCE Dyn. 2015 | |
---|---|---|
Längd/bredd, cm | 412/178 | 412/178 |
Tjänstevikt/maxlast, kg | 1 296 | 1 369 |
Max släpvikt, kg | 1 200 | 1 200 |
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 | 3/898 | 4/1 197 |
Effekt, kW/hk | 66/90 | 88/120 |
Toppfart, km/tim | 171 | 192 |
0-100 km/tim, s | 13,0 | 10,6 |
Bränsle, liter per 100 km | 4,9 | 5,4 |
CO2, g/km | 113 | 125 |
PRIS BEGAGNAT
Autovista Inter-Globals prislista 2/18 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.Fler begagnade bilar hittar du på www.vibilagare.se/test.
GRUNDUTFÖRANDE - 0,9 TCe 90, Expression
(Miltal och pris i kr)
Årsmodell | 4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
---|---|---|---|---|---|
2013 | 86 600 | 80 700 | 75 300 | 69 800 | 64 000 |
2014 | 91 800 | 86 600 | 80 700 | 75 000 | 70 100 |
2015 | 105 000 | 98 700 | 92 900 | 86 700 | 80 400 |
2016 | 118 000 | 111 900 | 105 700 | 98 300 | 91 400 |
2017 | 121 400 | 114 600 | 108 500 | 101 200 | - |
ÖVERIGA UTFÖRANDEN
Utförande | År | Prisskillnad |
---|---|---|
0,9 TCe Authentique (6 000 mil) | 13 | -22 300 |
1,2 TCe, HellyHansen (4 000 mil) | 16 | +27 900 |
0,9 TCe 90, Life (0 mil) | 19 | +62 900 |
1,2 TCe 120, Outdoor (0 mil) | 19 | +126 000 |
Automatlåda (TCe 120) | 13-18 | +15 000 |
Authentique | 14-17 | -4 000 |
Dynamic | 14-17 | +6 000 |
Helly Hansen (utrustning. pkt.) | 14-16 | +15 000 |
BILPROVNING
Enligt Dekra klarar sig Captur överlag något bättre än medelbilen men de noterar att bromsarna är en svag punkt då dessa slits snabbare än genomsnittet.
ROSTSKYDD
Kaross av stålplåt, förutom framskärmarna som är av plast. Motorhuven är väl luftad och har, precis som bakluckan, extra behandling på insidan och väl tätade hörn. Bakskärmarnas utformning är av en vettig konstruktion. Det finns ingen skarv mellan sidotrösklar och underredet och då minskar risken för rostangrepp rejält. En bra konstruktion som Renault är ensam om. Trösklarna är behandlade på insidan och underredet har ordentligt tätade skarvar och bra slitskydd. Yttre längsgående hålrum har bra behandling, men i de centrala saknas behandling. Ändå är rostskyddet totalt sett i toppklass på Renault Captur. Rostgaranti: 12 år.
EKONOMI (konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 16,31 kr/l. Diesel: 16,26 kr/l).
0,9 TCe Expression 2015 | 1,2 TCe Dynamique 2015 | |
---|---|---|
Pris | 99 000 kr | 120 000 kr |
Värdeminskning | 18 000 kr | 22 000 kr |
Skatt, besiktning | 800 kr | 1000 kr |
Försäkring | 4 000 kr | 4 000 kr |
Bränsle | 11 900 kr | 13 100 kr |
Reparationer, service m.m. | 4 800 kr | 4 800kr |
Däck | 2 000 kr | 2 000 kr |
Totalt per år | 41 500 kr | 46 900 kr |
Totalt per mil | 28 kr | 31 kr |
Reparationskostnader (material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).
Avgassystem exl. främre rör | 9 140 kr |
---|---|
Katalysator 8 300 kr | 8 300 kr |
Hjullager hö. fram | 3 203 kr |
KAmrem | Kedja |
Elektronikbox, motor | 8 371 kr |
Koppling | 13 48 kr |
Stötdämpare fram | 6286 kr |
12 000-milaservice | 5 496 kr |
Säkerhetsutrustning (standard samtliga modellversioner och årsmodeller. Tillval/extrautrustning kan förekomma).
Bältessträckare fram/bak | Ja/Nej |
---|---|
Trepunktsbälte alla platser | Ja |
Krockkudde förare/passagerare | Ja/Ja |
Sidokrockkudde fram | Ja |
Nackskydd alla platser | Ja |
Nackskydd fr. whiplashskydd | Ja |
Konkurrenterna
Chevrolet Trax 1,7D (2wd)
Registreringsår/mil: 2014/8 000
Kaross: Crossover, 5d
Motor: 136 hk
Dekl. förbrukning: 4,5/100 km
Skatt: 2 563 kr
Begpris: 93 000 kr
Nypris 2014: 197 900 kr
Bilprovningen (D): Medel
Rost: Sämre än medel
Säkerhet (E): Bättre än medel
AutoIndex: Ingen uppgift
Ford Ecosport 1,0T
Registreringsår/mil: 2016/4 000
Kaross: Crossover, 5d
Motor: 140 hk
Dekl. förbrukning: 5,4/100 km
Skatt: 668 kr
Begpris: 115 000 kr
Nypris 2016: 188 800 kr
Bilprovningen (D): Inga uppgifter
Rost: Inga uppgifter
Säkerhet (E): Medel
AutoIndex: Bättre än medel
Kia Soul 1,6 GDI
Registreringsår/mil: 2015/4 000
Kaross: Crossover, 5d
Motor: 132 hk
Dekl. förbrukning: 7,3/100 km
Skatt: 1 658 kr
Begpris: 114 000 kr
Nypris 2015: 229 900 kr
Bilprovningen: (D) Medel
Rost: Medel
Säkerhet (E): Medel
AutoIndex: Bättre än medel
Mini Countryman 1,6 (2wd)
Registreringsår/mil: 2015/4 000
Kaross: Crossover, 5d
Motor: 122 hk
Dekl. förbrukning: 6,9/100 km
Skatt: 1 416 kr
Begpris: 124 000 kr
Nypris: 2015 201 900 kr
Bilprovningen (D): Medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet (E): Bättre än medel
AutoIndex: Ingen uppgift
Mazda CX-3 2,0 (2wd)
Registreringsår/mil: 2015/4 000
Kaross: Crossover, 5d
Motor: 120 hk
Dekl. förbrukning: 5,9/100 km
Skatt: 932 kr
Begpris: 122 000 kr
Nypris 2015: 169 900 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Medel
Säkerhet (E): Medel
AutoIndex: Bättre än medel
Opel Mokka 1,4T
Registreringsår/mil: 2015/4 000
Kaross: Crossover, 5d
Motor: 140 hk
Dekl. förbrukning: 6,3/100 km
Skatt: 1 108 kr
Begpris: 133 000 kr
Nypris 2015: 201 900 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Sämre än medel
Peugeot 2008 1,2 VTI
Registreringsår/mil: 2015/4 000
Kaross: Crossover, 5d
Motor: 82 hk
Dekl. förbrukning: 4,9/100 km
Skatt: 426 kr
Begpris: 85 500 kr
Nypris 2015: 129 900 kr
Bilprovningen (D): Medel
Rost: Sämre än medel
Säkerhet (E): Bättre än medel
AutoIndex: Sämre än medel
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 (2WD)
Registreringsår/mil: 2015/4 000
Kaross: Crossover, 5d
Motor: 120 hk
Dekl. förbrukning: 5,5/100 km
Skatt: 712 kr
Begpris: 103 500 kr
Nypris 2015: 179 900 kr
Bilprovn. (D): Bättre än medel
Rost: Sämre än medel
Säkerhet (E): Bättre än medel
AutoIndex: Sämre än medel
Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.