Nästa artikel
Långsam fyrhjulsdrift på Honda CR-V
Begbil

Långsam fyrhjulsdrift på Honda CR-V

Publicerad 17 december 2018 (uppdaterad 28 april 2021)
Någon terrängbil är inte Honda CRV, men på grusvägar funkar den bättre. Segt 4WD-system är ett minus.
Honda CR-V är en populär suv som är rymlig och säker. Vi granskar den som begagnad.

Den första generationen CR-V kom 1997 och blev en framgång i Sverige. Generationsväxlingar har skett 2002, 2007 och 2012. En femte generation börjar säljas i slutet av 2018. Här granskar vi CR-V 2012–2018. En facelift kom 2015.

De vanligaste motorerna är tvåliters bensin på 150 hk eller 2,2-liters diesel med samma effekt. Senare kom en 1,6-liters diesel på 160 hk. CR-V finns antingen med tvåhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, med sexväxlad manuell låda alternativt fem- eller niostegad automatlåda.

Förarmiljön får både ris och ros. Instrumenten är tydliga och de flesta reglage är lättarbetade. Multimediasystemet är dock krångligt. Komforten i framstolarna är godkänd, men sittdynorna är lite korta. Däckbullret är rätt besvärande på långfärd. Golvet i baksätet är helt plant, vilket innebär att det är lätt att samsas tre personer i baksätet. Utrymmena räcker till, utan att vara överdådiga. Lastförmågan är mycket bra, det är lätt att fälla ner baksätet och förvandla CR-V till en liten skåpbil. Med uppfällt baksäte ryms 589 liter eller 23 läskbackar, med fällt baksäte ryms 48 stycken.

 

På torrt underlag är CR-V stadig och trygg att köra. I vinterväglag däremot känns bilen osäker och slingrig, trots fyrhjulsdrift. En orsak till det är att 4WD-systemet är långsamt och inte alltid driver som det ska. Honda återkallade tidiga exemplar för att uppdatera elektroniken till fyrhjulsdriften och vissa bilar blev bättre.

Trots det är 4WD-systemet rätt segt i funktionen. Normalt driver bilen mest på framhjulen. När dessa slirar ska kraft skjutas över till bakhjulen. Det är detta som ibland har fallerat. Systemet blir lätt överhettat och kräver en stunds nedkylning innan drivningen på bakhjulen kan aktiveras igen. Någon terrängbil är CR-V helt klart inte. Markfrigången är också måttliga 16,5 cm på exemplar med 4WD och 15,5 cm med 2WD.

Säkerheten i verkliga olyckor har visat sig mycket hög. Folksam klassar äldre CR-V, 1998–2006, som minst 40 procent säkrare än medelbilen. Det ger betyget fem i säkerhet. I Euro NCAP:s krocktest får CR-V också betyget fem. Det gör att Folksam klassar bilen som ett bra val ur säkerhetssynpunkt.

 

Honda brukar göra driftsäkra bilar och det gäller också CR-V. Fel på motor, växellåda och elektronik är ovanligt. Hjullager har i vissa fall slitits ut ovanligt tidigt. Däcktrycksövervakningen kan varna felaktigt, men kan nollställas av föraren i ett menysystem. Fel på multime-diasystemet har förekommit, men är inte direkt vanligt. Generatorn har en del ägare klagat på. Den laddar inte batteriet om motorn står på tomgång direkt efter start. Batteriet kan då ladda ur, speciellt i kyla. Slitna bromsar förekommer, precis som på andra begbilar. Kolla kopplingens slitage om bilen dragit släpvagn. Om katalysatorn behöver bytas kan det bli dyrt, över 27 000 kr.

Allvarligaste återkallelsen handlar om de krockkuddar från tillverkaren Takata, som funnits i olika Honda, även CR-V. Krockkuddarna har kunnat explodera och sprida farligt material i bilens kupé. De har blivit en dödsfälla i USA i andra Honda-modeller. Tillverkaren tog det säkra för det osäkra och återkallade även i Europa, trots att inga olyckor varit kända här.  De riskfyllda krockkuddarna har suttit fram i CR-V till 2015. En auktoriserad verkstad kan se vilka exemplar som fått krockkudden utbytt.

CR-V återkallades 2015 för risk att bromsarna automatiskt kunde aktiveras. Året innan återkallades exemplar tillverkade 2012 och 2013 för felaktig storlek på bromsskivorna.

 

Efterfrågan är god på begagnade CR-V och andrahandsvärdet ganska högt. Fyrhjulsdrift och automatlåda är mer eftertraktat och ger högre begpris än tvåhjulsdrift och manuell låda.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2,2 i-DTEC-13/10 000
Kaross SUV 5d
Motor 2,2 l/150hk
Dekl. förbrukning 5,6 l/100 km
Skatt 3 085 kr
Begpris 131 500 kr
Nypris - 13 292 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

1,6 i-DTEC 2013 2,0 i-VTEC 2013
Längd/bredd, cm 457/182 457/182
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 641/459 1 643/432
Max släpvikt, kg 1 700 1 700
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 597 4/1 997
Effekt, hk 120 155
Toppfart, km/tim 182 190
0-100 km/tim, s 11,2 10,2
Bränsle, liter per 100 km 4,5 7,4
CO2, g/km 119 173

PRIS BEGAGNAT

 Autovista Inter-Globals prislista 3/2018 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

GRUNDUTFÖRANDE

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2013 146 700 141 300 134 400 127 500 120 600
2014 158 000 152 200 144 900 137 500 130 100
2015A 170 500 163 300 156 400 148 500 140 600
2015 172 100 165 800 157 900 149 900 142 000
2016 190 500 184 100 175 700 167 300 158 800

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,6 120hk i-DTEC 13-15A +-0
1,6 120hk i-DTEC 15-16 +3 000
2,2 120hk i-DTEC 13-15A +4 000
1,6 160hk i DTEC 15-16 +10 000
2WD 13-16 -15 000
AUT 13-16 +10 000
Comfort 13-16 -8 000
Lifestyle 13-15A +10 000
Lifestyle 15-16 +15 000
Lifestyle Navi, GPS 15-16 +22 000
Executive, skinn 13-15A +18 000
Executive, skinn 13-15A +18 000
Executive Navi, GPS, skinn 13-15A +24 000

BILPROVNINGEN
Enligt Dekra klarar CR-V av den här generationen besiktningen med överlag mycket bra resultat. Det finns inga direkta anmärkningar mot bilen.

ROSTSKYDD
Kaross av plåt. Invändig behandling saknas i motorhuv, dörrar och bakskärmar. Stänkskydd saknas, men karossen är utformad så att risken är liten för blästringsskador. Tätningen av dörrar, huv och hörnskarvar är ganska dålig. De främre innerskärmarna är av plast, de bakre av filtmaterial. Dessa kan suga åt sig fukt och på sikt ge rostproblem. På vår långtestbil från 2013 fanns rostangrepp redan efter ett års körning. Rostangreppen fanns på länkarmar och i de bakre krockbalkarna mellan kaross och plaststötfångarna.

EKONOMI

1,6 i-DTEC 2013 2,0 i-VTEC 2013
Pris 127 500 kr 127 500 kr
Värdeminskning 14 000 kr 14 000 kr
Skatt, besiktning 2 000 kr 2 100 kr
Försäkring 7 200 kr 7 200 kr
Bränsle 11 100 kr 17 400 kr
Reparationer, service m.m. 7 000 kr 5 000 kr
Däck 2 000 kr 2 000 kr
Totalt per år 43 000 kr 48 000 kr
Totalt per mil 29 kr 32 kr

Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 9 819 kr
Katalysator 27 453 kr
Hjullager hö. fram 3 670 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 11 361 kr
Koppling 11 652 kr
Stötdämpare fram, 2 st 5 400 kr
12 000-milaservice 6 837 kr

Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältessträckare fr./bak 12/-
Trepunksbälte alla platser 2012
Krockkudde förare/passagerare 2012
Sidokrockkudde fram 2012
Nackskydd alla platser 2012
Nackskydd fr. whiplashskydd 2012

Konkurrenterna

Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,9 l/100 km
Skatt: 3 345 kr
Begpris: 120 100 kr
Nypris 2013: 278 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Subaru Forester 2,0 XS

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 6,9 l/100 km
Skatt: 1 438 kr
Begpris: 133 900 kr
Nypris 2013: 303 900 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Kia Sportage 2,0 CRDi Komfort

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0/136 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 085 kr
Begpris: 116 200 kr
Nypris 2013: 247 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Toyota RAV4 2,0 Active

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/151 hk
Dekl. förbrukning: 7,2 l/100 km
Skatt: 1 592 kr
Begpris: 144 600 kr
Nypris 2013: 260 900 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Mazda CX-5 Advance

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/165 hk
Dekl. förbrukning: 6,6 l/100 km
Skatt: 1 328 kr
Begpris: 143 000 kr
Nypris 2013: 256 900 kr
Bilprovnin.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


VW Tiguan 2,0 TDI BlueM Komfort

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,8 l/100 km
Skatt: 3 137 kr
Begpris: 130 300 kr
Nypris 2013: 309 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel


Nissan X-Trail 2,0 DCi Se

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning:  6,4 l/100 km
Skatt: 4 075 kr
Begpris: 111 800 kr
Nypris 2013: 309 500 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Medel


Volvo XC60 d4 2,4 TDi Momentum

Registreringsår/mil: 2013/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,4 l/181 hk
Dekl. förbrukning: 5,3 l/100 km
Skatt: 2 563 kr
Begpris: 185 400 kr
Nypris 2013: 396 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.