Volvo 940-serien kom som årsmodell 1991 och är egentligen en moderniserad variant av 740/760-serien som kom 1982.
Motoralternativen är flera, från basmotorerna på 116 och 130 hk till turbomotorer på 135 och 165 hk. Som sexcylindrig lyxvariant finns 960 (från 1997 kallad S/V90), både som sedan och kombi. De sista bakhjulsdrivna Volvobilarna lämnade fabriken våren 1998, då en svensk klassiker gick i graven.
Att köra Volvo 940 är att ta ett steg tillbaka i tiden. Köregenskaperna är omoderna, bilen känns klumpig och kränger rejält i böjarna. Bakhjulsdriften gör att bilen lätt kommer i sladd på vinterväg, liksom på grusvägar.
Motorn gör, turboladdningen till trots, inte bilen till någon raket. Volvo 940 trivs bäst i lagom takt. Sikten är bra runt om och den snäva vändcirkeln gör bilen oerhört lättparkerad.
Den kantiga karossen gör att 945 har mycket bra utrymmen. Det här är en riktig storkombi, som rymmer mängder av bagage. Som extrautrustning går det att köpa till ett extrasäte längst bak i kombiutrymmet. Då kan 945 bli sjusitsig. Men sätet passar bara för små barn under 40 kg.
Även kupéutrymmena är bra, liksom stolar och förarmiljö. Sedan årsmodell 1993 finns trepunktsbälten på samtliga platser. Ägarna är mycket nöjda med utrymmen, krocksäkerhet, driftsäkerhet, rostskydd och möjligheten till gör-det-själv-reparationer. Men bränsleekonomin är en svag punkt, Volvon är törstig och drar ofta över litern per mil. Däremot är servicekostnaderna låga för en så pass stor bil.
Kvalitetsmässigt står sig 945 mycket bra. Bilen innehåller inte lika mycket elektronik som nyare märkeskonstruktioner och hjulupphängningarna är rejäla. Det allvarligaste felet är oljeläckage från motorn. Om bilen inte servats rätt kan oljan sätta igen vevhusventilationen. Har bilen en lättrycksturbo är det den som rasar först. Ett turbohaveri kan kosta 11 000 till 12 000 kr.
Problem med vevhusventilationen kan i sällsynta fall leda till motorhaveri. Vanligare är dock att det blir ett övertryck i motorn, som då läcker ut olja till packboxarna. Att byta packboxar kostar oftast 2 500-3 500 kr.
Läckande värmepaket förekommer. Tydliga tecken är om bilen tappar kylvatten, får blöta mattor eller luktar illa i kupén. Ett byte kostar cirka 6 000 kr.
Motorn har kamrem som måste bytas enligt rekommenderade intervall, var 7 500:e mil eller vart femte år. Bytet är betydligt billigare än på många andra märken, det är ganska snabbt gjort.
Det vanligaste felet på 945 är bromsarna. Ojämn bromsverkan, rostiga skivbromsar eller handbroms som inte fungerar förekommer ofta.
Kopplingen är det en del 940-ägare som klagar på. Det kan handla om exemplar där ägaren slirat på kopplingen så att lamellerna tagit stryk.
Bakhjulsdrift och stark motor har gjort 940 till en populär dragbil. Fast tester har visat att bakfjädringen är i mjukaste laget. Drar du ofta tunga släp bör du se till att förstärka fjädringen eller montera nivåreglering.
Volvo 940-serien fick en fyra i rostbetyg 1998. Rostrisk på sikt är det för domkraftsfästet fram, skarvar i batterihyllan och reservhjulsbaljan.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bland det vettigaste som har tillverkats i bilväg. Inte snabbast, roligast eller snyggast men f*n vilken bra bruksbil! Lastar massor och bara går och går, år ut och år in, med endast oljebyte och byte av filter (om ens det behövs). Lätt att byta lampor, ja allt är lätt att göra själv på den här bilen om man vill, och vill man inte så kostar det inte skjortan att låta verkstan göra jobbet. Bakhjulsdriften kan ställa till det på vintern för den som är van vid framhjulsdrift, men drar man släp så är bakhjulsdrift en stor fördel. Trist att modellen lades ner.
Bästa bilen som någonsin byggts. Inget slår en gammal hederlig nieförti.
Ja Torslanda du verkar ju vara van att köra traktor.
945 är den bästa bilen vad gäller driftsäkerhet och rost. Den är stor så det går att packa i den man kan i nödfall t.o.m sova i den om man fällt ner baksätet och inte är över 2 m lång. Min gamling har gått 44500 mil och används dagligen fortfarande. Sköter man den med oljebyte, filterbyte och kamremsbyte så är den näst intill outslitlig. Galvningen gör att den inte rostar helller. Min är från -94 och har inte en rostfläck och har gått igenom med rena papper varje år. Lite småfix kan det vara som byte av krängningshämmare, bromsskivor och ok men inga stora pengar. Köpte en Renault Megane av nyare årsmodell med en massa lull-lull den står nu p.g.a lysande motor och avgasreningslampa ingen som vet vad som är fel bytt sond släckt lampan några ggr men den har börjat lysa snabbare efter varje släckning och hackar sig fram. Ren skit. Tråkigt att Volvo skulle göra ett sådant nerköp att gå ihop med fransoser och ännu tråkigare att det inte tillverkas nya riktiga volvobilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.