Volkswagen Golf har lyckats med det som nästan ingen annan bilmodell gjort, nämligen att få en hel bilklass uppkallad efter sig. Den har också flyttat fram positionerna i klassen för varje modellbyte, och konkurrenterna har troget hängt med.
Första Golfen började säljas 1974, sedan kom nya generationer som årsmodell 1984, 1992 och 1998 och 2003.
Här har vi främst tittat närmare på hur den fjärde generationens Golf står sig som begagnad. Vanligaste motorn är på 1,6 liter och 100 eller 105 hk. En motor som räcker till för de flesta som inte har alltför bråttom.
Vill man köra fortare finns GTI-motorn på 150 hk eller V6 4-motion med 204 hk. Värstingen heter R32 och har 250 hk och fyrhjulsdrift. Vill du åka snålt finns dieselmotorer på 90, 110 eller 150 hk.
Vanligaste Golfen har tre eller fem dörrar men det finns ytterligare tre karossvarianter. Kombin kom under 1999 och är mer eftertraktad och dyrare som begagnad.
Bora heter sedanmodellen och är trots annat namn i praktiken en Golf med sedankaross. Cabrioleten fick hänga med från modellserien före men piffades upp så att den skulle kännas fräsch.
Köregenskaperna är tryggt understyrda och mycket stabila. Vintertid är den fyrhjulsdrivna versionen med Haldex-koppling ännu bättre att köra. Däremot är Golf inte lika körglad som exempelvis Ford Focus.
Komforten i framsätena håller nästan storbilsklass med mycket fina inställningsmöjlighet på alla ledder. Baksätet är däremot trångt om man jämför med många konkurrenter. Sikten snett bakåt är också dålig, C-stolpen skymmer för mycket.
Trepunktsbälte på mittplatsen i baksätet är inte standard. Det fanns som tillval utan extra kostnad. Köparna kunde välja mellan trepunktsbälte eller mittarmstöd bak. De flesta valde trepunktsbälte.
VW Golf är en relativt problemfri bil, kvalitetsmässigt klart bättre än Passat. Bilprovningen har få anmärkningar på den fjärde generationens Golf. Enda punkten som får fler anmärkningar än snittet är bromsarna på årsmodellerna 1999 och 2001-2002.
Äldre Golf har haft problem med lackskador. Detta är inte lika vanligt på Golf IV. Däremot finns det andra fel att se upp med. Krånglande centrallås till exempel. Det är microbrytarna i dörrarna som kan vara känsliga för kyla och fukt. Det är inte särskilt dyrt att åtgärda, men mycket irriterande för den som blir drabbad.
Trasiga tändspolar har varit ett bekymmer för många ägare av bilar från Volkswagenkoncernen, och Golf är inget undantag. Det var tillverkningsfel på en stor serie tändspolar och Volkswagen hade svårigheter att få fram ersättningsdelar. Därför byttes tändspolarna en i taget i början. Då hände det att kunder fick komma tillbaka flera gånger till verkstaden. Kolla så att alla fyra tändspolarna är bytta innan du köper!
På de fyrhjulsdrivna bilarna med Haldex-koppling är det viktigt att se till att det finns olja i kopplingen. Om den körts torr blir garanterat problem.
Några turbobilar har haft problem med oljesmörjningen, även om det inte är något direkt vanligt fel.
Läckande styrservopump är ett annat fel som förekommit.
Spolarmotorn, främst till bakrutan, har också varit ett bekymmer på vissa exemplar. På en del Golf med motorvärmare har det uppstått kylarläckage.
VW Golf har ett mycket bra rostskydd, högsta betyg enligt Vi Bilägares test. Däremot är VW-ägarna ofta mindre nöjda med verkstäderna.
Många Golf har körts av vaktbolag, budfirmor och liknande. Dessa bilar är oftast väldigt hårt brukade och bör vara rejält billigare än i tabellerna här intill. Många är också direktimporterade, då är det extra viktigt att servicebok och annan dokumentation finns.
VW Golf är en av marknadens mest populära bilar, både som ny och som begagnad. Andrahandsvärdet är mycket högt. Därför får du oftast betala mer för en Golf som begagnad än för konkurrenterna. VW Bora däremot är inte lika eftertraktad hos bilköparna. Därmed blir priset lägre och prutmånen större.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.