Det mest dramatiska som hänt med vår Ford Focus C-Max har utspelats på skadeverkstad. Först fick bilen ny baklucka och därefter en ny bakskärm och en omlack av bakre stötfångaren. Det förstnämnda tog Ford på sig sedan vi vid rostskyddsinspektionen efter ett år uppmärksammat rostbildning i en skarv i bakluckan.
Fords rostskyddsexpert Jörg Sassmannshausen från Köln kom själv upp för att inspektera och dokumentera skadan på Vi Bilägares testbil. Ett olycksfall i arbetet med en av de först levererade bilarna, konstaterade han, och försäkrade att problemet inte är utbrett.
Den andra skadan har vi själva orsakat och här dröjde det drygt två veckor innan Bilia var klara med arbete plus lackering.
Andra fadäser som vi själva har skuld till är ett lossat pedalgummi och ett sönderrivet filtskydd på underredet vid framvagnen.
Annars har vi blivit bortskämda med Fordens lugna och fina köregenskaper. En väl avvägd mix av finurliga flexibla möjligheter och generösa utrymmen gör C-Max till en lämplig bil för en mindre familj. Däremot finns det ingen lösning för att använda en bakåtvänd barnstol i passagerarstolen fram, eftersom krockkudden inte går att stänga av, i alla fall inte som standard.
En besvärande omständighet med C-Max är också att det är svårt att hålla förbrukningen på en rimlig nivå.
Första året låg vi på 6,2 liter/ 100 km, en notering som under det senaste teståret höjdes till 6,7 liter – och som ger ett genomsnitt på 6,4 liter sett över alla milen.
En ny testchaufför 2013 kan förhoppningsvis medverka till att vi närmar oss bränsledeklarationens låga 4,6 – som just gör C-Max till den miljöbil den ska vara enligt miljöbilsdefinitionen som gällde till och med 2012.
Diskutera: Vad tycker du om Ford C-Max?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Ford C-Max 1,6 D – 6 783 milBetyg
Registreringsdatum: 20 dec -10
Mätarställning, mil: 6 783
ViB:s förbr., l/100 km: 6,4
Officiell förbr., l/100 km: 4,6
Garantier, år: 5,3, 12
Serviceintervall, mil: 2 000/1 år
Inköpspris, kr: 255 100
Inbytespris, kr: 117 100
Värdeminskning, kr: 138 000
Bränsle, kr: 61 353
Rep./service, kr: 12 947
Däck, kr: 11 548
Skatt/besiktning, kr: 0
Försäkring, kr: 9 011
Underhåll, kr: 5 590
TOTALT, kr: 238 449
Totalt/mil, kr: 35,15
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tydligen svårt för Vib:ares testförare att hålla en rimlig bränsleförbrukning.
Hur är det, har testförarna genomgått någon kurs i "ekonomikörning"?
Tror snarare att det är som vanligt alltså helt omöjligt att med normal "varsamhet" i körningen ens komma i närheten av deklarationen. Jag anstränger mig verkligen för att försöka köra ekonomiskt men är inte heller i närheten av de fantasisiffror som fabrikanten uppger.
Det är inte svårt att nå deklarerad förbrukning! Personligen ligger jag själv under på blandad körning! Enligt bränsledeklarationen skall min bil dra 0.62L/mil i blandad körning, själv ligger jag på 0.59L/mil, detta mätt under 6000 mil, och nej, jag har inte användt mig av bilens färddator, utan av att spara kvitton, slå ut det på antalt kilometrar jag kört (finns även appar för detta).
Vad gäller C-max tycker jag det verkar vara en vettig bil, och som i mina ögon är ganska snygg, vilket jag anser är väldigt ovanligt för Ford!
Synd bara att dem rostar!
Hyffsad bil för en rimlig slant, synd att dom ska rosta så förbaskat.
Jag har inga svårigheter att nå deklarerad förbrukning, tricket är att inte köra på 120 vägar. :) Där jag bor finns främst 70 och 90 vägar, plus en sträcka på 110 som jag kör ett par gånger i veckan. Och så kör jag i en mindre ort som innebär stadsmijö för mig, det gör jag några gånger i veckan. Min blandad körning är 60 procent landsväg och 40 procent stad, medan deklarationen är på 60 procent stad och 40 procent landsväg.
Ja - nu sa jag väl nåt förbjudet enligt vissa när jag nämnde att det var omöjligt att uppnå de fantasisiffror som fabriken uppger - och främst talar jag personligen om s k miljöklassde dieslar eftersom dom är så vanliga idag.
Jag vet att det alltid finns väldigt "duktiga" förare med ett väldigt specifikt körmönster som hävdar att det visst inte är omöjligt.
Men när man som t ex AMS testat enligt samma verklighetsfrämmande förutsättningar som fabrikanterna och inte ens då kommit i närheten av den deklarerade förbrukningen för främst dessa miljödieslar så vore det märkligt om en vanlig Svensson med sitt normala körmönster skulle klara av det...
Det är liksom helt andra förutsättningar i verkligheten än vad som gäller när fabrikanterna testar bilarna så våra bilar måste helt enkelt dra mera än vad dom gör på "provbanan" - nån annan slutsats kan jag personligen inte dra. Men visst - kör man 70--80 km/t på landsväg med en uppvärmd motor så kan man säkert uppnå den förbrukning som deklareras som stadskörning... Men det var inte den jämförelsen jag avsåg.
Står C:et i C-Max för "corrosion"?
Det är uselt att ford inte har förbättrat sig på lack och limsträngar på dörrar och bakluckor. Hade samma problem på min focus årsmodell 2000. Det har inte hänt något på 10 år!
Visserligen bytte dom ut dörrar och lackad om men det blir aldrig lika bra som om det varit lackat i fabrik. Dvs rost efter 2år igen.
Jag åker en 2011 1,6 TDI (90 Hp) och har nu avverkat nästan 8 ooo mil, min snttförbrukning ligger på 0,58/mil, vilket är över angiven förbrukning.
En behaglig bil, lätt att stiga in och ur. Bra väghållning.
Hade rost på bakluckan vid detaljen som håller nummerbelysningen. Ordnades på garantin.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.