Toyota Yaris kom till Sverige 1999 som efterträdare till Starlet. Till skillnad från sin föregångare är Yaris rymlig för sin storlek, något som bidrog starkt till att den utsågs till Årets Bil i Europa 2000.
Yaris finns i flera olika motorutföranden, från basmodellens 68 hk till sportmodellen, Yaris T-Sport, på 106 hk via en 1,3-liters motor på 86 hk. Kombimodellen Yaris Verso finns med motorer på 1,3 och 1,5 liter.
Utrustningsalternativet Linea Terra är basmodellen, Linea Sol är lite mer påkostad.
Yaris är lättkörd i stadstrafik, även om runt-om-sikten kunde vara bättre. Köregenskaperna i övrigt är mediokra, bilen kränger rätt hårt i tvära svängar.
Vintertid försämras både fjädringskomfort och väghållning rejält har vi tidigare konstaterat i test. Både Yaris och särskilt Verso är sidvindskänsliga.
Yaris är rymlig för sin storlek, speciellt den höga kombimodellen Verso är förvånade rymlig med tanke på bilens längd. Inne i kupén finns också en mängd praktiska småfack. Något som kan irritera föraren är dock bilens digitala instrumentering och dess placering på mitten av panelen.
Baksätet går att skjuta i längsled för mer benutrymme eller lastutrymme. Fast med sätet i bakersta läget blir det inte mycket plats för bagage kvar bak. Karossen är ju bara 3,6 meter lång.
Liksom många andra "japanska" småbilar är inte Yaris byggd i Japan utan i Europa. I franska Valenciennes har modellen satts samman sedan 2001, tidigare exemplar kom från Japan.
Enligt Folksam är Yaris minst 30 procent säkrare än medelbilen, ett mycket bra resultat för en småbil. I Euro NCAP:s krocktest blev det fyra stjärnor. Men de första årsmodellerna saknar trepunktsbälte i mitten bak. Nya Yaris som kom 2006 fick fem stjärnor.
Toyota är känt för hög kvalitet, Yaris är inget undantag. I Länsförsäkringars statistik över rapporterade maskinskador är Yaris en av de bilar med minst problem. Bilprovningens protokoll över modellrelaterade fel är helt rena, noll fel!
De få brister som finns brukar inte vara särskilt dyra att åtgärda. Ett fel som förekommit är att displayen till färddatorn och radion inte fungerar.
På en del tidiga exemplar har värmevredet kärvat. Det är en vajer som hängt sig och gör att varmluften inte kommer till de ställen du tänkt dig.
Till skillnad från många bilar har Yaris inte kamaxelrem som kan haverera, utan istället en pålitligare kedja. Men om det slarvas med motorolja kan kedjan slitas hårt och börja skramla. Då brukar motorlampan tändas som varning. Att byta kamkedja kan kosta uppåt 5 000 kronor. Dessbättre är felet ovanligt.
Om motorlampan tänds kan det också vara fel på luftmängdmätaren som styr bilens bränsleblandning. Att byta en sådan kostar uppåt 2 000 kronor på en verkstad.
Precis som på många andra begagnade bilar kan bromsskivorna rosta, på Yaris är det främst på insidan. I Finland har många Yaris använts av posten med ryckig körning. Då kunde det bildas isklumpar på bromsröret bak, som kunde gå av. Det hände på några bilar. Toyota gjorde en återkallelse och bytte till en annan typ av bromsrör.
Ett medelmåttigt rostskydd är en av svagheterna på många Toyota-modeller, så även Yaris. Bland annat finns det fula plåtskarvar i bottenplattan där rosten kan få fäste. Bränsletank i plåt är också en rostfälla, liksom att bakre innerskärmar saknas. Däremot är undersidan sprutad med ett bra slitskydd och vissa balkar har fått extra vaxbehandling. Även om rostskyddsgarantin är på tolv år så betyder det inte att bilen inte kommer att rosta. Vi Bilägares rostskyddsbetyg på Yaris blir en medelmåttlig trea.
Yaris står sig nästan löjligt bra i värde, trots att bilen funnits på marknaden i sju år och att en ny modell introducerades nyligen, är de begärda priserna fortfarande höga jämfört med andra småbilars. Mest begärs för välutrustade bilar med fem dörrar och 1,3-litersmotorn, billigast är tredörrarsbilar med enlitersmotorn och Terra-utrustningen. Kombimodellen Verso är inte lika eftertraktad och ett begagnat ex kostar inte mycket mer än en vanlig Yaris, trots ganska stor skillnad i nypris.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.