Nästa artikel
Begtest: Toyota RAV4
Begbil

Begtest: Toyota RAV4

Publicerad 17 augusti 2007 (uppdaterad 27 september 2010)
Toyota var tidigt ute med stadsjeepskoncept. Bra kvalitet gör den populär som begbil.

Recept på framgång: ta motor och växellåda från en Toyota Carina E och chassi från en Corolla. Tillsätt konstant fyrhjulsdrift och en tuff kaross - vips så har du en Toyota RAV4.
 
Den första generationen kom till Europa 1994 och till Sverige hösten 1995 som årsmodell 1996. Hösten 2000 lanserades en ny generation med längre axelavstånd och svulstigare kaross. Widebody kallas den version med skärmbreddare som sålt bäst. Under 2006 kom den tredje och senaste generationen RAV4.

Den vanligaste motorn är på två liter och ger 150 hk, den första generationen har 129 hk. Bådda motorerna är pigga och snabba i responsen. En 116 hästars dieselmotor finns också, men den är inte vanlig.   Toyota RAV4 generation två är en trevlig bil att köra med stabila och spänstiga köregenskaper. Den första generationen är däremot ganska vek i chassit. Fyrhjulsdriften gör bilen stadig på grusvägar eller halka, men någon terrängbil är den inte. Bland annat saknas lågväxel.

RAV4 är populär som dragbil. Men den har en miss i form av sidohängd bagagelucka som inte går att öppna med ett släp efter bilen. Reservhjulet på bakluckan gör att sikten blir lidande.

Föramiljön är trevlig, funktionell och snygg. Första modellen har dock omoderna skjutreglage för värme och ventilation och är påtagligt plastig. Komforten har klart förbättrats i versionen som kom2000. Baksätet är tyvärr trångt, men generation två har rymligare bagageutrymme. Den är också mer flexibel, med ett skjutbart baksäte som även kan plockas ur helt.

RAV4 klarar besiktningen bättre än medelbilen och har få typfel. På äldre RAV4 kan växellådans synkroniseringsringar vara slitna, det kostar cirka 12 000 kronor att byta. Felet upptäcks genom skrapningar i växellådan.

Eftersom RAV4 inte har lågväxel slirar många förare på kopplingen när de ska dra släp. Det gör att kopplingen slits ut onödigt fort. Ett kopplingsbyte är en ovanligt dyrbar affär, det kan kosta över 20 000 kronor.

Om ett klonkande ljud hörs från bakvagnen vid gaspådrag eller motorbroms är det vanligen ett par gummibussningar som behöver bytas. Det kostar ett par tusen kronor. Om den tidigare ägaren kört mycket på dåliga vägar kan bussningar och länkarmar ha tagit stryk. Syna också underredet så att det inte finns några skador från terrängkörning.

Rostiga plåtfälgar är vanliga på äldre RAV4. Det beror på att fälgarna har en ränna som håller kvar vatten och därmed bildas också rost i efterhand. Rost kan också i sällsynta fall finnas på bagageluckan eller i hjulhusen på äldre exemplar. Nyare bilar har nästan uteslutande aluminiumfälgar.

En del RAV4 är extrautrustade med frontbåge, vilket kan ställa till problem vid tvättning. Vissa automattvättar vägrar helt enkelt tillträde med en sådan bil.

Toyota RAV4 är en eftertraktad beg­bil och är inte särskilt lätt att pruta på, inte ens de äldsta exemplaren som gått väldigt långt.  Bilar som saknar ABS-bromsar och luftkonditionering bör vara klart billigare, liksom tredörrarsmodellen .

Se också upp prismässigt med de exemplar som är enbart framhjulsdrivna. Sådana såldes på vissa marknader. De håller inte sämre, men bör vara många tusenlappar billigare eftersom de flesta som köper en SUV självklart vill ha fyrhjulsdrift­.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.