Suzuki Vitara kom redan 1988, som efterträdare till Samuraj. Vitara finns både i kort tredörrars version och som längre femdörrars. En ny generation kom 1998 och ersattes hösten 2005.
Grand Vitara finns med fyrcylindrig bensin eller dieselmotor. En V6:a på 2,5 eller 2,7-liter finns också att tillgå. En förlängd och sjusitsig Grand Vitara, kallad XL7, kom under 2002.
På en punkt skiljer sig Grand Vitara från konkurrenterna. Den är rambyggd, vilket gör att den tål större påfrestningar än en bil med självbärande kaross. Bra för den som drar tunga släp eller kör i skogen.
Nackdelen är att bilen blir mer krockaggressiv.
Vitaramodellerna är i grunden bakhjulsdrivna. För bättre framkomlighet på halt underlag måste man själv koppla in fyrhjulsdriften. Med bara bakhjulsdrift blir Vitara mycket sladdbenägen, med fyrhjulsdriften inkopplad går den stabilare. Om bilen körs med fyrhjulsdrift på torrt underlag kan drivaxlarna ta skada vid snäva svängar. Köregenskaperna på landsväg är sämre än hos flera konkurrenter.
Däremot har Vitara lågväxel, vilket är ett plus jämfört med konkurrenterna. Det är bra vid terrängkörning eller om man ska dra upp en båt. Bäst gör sig Vitara som renodlad terräng- eller dragbil.
Grand Vitara är ganska trång, både i kupé och bagageutrymme. Förarmiljön är tydlig och funtionell. Stolarna är acceptabla, men i övrigt är komforten svag. Bilen är både stötig och bullrig. Ägarna är missnöjda med imbildning och högt vindbrus.
Grand Vitara klarar besiktningen bättre än medelbilen på de flesta punkter. Däremot bör du kontrollera undertill om bilen tagit skada av terrängkörning. Titta efter bucklor och repor eller krokiga styrstag. Om Vitaran har använts som dragbil är ofta kopplingen sliten. Det kostar närmare 7 000 kronor att få detta åtgärdat på verkstad.
Läckage i styrservopump eller styrsnäcka kan vara dyrt att åtgärda, en renovering kan kosta över 10 000 kronor. Ett annat fel är att fördelningslådan varit feljusterad och att fyrhjulsdriften helt enkelt hoppat ur. Det kostar cirka en tusenlapp att åtgärda.
En bälg i framvagnen har också orsakat problem för bilar som utsatts för sträng kyla. Då har bilen bara blivit tvåhjulsdriven. Det kan kosta 5 000 kr att laga. På V6-modellen har kamkedjan börjat rassla på en del exemplar. Ett byte av kamkedja kostar uppåt 15 000 kronor.
Det allvarligaste felet på Vitara är rostkänsligheten. Rosten kan finnas i dörrarnas nederkant, motorhuvens bakkant och bakdörrens nederdel.
Många Grand Vitara har allvädersdäck. Undvik den däckstypen. De är inte speciellt bra vare sig för för sommar- eller vinterbruk.
Fyrhjulsdrivna bilar brukar stå högt i kurs på begagnatmarknaden. Grand
Vitara är lättsåld och blir sällan stående länge i bilhallarna.
Efterfrågan har dock sjunkit något, speciellt på den bränsletörstiga V6-modellen. Dieselmotorerna är mer eftertraktade i andra hand och därför sällsynta.
Relaterade bildspel
(Bilmodell, drivlina)
- Audi A3 e-tron, laddhybrid
- Audi A3 TFSI g-tron, fordonsgas
- Audi A4 TFSI g-tron, fordonsgas
- Audi A5 TFSI g-tron, fordonsgas
- Audi Q7 e-tron, laddhybrid
- BMW 530e iPerformance, laddhybrid
- Ford Focus EcoBoost Biogas, fordonsgas
- Hyundai Ioniq Electric, elbil
- Hyundai Ioniq GDI plug-in, laddhybrid
- Hyundai ix35 Fuel Cell, vätgas
- Kia Niro Plug-In Hybrid, laddhybrid
- Kia Optima Plug-In Hybrid, laddhybrid
- Land Rover Range Rover P400e (4WD), laddhybrid
- Mitsubishi Outlander PHEV, laddhybrid
- Nissan Leaf, elbil
- Opel Astra CNG Ecotec, fordonsgas
- Opel Zafira CNG Turbo, fordonsgas
- Renault Zoe, elbil
- Seat Ibiza TGI CNG, fordonsgas
- Seat Leon TGI CNG, fordonsgas
- Seat Mii Ecofuel CNG, fordonsgas
- Skoda Octavia G-TEC, fordonsgas
- Suzuki Ignis AllGrip 4x4 CNG (4WD), fordonsgas
- Suzuki S-Cross Boosterjet AllGrip 4x4 CNG (4WD), fordonsgas
- Suzuki Vitara Boosterjet S AllGrip 4x4 CNG (4WD), fordonsgas
- Tesla Model S 75D/100D (4WD), elbil
- Tesla Model X 75D/100D (4WD), elbil
- Toyota Mirai, vätgas
- Toyota Prius Plug-in HSD, laddhybrid
- Volkswagen e-Golf, elbil
- Volkswagen e-Up, elbil
- Volkswagen eco-Up, fordonsgas
- Volkswagen Golf GTE, laddhybrid
- Volkswagen Golf TGI BlueMotion, fordonsgas
- Volkswagen Golf TSI 125 MultiFuel, etanol
- Volkswagen Passat GTE, laddhybrid
- Volkswagen Polo TGI Bluemotion, fordonsgas
- Volvo S90/V90 T8 Twin Engine AWD (4WD), laddhybrid
- Volvo V60 D5/D6 Twin Engine AWD (4WD)
- Volvo V60 Classic T5 Bi-Fuel, fordonsgas
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.