Nästa artikel
Begtest: Subaru Legacy
Begbil

Begtest: Subaru Legacy

Publicerad 17 augusti 2007 (uppdaterad 27 september 2010)
Fyrhjulsdrift, boxermotor och lågväxel gör Subaru Legacy populär i besvärligt väglag.

Subaru introducerades i Sverige 1982 och öppnade för ett intresse för fyrhjulsdrivna folkbilar. Mellanklassaren Legacy kom 1990 som en större ersättare till Leone. Nya generationer av Legacy kom sedan 1995, 1999 och 2003. Vi har här tittat på generationerna från 1995-2003.

Legacy är vanligast i kombiutförande, även om sedanmodellen också har sålts. Motoralternativen är flera. Från 1995 till 1999 fanns Legacy med tvåliters och 2,2-liters motorer. 1997 kom en 2,5-liters motor på 150 hk. Från 1999 fanns Legacy med tvåliters motor på 125 hk samt 2,5-liters motor på 156 hk.  En sexa på tre liter och 210 hk finns också men högt pris gjorde den ovanlig. Samtliga motorer är av boxertyp, det vill säga med cylindrar liggande mot varandra.

Subaru Legacy är en kul bil att köra, boxermotorn på 2,5 liter och 156 hk är pigg och varvvillig. Speciellt kul är Subaru att köra i dåligt väglag eller på grusvägar. Då går bilen mycket stabilt, tack vare ett bra 4WD-system. Det märks tydligt att Subaru har vana att bygga grusracers, rallyarvet finns också i en Legacy kombi.

En finess är lågväxel, vilket är vanligt på terrängbilar men som Subaru är ensam om i sitt segment. Med en spak nedanför den vanliga växelspaken läggs lågväxeln i. Då blir Subarun stark som en oxe och slirar inte fast i första taget. Vi testade på ishala skogsvägar och uppför branta backar. Det krävs en riktig terrängbil för att slå Subarun i framkomlighet. Legacyn blir då ett alternativ till en SUV. För den som kräver högre markfrigång rekommenderas Legacy Outback. Antisladdsystem, hos Subaru kallat VDC, kom på automatväxlade bilar med 2,5-litersmotorn redan under 1999.
Framstolarna är hyggligt bekväma. Baksätet är ovanligt rymligt.
Från 1999 årsmodell finns trepunktsbälte på samtliga platser.

Bagageutrymmet i kombin är mycket stort och lättlastat. Subaruägarna är mest nöjda med bilens driftsäkerhet och vinteregenskaper.
Under 2003 fick den nya generationens Legacy fyra stjärnor i Euro NCAP. Resultat för äldre Legacy saknas där­emot.

Det finns dock några andra fel att uppmärksamma. Bakhjulslagren slits ut fort, speciellt på årsmodellerna 1995-1998. Det kostar 2 500-3 000 kronor att byta. Gummidamaskerna till drivknutarna kan slitas ut om bilen brukas hårt.

Kör man länge med trasig damask kommer fukt och smuts in och drivknutarna slits ut i förtid och det kostar 4 000 kr att byta.
En sliten drivknut avslöjas genom ett klonkande eller knorrande oljud.

Det är viktigt att samtliga däck är av samma dimension. Annars snurrar hjulen olika fort, vilket skadar fyrhjulsdriftsystemet. I värsta fall kan mellandifferentialen gå sönder, vilket är dyrt att laga. Risk för överhettning finns på några motorer. Det gäller främst 2,5-liters­motorn från 1997 och 1998. Motorblocket och topparna är tillverkade i aluminium och extra känsliga för överhettning. Håll noga koll på vattennivå och tempmätare!

Andrahandsvärdet på begagnade Subaru Legacy är relativt högt. Det beror på att få bilar såldes som nya och att efterfrågan på begagnade är rätt hög. Men prisbilden varierar kraftigt i olika delar av landet. Dyrast är bilarna i Norrland.

Relaterade bildspel

Personlighetstyperna som olika bilmärken förknippas mest med:

Äventyrslysten: Land Rover, Porsche
Ekonomisk: Skoda, KiA
Trygg: Volvo, Volkswagen
Miljömedveten: Tesla, Toyota
Prestigefull: Lexus, Mercedes
Gammeldags: Chevrolet, Opel
Ungdomlig: Mini, BMW
Försiktig: Fiat, Opel
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-02 15:13
S-E (ej verifierad)

Har en 2010 outback, och det är nog den trevligaste bil jag haft både som dragbil och i vinterväglag. Med 3 års fri service och gällande garantier känns det också bekymmersfritt och tryggt. Dock skulle jag passa mig för en äldre subaru med många mil på mätaren och inga garantier kvar, då kan det bli ruskigt dyrt. Ofta går topplockspackningen sönder och den byter man inte utan att lyfta ur motorn. Då och då hör man om subarus som har fått motorn utbytt efter bara 10-12000 mil, och som gammal Volvoägare blir jag förvånad då Volvos motorer i regel knappt är "inkörda" vid den mätarställningen. Men som sagt, som ny är subaru underbar och bekymmersfri och man tar sig fram överallt.

#2 • Uppdaterat: 2011-03-02 21:03
Klas2k (ej verifierad)

@S-e: Å andra sidan finns det subarus som har rullat 40000 mil+ utan byte av motor och Volvos som har bytt både det ena och det andra redan efter ett par år (kanske inte just motor dock).
Har själv en 2005a med 2.5i och Automat - mkt bra bil. Har nu rullat 14k mil utan någre större grejjer annat än service. Ligger tom på par med uppgiven bränsleförbrukning på 0.82l/mil...

/K

#3 • Uppdaterat: 2011-03-22 16:31
Lelle

@Klas2k: Alla bilar drabbas av problem förr eller senare och, inget ont om Subaru, men att komma undan billigt med reservdelar och reparation är betydligt lättare med Sveriges vanligaste bil (V70) än med ett udda märke som Subaru. Om motorn inte behöver lyftas ur för att byta topplockspackning borde också den typen av reparationer bli billigare. Gillar dock Subaru ändå, för de sticker ut lite från mängden när alla andra bilar börjar dela motorer och komponenter med varann. Dessutom verkar den ordentligt ihopskruvad och känns bra kvalitetsmässigt. Skulle dock önska att den hade samma rostskydd som V70, då kanske de t.o.m. skulle rulla ännu längre än 40000 mil vilket förresten inte är så märkvärdigt för en V70 som t.ex. har gått som taxi. Subaru är bra, men ska man inte dra släp/husvagn och inte behöver 4wd av andra orsaker finns ingen anledning att betala mer för en 5 år gammal Legacy/Outback än för en lika gammal Volvo v70 (som är billigare eftersom tillgången är större). Om man däremot funderar på att köpa sprillans nytt, så är det precis tvärtom. Då är nästan Subarun ett klipp eftersom den förutom 4wd även är rikligt utrustad från början och som S-E skriver har tre års fri service.

#4 • Uppdaterat: 2011-11-02 10:26
maxistockholm

Hade en Legacy 2,5 GX -99:a för några år sedan och var mycket nöjd förutom tre saker:

1) På de tidigare modellerna med VDC (=ESP) så gick VDC ej att koppla ur. Tyvärr var ingreppet från antisladdsystemet så kraftigt (dåligt programmerat) att det inte gick att "ladda på" ordentligt inför en backe, för vid minsta spinn eller sladd bromsades bilen in kraftigt så att man tappade i princip all fart. Väldigt negativt för framkomligheten. Köp en årsmodell där VDC går att koppla ur, om bilen har VDC!! (Från -01 eller senare tror jag)

2) Reservdelspriserna var skrattretande höga! OK att sakerna håller länge, men även Subaru går sönder och då blir det DYRT. Jag skulle själv inte köpa en äldre (5-6 år gammal med kanske 14000-15000 mil bakom sig) Subaru igen.

3) Sittkomforten är väldigt långt från Volvo och SAAB.

/ Max

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.