Den första generationen Seat Leon kom 1999 och baserades tekniskt på den fjärde generationen av VW Golf. Generation två presenterades 2005 som modellår 2006 och baseras på den femte generationen av VW Golf. En lättare facelift kom 2009.
Leon finns med en mängd olika motorer. Till den första generationen finns en 1,4-litersmotor på 75 hk, 1,6-litersmotorer på 100 eller 105 hk, 1,8-litersmotorer på 125 hk och med turbo på 180 hk, 209 hk samt 224 hk.
Det finns även en 2,8-liters V6 på 204 hk. Dieselmotorerna är på 1,9 liter och ger 68 hk, 90 hk, 100 hk, 110 hk, 130 hk eller 150 hk. Till generation två finns en 1,4-litersmotor på 75 hk samt en på 1,6 liter och 102 hk.
Den senare finns också med möjlighet till etanoldrift, kallas då multifuel. Det finns även en 1,8-litersmotor på 160 hk samt tvålitersmotorer på 150 hk, 185 hk, 200 hk samt 240 hk. Dieselmotorer på 1,9 liter och 90 hk eller 105 hk finns också samt en 2,0-liters på 136 hk, 140 hk eller 170 hk.
Leon är en rolig bil att ratta, vägegenskaperna är en av bilens bästa sidor. Chassiet är detsamma som i vägsäkra Golf. Men snabbare styrning och hårdare dämpning gör att Leon känns aningen kvickare i svängarna. Nackdelen är en viss stötighet.
Mest körglädje finns givetvis i Leon FR med 200 hk och Cupra med 240 hk. I den första generationen av Leon fanns Cupra med fyrhjulsdrift från svenska Haldex. Men Cupra av generation två är bara framhjulsdriven.
Högt däckbuller
Förarmiljön är bra med tydliga instrument och logiska reglageplaceringar. Framstolarna är ganska skålade, men ger en god sittställning. Högt däckbuller är en trist komfortmiss. Baksätet rymmer tre personer, men dynan är rätt hård att sitta på. Bagageutrymmet är relativt stort.
I Euro NCAP:s krocktest 2005 fick Leon fyra stjärnor. Antisladd-system kom 2003, men blev standard först 2006. Sikten är dålig runt om, med breda stolpar och små fönster.
Leon klarar besiktningen bättre än medelbilen, med undantag för anmärkningar på strålkastarna.
Den första generationen av Leon har haft problem med vattenläckage i kupén, främst från torpedvägg eller framdörrar. Problemen gäller främst de tidiga exemplaren, men kan förekomma även på senare. Trasiga tändspolar var vanligt på den första generationen Leon, men problemet är inte alls lika vanligt på generation två.
Utslitna hjullager förekommer också, felet hörs genom ett molande ljud från hjulen. Karossen saknar skyddslister, så titta efter skrapmärken och bucklor.
Elektronikfel är en sjuka på många bilar, så även här. Det kan handla om strulade centrallås och larm, speciellt i kyla. Det kan också gälla varningslampor som falsklarmar eller fel på instrumentbelysning och innerbelysning. Även fel på lambasonden, givare och knackningssensor har ägarna rapporterat om.
Svagt andrahandvärde
Seatägarna är inte lika nöjda som andra bilägare. Märket hamnar år efter år på en bottenplats i Vi Bilägares ägarundersökning AutoIndex.
Sportmodellerna Cupra och FR kan vara trimmade och hårt körda. Titta efter spår av hårdkörning som ryckig drivlina, slitna drivaxlar, däck, koppling samt kantstötta fälgar.
Rostskyddet håller god klass, bland annat är balkar och hålrum fyllda med vax. Däremot är hela karossen i plåt och invändig behandling saknas i huv och baklucka. Ändå blev vårt rostskyddsbetyg en fyra.
Seat är ett uddamärke och andrahandsvärdet är svagt. Därför är Leon väsentligt billigare begagnad än motsvarande modell från Volkswagen.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Seat Leon 1,6 2008 Seat Leon 1,4 TSI 2008Betyg
Seat Leon 1,6 2008:
Längd/bredd, cm: 432/177
Tj.vikt/maxlast, kg: 1 280/503
Max släpvikt, kg: 1 200
Cyl/slagvolym, cm3: 4/1 595
Effekt, kW/hk: 75/102
Toppfart, km/tim: 184
0–100 km/tim, s: 11,7
Bränsle, liter per 100 km: 7,6
Seat Leon 1,4 TSI 2008:
Längd/bredd, cm: 432/177
Tj.vikt/maxlast, kg: 1 176/570
Max släpvikt, kg: 1 200
Cyl/slagvolym, cm3: 4/1 390
Effekt, kW/hk: 92/125
Toppfart, km/tim: 197
0–100 km/tim, s: 9,8
Bränsle, liter per 100 km: 6,3
Seat Leon 1,6 2008:
Pris: 94 300 kr
Värdeminskning: 12 580 kr
Skatt, besiktning: 1 700 kr
Försäkring: 6 260 kr
Bränsle: 15 420 kr
Reparationer, service m.m: 5 060 kr
Däck: 1 780 kr
Totalt per år: 42 800 kr
Totalt per mil: 29 kr
Seat Leon 1,4 TSI 2008:
Pris: 100 300 kr
Värdeminskning: 13 380 kr
Skatt, besiktning: 1 210 kr
Försäkring: 6 970 kr
Bränsle: 12 790 kr
Reparationer, service m.m: 5 060 kr
Däck: 1 780 kr
Totalt per år: 41 200 kr
Totalt per mil: 27 kr
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensinpris: 13,53 kr/l, diesel: 12,91 kr/l.
Reparationskostnader:
Reparationskostnaderna, material och arbete, Seat Leon. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.
Avgassystem, exl främre rör: 6 519 kr
Katalysator: 10 981 kr
Hjullager hö fram: 3 944 kr
Kamrem 9 000 mil kontroll: 5 976 kr
Elektronikbox, motor: 7 495 kr
Koppling: 8 366 kr
Stötdämpare fram: 4 458 kr
Säkerhetsutrustning:
Standard från år, samtliga modellversioner. Tillval/extrautrustning kan förekomma.
Bältessträckare fr/bak: 00/–
Trepunktsbälte alla platser: 2000
Krockkudde förare/passagerare: 00/00
Sidkokrockkudde fram: 2000
Nackskydd alla platser: 2000
Nackskydd fr, whiplashskydd: 2006
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag hatar när dom försöker gömma handtaget till bakre dörrarna. Bilen ser ju trasig ut eftersom man klart och tydligt ser att det är en dörr där men dörrhandtaget fattas och det finns ju på de främre dörrarna. Göm ALLA dörrhandtag eller inga. Finns väl ingen som tycker att detta liknar en coupé bara för man gömt bakre dörrhandtagen?
Seat, lika tramsigt som Skoda!
Leon är en bra bil egentligen en snyggare Golf.
Handtaget på bakre dörrar är en egen carry over från nuvarande Design Direktör på Audi/ Seat när han hade design ansvar för Alfas 156
Uddamärke är en benämning som används av socialdemokratiska Volvoägare: Jag har hört "Sossar" kalla även märken Som Aston Martin och Jaguar för "Uddamärken"; MEN, rätt benämning är ju LYX-märken....
Håller med Emellertid. Ser konstigt ut.
Hela bilen ser konstig ut. Första generationens Leon, framförallt Cupra R, var en troligt snygg bil. Lite tyskt stel kanske, men mil från den alltid så menlösa surmulen Golf. Den här däremot... Grillen ser anskrämligt ful ut, som på alla Seats med den fronten. Och jag tycker inte om att medans alla märken försöker (iallafall lite) att få fronten att se lägre ut än aktern, har man här en linje som går från hjulhuset fram NERÅT. Syns extra tydligt på Altea hur snett det är.
Seats enda modeller som inte ser vanskapta ut är Exeo och Alhambra. Men det beror väl mest på att det inte är Seat som designat grundformerna.
Ful.
snygg
Bra att ni påpekar att den saknar skyddslister. Sådana saker ska nämnas, då kanske tillverkarna motiveras till att börja med det igen.
Det fyller sin plats och skyddar (dock inte mot precis allt.)
Kolla in Appen; Köpguide för bil!
http://itunes.apple.com/us/app/kopguiden-for-bil/id528996182?l=sv&ls=1&mt=8
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.