Seat Ibiza lanserades redan 1993 i Sverige, sedanmodellen Cordoba året efter. Under 1997 kom också en kombimodell av Cordoba, kallad Vario. I princip är det fråga om samma bil som Volkswagen Polo Variant, som då också såldes. Motorer, hjulupphängningar, växellådor, knappar och reglage - det är mycket som kommer ifrån Volkswagen. Hösten 1999 kom en facelift och 2003 en helt ny Ibiza/Cordoba.
Motorvarianterna är flera, från början fanns Ibiza med 1,4-liters samt 1,6-liters motorer. Cordoba fanns till en början med 1,6 på 75 hk samt 1,8-liters motor på 90 hk. En tvåliters GTI-modell på 115 hk fanns också, liksom sportmodellen Cupra på 150 hk. Från 1996 fanns också 1,6-liters motorn från VW Golf på 101 hk. Även dieselmotorer finns att tillgå, men de har inte sålt särskilt bra.rt. Bilen känns oavsett modell rapp, styrningen direkt och bilen ligger bra på vägen. Kör- och prestandamässigt är dessa Seat-modeller snarlika Polo och det är ett bra betyg. Tyvärr finns inte antisladdsystemet ESP att tillgå.
Förarmiljön påminner också om Volkswagen. Instrument och reglage är enkla att hantera. Gula mätartavlor fanns på den Cordoba från 1999 som vi körde. Komforten i framstolarna är skaplig, baksätet är däremot trångt och ganska obekvämt på långfärder. På mittplatsen bak saknas trepunktsbälte. Bagageutrymmet är litet i Ibiza, betydligt större i Cordoba, både i sedan- och kombiutförande. Däremot stjäl de breda hjulhusen mycket utrymme.
Seatägarna är ofta mindre nöjda med sitt bilval. Främst riktar de kritik på komfort, utrymmen och säkerhet. Ägarna klagar ofta på högt vindbrus, dålig ventilation, krånglande fönsterhissar och krånglande nycklar/lås. Seat har de senaste åren legat i botten i Vi Bilägares konsumentundersökning Autoindex. I enkäterna om verkstäder, återförsäljare och bilen som helhet, kvalitet, egenskaper och ekonomi, noteras Seat för lägre betyg än konkurrenterna.
Säkerheten på äldre Ibiza/Cordoba (1999-2003) är en svag punkt. Folksam bedömer att modellen är upp till 15 procent farligare än medelbilen vid en kollision. Seat Ibiza fick efter faceliften betyget tre i krockprov av Euro NCAP.
Seat Cordoba klarar genomgående besiktningen något bättre än medelbilen på området modellrelaterade fel. Ägarslarv vad det gäller trasiga lampor och lyktor drar dock ned helhetsbedömningen. Glappa styrleder har också förekommit problem, främst på årsmodellerna 2001-02.
Felaktiga avgasvärden på grund av trasig lambdasond slår Bilprovningen ofta ned på. Det brukar vara fel i en temperaturgivare till lambdasonden. Ett byte kostar 2 000-2 500 kr. Men du kan slippa undan den kostnaden om bilen är högst 5 år eller har körts max 8 000 mil. Då tvingar lagstiftning Seat att gratis åtgärda bilen om den underkänts för avgasreningen i besiktningen. I alla fall om bilen är såld ny i Sverige.
Bromsar är en svag punkt på många begbilar, så även på Ibiza/Cordoba. Rostiga eller skeva skivbromsar förekommer, ofta med gnisslande bromsar och ojämn bromsverkan som följd.
Dörrlås som fryser igen i kyla är ett ganska vanligt bekymmer. Fel på oljetrycks- och bränslegivare förekommer också, liksom trasig kopplingsvajer. Ryckig motorgång beror ofta på fel i insprutningssystemet.
Lackskador är ett vanligt fel på äldre Ibiza/Cordoba. Stenskott ger ofta upphov till ytrost på karossen. Precis som äldre modeller från VW är lacken ovanligt känslig för skrapmärken av olika slag.
Rostskyddet är överlag medelmåttligt. Konstruktionen är gammal och har en hel del rostkänsliga skarvar. Rost hittar du lättast på skärmkanter bak och i vissa fall på nederkanten av dörrar och motorhuv. Plus däremot för bensintank och bakre stötfångare i plast.
Andrahandsvärdet är inte speciellt bra på Seat Ibiza/Cordoba. Det är stor prisskillnad upp till VW Polo och Golf. Det gör att Seat blir mer prisvärd för begbilsköparen. Prutmånen är också ganska stor. Mest eftertraktad och därmed dyrare i andra hand är kombimodellen Vario.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.