Det finns gott om Saab 9000 i vårt land men eftersom modellen presenterades för mer än 20 år sedan börjar de flesta bli väldigt slitna. Men väljer man en 9000 från de sista åren, modellen tillverkades faktiskt ända fram till 1998, går det fortfarande att hitta pärlor. De sista årsmodellerna är dessutom de bäst byggda.
Första visningen av Saab 9000 Turbo 16 skedde 1984 men det dröjde till 1985 innan leveranserna kom igång. Första stora modellförändringen, förutom att en sedanversion kom 1988, skedde när 9000 CS lanserades 1992. Med längre nos och akter fick den ett annorlunda utseende och bättre lastutrymme. Säkerheten var också förbättrad med mer vridstyv kaross och förstärkningar i stolsbalkarna för bättre sidokrockskydd.
Ett antal motorer har funnits genom åren, från 2,0 utan turbo med 130 hk via en rad turboladdade fyror på 2,0 eller 2,3 liter till en treliters V6 på 210 hk från GM. En 2,3-litersmotor utan turbo och på 150 hk fanns också. Aeromodellen med 2,3-litersturbon och 200 eller 225 hk hade förutom hög effekt, ett maffigt vridmoment.
Bränsleförbrukningen är ganska hög i turbomodellerna, i alla fall om man kör aktivt, och stiger med ökat effektuttag.
Saab 9000 är en trygg och relativt pålitlig bil. Motorerna innebär sällan några problem trots att det tycks vara standard med smärre oljeläckage. Dålig remskivetätning är den vanligaste orsaken.
Noterbart är att Saab 9000 nästan aldrig prickas för avgasreningsproblem vilket ytterligare understryker Saabs goda motortekniska kvalitet.
Saabägarna behöver inte heller bekymra sig för kamremmen. Kamaxeldrivningen sker via en pålitligare kedja, som dock bör ses över eller bytas efter cirka 12 000 mil.
Drivlinans svagaste länk är växellådan. Synkroniseringsproblem förekommer. Ett till synes banalt problem som börjar med strejkande hastighetsmätare kan också få ödesdigra följder. Drevet är kopplat till växellådan. När slutsteget blir skadat kan det i värsta fall resultera i växellådsras. Här gick tidigare Saab delvis in och ersatte kunderna när bilarna var någorlunda nya.
Under provkörning med Saab 9000 är det viktigt att lyssna efter missljud från växellådan, framför allt på treans och fyrans växel under belastning. Snabba växlingar har aldrig varit Saabs melodi.
En annan viktig kontrollåtgärd är styrservon. Det är inte helt ovanligt att slangarna är otäta och att olja sipprar fram. Bussningarna till krängningshämmaren bak kan också behöva bytas på långmilare. Vidare är som vanligt bromsskivorna bak känsliga för rostangrepp.
Äldre exemplar är oftast allmänt rostskadade, ett problem är att dräneringshålen i dörrarna är för små. På äldre bilar kan det skvalpa litervis med vatten inne i dörrarna.
Men Vi Bilägares undersökningar visar på ett förbättrat rostskydd sedan 1992. Framför allt är bottenplattan mycket väl skyddad. De sista årsmodellerna har också kompletterande vaxbehandling i hålrummen och 1998 fick 9000 en fyra i betyg.
Trots att Saab 9000 är gammal är krocksäkerheten god även med dagens mått. Enligt Folksams statistik, baserad på verkliga olyckor, är bilen minst 30 procent säkrare än medelbilen.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Turbomotorerna är tvärtom mycket snåla, speciellt på landsväg, på grund av mycket hög utväxling. Dörrarna är efter 92 väl skyddade, det är nu skärmarna som rostar, och de kostar ca 2000 omålade. Vanligt är också problem med ABS-sensorerna. Tändkassetterna kan gå sönder när som helst. Avgasgrenrören rostar igenom till slut, vilket är ganska dyrt. Trots allt fantastiskt bra bilar som kan gå väldigt långt och med mycket hög komfort.
Byta kamkedja efter 12000 mil? Finns inte på kartan!
Fördelen med 9000 var att man kunde byta kedja på plats. Man bara länkade på en ny kedja och drog runt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.