Golfutmanaren Peugeot 307 kom under sommaren 2001. Till skillnad från föregångarna 305, 309 och 306 blev 307 snabbt en försäljningsframgång i Sverige. En facelift av 307 kom hösten 2005.
Högbyggda 307 finns i tre- och femdörrars halvkombi, som tvådörrars cabriolet/coupe med plåttak samt i två olika kombiversioner. SW är kombimodellen med tre separata bakstolar. Den kan extrautrustas med ytterligare två stolar, för totalt sju personer. 307 finns också som femsitsig kombi med traditionellt baksäte.
Motoralternativen är många, 1,6-liters motor på 109 hk är vanligast. En 1,4-liters motor på 88 hk finns också, men den är mycket ovanlig, prisskillnaden mot den större varianten är minimal. Det finns också en tvålitersmotor på 136 eller 177 hk samt dieselmotorer på 90 och 109 hk. Både 1,6-litersmotorn och ännu mer 2,0-motorn känns pigga i responsen och ger bra prestanda.
Köregenskaperna är ett starkt kort i Peugeot 307. Snabb styrning och välbalanserade kurvegenskaper ger plus i kanten. Men den kortare halvkombimodellen kan släppa väggreppet med baken.
Då är det bra med antisladdsystemet ESP. Det fanns som tillval i vissa modeller och som standard i andra. De flesta köpare valde klokt nog ESP, eftersom det höjer körsäkerheten på vintervägar avsevärt.
Förarmiljön är både trevlig att titta på och enkel att använda. Komforten är hög, både i framstolar och baksäte. Just baksätet är kanske det bästa i storleksklassen.
Även bagageutrymmet är rymligt. SW-modellen har utplockbara stolar och stort panoramasoltak, vilket ger illusionen av en betydligt större bil. Någon riktig familjebuss är SW-modellen inte, trots möjlighet till sju sittplatser. Sittplatserna längst bak är av klar nödkaraktär.
Närsikten framåt är en svaghet, det är svårt att avgöra var bilens front slutar. En nackdel för den som ofta fickparkerar i stan. På halvkombin är sikten snett bakåt också dålig.
Bilprovningens besiktningsrapport har med åren förbättrats. Årsmodell -03 fick resultat ungefär som medelbilen, men tidigare har det varit många anmärkningar Glapp i spindelleder samt trasiga strålkastare och lyktor är de vanligaste felen. Häromåret underkändes mer än var tredje bil av från 2001, ett resultat klart sämre än genomsnittet.
307-ägarna har ofta haft problem med lampor, elektronik samt skrammel och gnissel. Driftsäkerheten är också den punkt som ägarna är mest missnöjda med. Irriterande småfel är exempelvis lösa lister eller glappkontakt till tutan. Klonkande bärarmar i chassiet förekommer också.
Elektronikfel är ett gissel på många bilar, så även 307. Ryckig motorgång är en sådan följd, liksom att motorvarningslampan tänds i onödan. Ny programvara till motorstyrenhet brukar hjälpa. Det kan också bero på fel på gasspjället.
Fjärrkontrollen till centrallåsen har också gått sönder, det brukar kosta 1 500-2 000 kr att laga. Bagageluckans ellås har också vägrat att öppna på en del bilar.
Det allvarligaste felet gäller tvålitersmotorn som haft problem med igensatt vevhusventilation. Vid minusgrader har ventilationen frusit igen och då har motorn tryckt ur sig olja. På vissa bilar har denna felkonstruktion lett till dyrbara motorhaverier. Peugeot har återkallat bilar och bland annat bytt insugsrör.
Rostiga bromsskivor och bromsklossar som kärvar fast är också en svag punkt. Klimatanläggningen har också fungerat dåligt på en del bilar, ett fel som brukar vara dyrt att åtgärda om garantin har gått ut.
Rostskyddet på 307 är bara medelbra. Få rostkänsliga skarvar, bränsletank i plast och huv i aluminium är klara plus. Däremot saknas extra behandling i balkar och hålrum.
Med hjälp av den här modellen har Peugeot vuxit till att bli ett stort märke i Sverige och 307 är en lättsåld begbil med ganska högt andrahandsvärde. Det gör att prutläget kan bli kärvt, speciellt hos märkeshandlare.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.