Nästa artikel
Begtest: Mitsubishi Space Star
Begbil

Begtest: Mitsubishi Space Star

Publicerad 15 augusti 2007 (uppdaterad 27 september 2010)
Mitsubishi Space Star är en smart kombibil, men se upp med igensotade GDI-motorer!

Space Star lanserades 1999 och bygger på samma bottenplatta som mellanklassaren Carisma. Den byggdes också i samma holländska fabrik och fanns fram till 2005. Modellen sålde bra tack vare lågt pris och praktisk utformning

Space Star är till storleken ungefär mellan VW Golf och Renault Scénic. Bilen har sålts med flera olika motoralternativ, 1,8-liters GDI-motorn på 122 hk är en av de vanligaste. Det finns även en 1,3-litersmotor på 86 hk, en 1,6-liters på 98 hk, en 1,8-liters motor på 112 hk samt en dieselmotor på 1,9 liter och 102 hk. En facelift av Space Star gjordes 2002 och ytterligare en 2003.

Fördelen med Space Star jämfört med andra mindre bilar är utrymmena. Den är både rymlig och flexibel, med ett skjutbart baksäte. Dessutom är insteget bra - man kliver rakt in i bilen. Men flera förare har klagat på att gasfoten hamnar i en obekväm ställning. Baksätet är inte heller utlyftbart, som i exempelvis Renault Scénic.

Lastutrymmet har en låg tröskel och stor lucka men är inte särskilt långt.

Klädseln är på tidiga årsmodeller mycket känslig och det uppstår lätt fuktfläckar när smältvatten droppar in genom dörröppningen.

Att motorn är pigg innebär inte att Space Star har goda vägegenskaper. Väghållningen är småvinglig, sladdrig, mjuk och vindkänslig. Dessutom tål Space Star tung last dåligt, det märks inte minst vid en häftig undanmnöver då den sladdar kraftigt. Däremot är den lättkörd i stadstrafik med bra sikt.

Om bilen rycker är det troligt att GDI-motorn lider av sotningsproblem. Det finns olika sätt att komma till rätta med felet. Att rengöra spjällhuset innebär en kostnad på 1 500-1 700 kronor. På en del bilar behövs dock en speciell blästring av motorn. Då blir det dyrare, ofta en affär på 5 000-7 000 kronor.

GDI-motorn kräver en speciell körteknik för att inte sota igen. Förare som kör hårdare har sällan problem med igensotning, det är försiktig körning som straffar sig. Verkstäderna rekommenderar att köra bilen på 98-oktanig bensin, om den är etanolfri. För bilar som haft problem med igensotning har garantierna förlängts till 15 000 mil för just detta fel. Få Space Star-ägare har hittills fått betala de kostnaderna själva.

Bilprovningen har också haft anmärkningar på för höga avgasvärden. Det handlar om bilar som haft problem med igensotade motorer. Efter 2002 slutade man sälja Space Star med GDI-motorn.

Krånglande elfönsterhissar är ett annat fel som drabbat många Space Star.
Högt vindbrus och dålig värme är andra problem som bilägarna har rapporterat om.

Rostskyddet på Space Star var från början högst medelmåttligt. En fördel är att skarvarna i bottenplattan är få. Importören har också gjort förbättringar av rostskyddet i svensk importhamn, utom på de allra tidigaste exemplaren.

Men se upp för rost kring handtaget på bakluckan. Där släpper lacken lätt och det finns ökad risk för rostskador.

Andrahandsvärdet på Space Star är medelbra. Billigast är gamla högerstyrda före detta postbilar, de ligger 10 000 - 20 000 kronor lägre än motsvarande bilar med ratten på rätt sida. I och med att modellen slutat säljas  kommer priserna på sikt att sjunka.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.