Nästa artikel
Begtest: Mitsubishi Lancer
Begbil

Begtest: Mitsubishi Lancer

Publicerad 30 december 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Mitsubishi Lancer är en liten mellanklassare som finns både som kombi och sedan. Kvaliteten är pålitlig – men bilen känns lite omodern.

Mitsubishi Lancer har i många år varit den något större sedan- och kombiversionen av Colt. Till Sverige kom modellen i början på 1980-talet. Nya generationer kom 1984, 1988, 1993 och 1997.

Den förra generationen av Lancer kom 2003, både i sedan- och kombiutförande. En helt ny Lancer, som är en något större bil, kom 2008. Det är generationen 2003–2008 som vi har tittat närmare på här.

Motoralternativen är 1,6 liter och 98 hk eller två liter och 135 hk. Någon dieselmotor finns inte.

En fyrhjulsdriven rallyversion med efternamnet EVO finns också i modellprogrammet, men har sålts i begränsad omfattning i Sverige. Motorn i den är på 265 hk.

Vägegenskaperna är säkra och följsamma, med bra balans i chassit och snabb styrning. Det gör Lancer ganska rolig att ratta på kurviga småvägar. Däremot saknar Lancer antisladdsystem, vilket påminner om att den här modellen har några år på nacken.

Även interiören ser lite omodern ut. Fast funktionen på instrument och reglage är det inget fel på, tydliga och enkla. Framstolarna ger skaplig komfort och baksätet rymmer vuxna på ytterplatserna. Mittplatsen bak är trång.

Ett komfortminus är ganska hög bullernivå i högre farter. Bagageutrymmet är lättlastat i kombin, men själva lastkapaciteten imponerar inte. Framför allt är takhöjden låg. Flera konkurrenter lastar betydligt mer.

Svårbedömd säkerhet
Säkerheten är ett frågetecken, Lancer 2003–2008 är inte krocktestad av Euro NCAP. Generationen före det fick 1997 krockbetyget två stjärnor, varav en överkorsad. Det innebar att det fanns stor risk för dödliga skador vid en krock.

I besiktningen klarar sig Lancer som medelbilen eller något bättre vad gäller modellrelaterade fel. Slitna färdbromsar får något fler anmärkningar än genomsnittet, liksom fel på positionsljusen.

Slitna bromsskivor är ett vanligt fel på många begbilar, så även på Lancer. Det blir dyrt om bilen inte får godkända avgasvärden i besiktningen. Då är det oftast fel på katalysatorn, som måste bytas.

Totalt sett verkar Lancer hålla hög kvalitet, med generösa tio års elektronikgaranti. Däremot saknar karossen skyddslister runt om. Syna därför karossen noga med tanke på eventuella skador.

Kamremsbyte bör göras var 9 000:e mil, då blir den servicen ovanligt dyr. Var noga med kamremsbyte för att undvika motorskador.

Medelmåttigt rostbetyg
Tidigare Lancer har varit riktiga rostburkar, men rostskyddet har förbättrats något utan att för den skull tillhöra toppskiktet. Lancer fick 2003 en medelmåttlig trea i rostskyddsbetyg.

Plus för en bra underredsbehandling, samt att motorhuv och baklucka är behandlade i framkant respektive nederkant. Men bakskärmarna har en hylla där grus och fukt lätt samlas. Det blir en rostfälla med tiden.

Dessutom är tank och påfyllningsrör i plåt. Flera skarvar undertill är dåligt tätade. Förra generationens Lancer blev ingen storsäljare i Sverige. Andrahandsvärdet är också ganska lågt, vilket gör att Lancer är billigare som begbil än flera konkurrenter.

Prutmånen bör också vara skaplig.Kombin är mer eftertraktad som begagnad än sedanen och står därmed också något högre i värde.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mitsubishi Lancer

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mitsubishi Lancer

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensinpris: 12,93 kr/l, diesel: 12,31 kr/l.

Mitsubishi Lancer kombi 1,6 2006

Längd/bredd, cm: 449/170

Tj.vikt/maxlast, kg: 1 345/435

Max släpvikt, kg: 1 200

Cyl/slagvolym, cm3: 4/1 584

Effekt, kW/hk: 72/98

Toppfart, km/tim: 181

0–100 km/tim, s: 12,6

Bränsle, liter per 100 km: 7,0

Pris: 67 700 kr

Värdeminskning: 9 190 kr

Skatt, besiktning: 1 550 kr

Försäkring: 6 880 kr

Bränsle: 13 580 kr

Reparationer, service m.m: 6 340 kr

Däck: 1 820 kr

Totalt per år: 39 400 kr

Totalt per mil: 26 kr

Mitsubishi Lancer kombi 2,0 2006

Längd/bredd, cm: 449/170

Tj.vikt/maxlast, kg: 1 395/385

Max släpvikt, kg: 1 200

Cyl/slagvolym, cm3: 4/1 997

Effekt, kW/hk: 99/135

Toppfart, km/tim: 199

0–100 km/tim, s: 10,0

Bränsle, liter per 100 km: 8,6

Pris: 72 700 kr

Värdeminskning: 9 870 kr

Skatt, besiktning: 2 150 kr

Försäkring: 7 170 kr

Bränsle: 16 680 kr

Reparationer, service m.m: 6 340 kr

Däck: 1 820 kr

Totalt per år: 44 000 kr

Totalt per mil: 29 kr

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-30 10:50
Petter_Pe (ej verifierad)

Jag har en 1.6 kombi sedan tre år tillbaka, funkar bra och drar lite bensin. Med lite Eco-driving har jag fått ner den till 0,58 som lägst. Ska dra 0,7 vid blandad körning enligt Mitsubishi.

Bakbromsarna används för lite på svenska bilar så det är vanligt att de börjar strula. Jag har för vana att motionera bakbromsarna ordentligt en gång i veckan pga detta. Trumbromsar hade varit bäst men vad ska man göra...

#2 • Uppdaterat: 2011-01-01 19:29
truebeliver (ej verifierad)

french power rules!!

#3 • Uppdaterat: 2011-01-02 16:52
emellertid (ej verifierad)

Är Mistubishi fransk?

#4 • Uppdaterat: 2011-01-02 22:30
Bruno Larsson (ej verifierad)

Alla bilar rostar men Toyota har rekord.

#5 • Uppdaterat: 2011-01-03 00:12
bozidar (ej verifierad)

undrar om det är nån skillnad mellan vi bilägare och se o hör tidningen! för att båda skriver så mycket skit och så kallad fakta utan att forska i och kolla riktig fakta! synd.....
en lancer evo 06 har 280 hk
trasiga katalysator på vilken årgång 98?
dåliga bromsar o positions ljus- är inte detta ägare relaterad?
dödliga skador årsmodell 97? jag trodde att ni testade en 06? den är testad i usa. usa modellen saknade sido airbag+krockgardin. så den fick dålig betyg. svensk sålda har!

#6 • Uppdaterat: 2011-01-03 12:51
kocM (ej verifierad)

Har varit ägare till en lancer sedan 2.0 (2004). Kvalite imponerar jämförs med BMW jag hade innan. Jag menar nu driftsäkerhet inte interriör! Den är jävlligt rolig att köra med!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.