Nästa artikel
Begtest: Lexus IS200
Begbil

Begtest: Lexus IS200

Publicerad 27 juli 2007 (uppdaterad 27 september 2010)
Lexus IS200 är en sportig lyxbil förklädd i mellanklassens kostym. Få fel men höga kostnader.

När Lexus kompaktbil IS200 presenterades 1998 var det en direkt utmanare till BMW 3-serien, ingen annan tillverkare har kopierat det tyska konceptet så rakt av. Ändå bjuder IS200 på en helt annan upplevelse.
Från det att Lexus IS-serien lanserades våren 1999 har det sålts drygt 1 100 bilar i Sverige. Vanligast är IS200 med rak sexcylindrig motor på två liter och 155 hk.

En starkare modell, IS300, med 213 hk stark sexa från storebror GS300 finns också att tillgå, liksom kombimodellen Sportcross.

Nyligen presenterades en helt ny IS-serie med en 2,5-liters V6-motor eller fyrcylindrig diesel från Toyota. Nya IS-serien är mycket större och inte alls lika sportigt lagd som föregångaren.

Körglädjen är ett av de främsta köp­argumenten för Lexus IS. Bilens chassi är välbalanserat, med påkostade hjulupphängningar. Styrningen är blixtsnabb och bilen kränger ytterst lite i kurvorna.

Motorn är sportigt lagd och presterar bäst vid höga varvtal, på låga varv känns den gärna orkeslös.

Både den manuella växellådan och automatlådan fungerar sällsynt smidigt. Där­emot kan däckbullret upplevas som irriterande. Sikten är bra framåt, men det höga bakpartiet försvårar exempelvis backmanöver.

Förarmiljön kan uppfattas som antingen sportig eller irriterande rörig. Hastighetsmätaren är utformad på ett sätt som ska föra tankarna till en sportklocka och det finns massor av knappar och reglage att fingra med.
Framstolarna är bekväma och ger bra stöd för de flesta. Liksom huvudkonkurrenten från BMW är IS-serien en ganska trång mellanklassare.

Baksätet är lågt och utrymmet begränsat. Fler än två sitter man inte gärna där men det finns trepunktsbälte och nackskydd även i mitten. Bagageutrymmet är också litet. Inte heller kombimodellen Sportcross är någon storlastare.

Precis som modermärket Toyota håller Lexus en mycket hög kvalitet. IS200 klarar besiktningen betydligt bättre än medelbilen. Undantaget är slitna däck som Bilprovningen anmärker på. En orsak till det kan vara att IS200 ofta körs ganska hårt.

Lexus servas på 14 verkstäder runt om i landet. Vid akuta problem kan dock en Toyotaverkstad reparera bilarna. I normala fall kallas bilen automatiskt in till service, efter ett speciellt schema. När kunden får tillbaka bilen levereras den nytvättad. Kundvård har blivit lite av ett signum för Lexus.

Bromsskivor och klossar kan som på alla begagnade bilar vara slitna. Trasiga glödlampor förekommer också, något oftare än på europeiska bilmärken. Lexus IS-serien har få modellfel, men vi har hittat några. På tidiga exemplar kunde cd-spelaren krångla, vilket ledde till att musikanläggningen fick plockas ut. På de flesta bilar har detta ordnats med en förlängd garanti.

På navigationssystemet kan ett kablage till monitorn vara skadat på vissa bilar. Lättmetallfälgar som ärgar kan tyda på hårt körda exemplar, liksom om det förekommer oljud från framvagnen.

Lexus IS200 är en ganska dyr bil att äga, inte minst att försäkra och det är delvis beroende på dyra reservdelar.

Rostskyddet är ett känsligt kapitel hos både Lexus och Toyota. Vissa årsmodeller har ett bättre rostskydd än andra. Vid testet 1999 fick IS200 en fyra i rostskyddsbetyg, trots bränsletank i plåt som kan vara en rostfälla. Då var bilarna i övrigt väl behandlade för att stå emot rost.

Men 2002 fick IS300 bara en tvåa i rostbetyg. Då saknades invändig behandling överallt, utom i dörrar och i sparklådans bakkant. Ett rostskyddstest, med kompletterande skydd kan vara bra för den som köper IS av senare modell.

Att Lexus IS200 är populär i andra hand märks på begagnatpriserna. De ligger tiotusentals kronor högre än för motsvarande BMW 3-serie. Efterfrågan är ibland större än tillgången, vilket leder till viss privatimport.
I och med generationsskiftet nyligen lär många byta upp sig från gamla till nya modellen och då ökar utbudet och det borde ge lägre begagnatpriser på sikt.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-04-07 21:24
Birger

Höga kostnader?Ja sjäkvklart i sverige men i resten av EU en bil som inte är märkvärd mycket dyrare än nåt annat att äga eller vedlikehålda.Sverige har dyrast verkstadskostnader och det är just därför den blir dyrbar då man også slänger på extra för delar om det behövs bara för att det är japanskt.Annars är just lexus/toyota mycket pålitelig och går väldigt lång om tagit hand om,inte ovanligt med 3-400000 km på klockan och då måste man ju saga att den inte är dyrbar eller hur?Tyska bilar derimot blir mycket dyrare i längden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.