När Hyundai Atos lanserades 1998 blev bilen snabbt en försäljningsframgång. En enkel och billig bil för under 70 000 kronor gjorde att många svenskar tog Atos till sitt hjärta. Bilen blev en sentida efterföljare till antistatusbilar som VW typ 1, Renault 4 och Fiat Panda.
Basmodellen Atos GL saknar i princip all form av utrustning, inte ens servostyrning finns. Det har den dyrare GLS som även kan ståta med delbart baksäte och klocka. Atos Prime är lyxversionen med delvis annorlunda kaross, introducerades våren 2000. Till 2004 kom Atos i en ny upplaga, tillverkad i Indien och med lite annorlunda utseende. Idén är dock densamma: lågt pris och ett minimum av utrustning som standard.
Men vill man åka billigt får man också pruta bort en del komfort och säkerhet. Krockskyddet är inte det bästa, Atos fick ändå betyget tre stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 1999. Men trepunktsbälte finns bara på fyra sittplatser. Låsningsfria bromsar fanns inte alls de första åren och erbjöds från 2001 som extrautrustning.
På dagens modell är de standard men fortfarande får kunden betala extra för passagerarkrockkudde och sidokrockkuddar finns inte alls.
De senare årens fokusering på krocksäkerhet har troligen bidragit till att Atos numera för en tynande tillvaro i försäljningsstatistiken, trots att priset fortfarande är lågt.
Att Atos är en bil som trivs bäst i stan märks snabbt. Där är den lättkörd och smidig. Men på större vägar känns den liten och bortkommen.
Vinden tar gärna tag i den höga karossen och de små hjulen tappar lätt fästet med vägbanan.
Körsäkerheten bedömdes som högst tveksam i Vi Bilägares test under 1998. Då gick Atos upp på två hjul i en undanmanöver i 65 km/h, nyligen skapade ett motorprogram i TV rubriker när samma sak inträffade vid deras test.
Som begagnad är Atos ännu så länge en relativt problemfri bil. Men visst finns det brister. Kärvande frambromsar är en svag punkt. På en del bilar är skivorna skeva, på andra är det kärvande bromsklossar som är problemet. I servicen ingår numera smörjning av bromsarna. En välservad Atos bör inte ställa till med några problem.
Även framhjulslager och framdäck har fått bytas i förtid, något som kan bero på att bilen oftast körs i stadstrafik.
Hög tomgång eller ryckig gång kan spöka på en del tidiga exemplar. Felet avhjälps genom att byta chips i elektronikboxen. En kostnad på 500-600 kronor, om garantitiden gått ut.
Ljusautomatiken har krånglat på några bilar, i de flesta fall har det åtgärdats på garantin. I strålkastarna har lamporna i några fall alstrat så hög värme att strålkastarglasen spruckit. Sprickor i vindrutan är inte så ovanliga på Atos, men än så länge har inte Bilprovningen haft några anmärkningar på det.
Ett irriterande fel är att bakluckans gasfjädrar kan ha tagit slut, de orkar inte hålla luckan uppe. Även centrallåset har krånglat på en del bilar.
Det kanske allvarligaste felet på Atos har med ett lager i växellådan att göra. Är du spekulant, så lyssna noga efter oljud - en reparation kan kosta 7 000-8 000 kronor.
Rostskyddsgarantin är sex år, men i Vi Bilägares rostskyddstest fick bilen Atos lägsta möjliga betyg, en etta.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har en Atos från 2001, som gått 18000mil.
Bilen är bland de mest ekonomiska bilar jag haft.
Sånt som ni upptäckt som brister, är nog riktigt. På min bil, har bromsarna renoverats, växellådan bytt, och bromsrör bytts. Men till skillnad av att byta lager i lådan för 10000kr, så köpte ja en låda som gått 3000 mil, för 1500:- sedan tog det ca 4h att byta den. Så jag skulle utan tvekan kunna tänka mig att rekommendera en Atos.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.