Ford Scorpio är billig, mycket på grund av kvalitetsryktet som nått bottennivå.
Stora Scorpio introducerades 1985 som en efterträdare till Granada. Tekniken var i mycket den samma med bakhjulsdrift och måttligt moderna hjulupphängningar. Ändå lyckade Ford få modellen att framstå som nyskapande eftersom den hade låsningsfria bromsar som standard, något ingen annan bil i normal prisklass kunde toppa.
Tricket bidrog starkt till att Scorpio utnämndes till Årets Bil och den stora Forden blev snabbt en framgång, inte minst som tjänstebil.
År 1995 kom Scorpio i ett nytt utförande, med en annorlunda front som gav bilen ett "flinande" utseende. Kommentarerna haglade, få tyckte bilen var någon skönhet och de som köpte, gjorde det nog för att de fick en stor bil till rimligt pris.
Bilen finns i flera motorutföranden, en tvåliters fyra i basmodellen och en 2,9-liters V6:a i toppmodellen.
Trots att Scorpio är rymlig, bekväm och ofta välutrustad är priset inte speciellt högt. Det hänger ihop med modellens dåliga kvalitetsrykte. Ägarna är nöjda med komfort och bagageutrymme men missnöjda med driftsäkerhet och bränsleförbrukning.
Precis som de flesta bakhjulsdrivna bilar är Scorpio lättsladdad vintertid. Ett antispinnsystem på den nyare generationen förbättrade vinteregenskaperna något. Men något aktivt antisladdsystem finns inte.
En fyrhjulsdriven version fanns också under några år men såldes bara i begränsad omfattning.
Listan på typfel på äldre Scorpio kan göras lång. Rost, läckande bensintankar, brustna fjädrar, sneda bromsskivor är några exempel på problem som drabbat modellen.
Inte heller motor och växellåda var problemfria. Den manuella växellådan skrapade, automatlådan kunde slira. På motorsidan förekom dålig kamaxel och behov av topplocksrenoveringar.
Bilprovningens anmärkningar riktar sig främst mot fel på bromsledningar på Scorpio av den nyare generationen. Totalt underkändes mer än var fjärde Scorpio av årsmodell 1995 i besiktningen.
Vissa verkstäder menar att kvaliteten har förbättrats avsevärt i och med generationsskiftet 1995.
Andra hävdar motsatsen och stämplar alla Scorpiomodeller som problembilar.
Det kanske vanligaste felet på andra generationens Scorpio är fukt i säkringsdosan. Det kan kosta 3 000-4 000 kronor att åtgärda på en verkstad. Missljud från bakaxeln kan förekomma på en del exemplar, något som är dyrt att åtgärda.
Slitna spindelleder och bärarmar, skeva bromsskivor och fastrostade bromsok är relativt vanligt. Elfel med till exempel strejkande instrumentlampor förekommer också.
Det värsta problemet är nog om kabelhärvan till bilens motorstyrning havererar. Då går bilen ryckigt. Om inte felet åtgärdas i tid kan en helrenovering av systemet bli nödvändigt. Det kan kosta omkring 25 000 kronor. Ryckig motorgång kan också bero på enklare fel i tändkablar eller tändstift.
Motor, växellåda och avgassystem verkar hålla bättre än tidigare. Men spruckna grenrör förekommer. Ett plus är att Scorpio inte har någon kamaxelrem, drivningen sker istället med kamkedja. Den håller bättre och längre, ofta bilens livslängd ut.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.