Nästa artikel
Audi A6 Allroad ger skäl för sitt namn
Begbil

Audi A6 Allroad ger skäl för sitt namn

Publicerad 6 december 2018 (uppdaterad 18 mars 2020)
Audi A6 Allroad är en fyrhjulsdriven kombi som passar utmärkt både på motorväg och grusväg.
Audi A6 Allroad är en lyxig terräng-kombi med 4WD. En bil för alla vägar – skogsväg som motorväg.

Allroad baseras på Audi A6 Avant och kom till Sverige 2000. Generationsskiften skedde 2006 och 2012, det är den senare vi skriver om här. Precis som tidigare handlar det om en fyrhjulsdriven kombi med höj-och sänkbar luftfjädring, hasplåtar och yttre plastdetaljer. En facelift kom modellår 2015.

Treliters diesel med ett eller två turboaggregat är de vanligaste motorerna. Effektuttaget varierar: 204, 218, 245 eller 272 hk finns att tillgå, liksom biturbo-V6 på 313 eller 320 hk. För senare modellår har också en 190 hk dieselmotor tillkommit. Treliters V6-bensin med kompressor finns på 310 eller 333 hk.

 

Förarmiljön är tydlig både vad gäller instrument och reglage. Framstolarna ger utmärkt komfort på långfärden. Även ljud- och fjädringskomfort ligger på plussidan. Baksätet rymmer tre passagerare, men två sitter bäst. På ytterplatserna är benutrymmet generöst, på mittplatsen trångt. Lastkapaciteten är bara medelgod. Med baksätet i normalläge ryms 18 läskbackar, med fällt baksäte 38.

 

Vägegenskaperna får högsta betyg. Trots att det är en stor och tung bil känns den nästan gocart-mässig på kurviga småvägar. På motorvägen går Allroad klippstabilt och en undanmanöver klaras av med bravur. Styrningen är kvick och precis.

Den höjbara fjädringen ger 18 cm markfrigång i sitt högsta läge. Tillsammans med effektiv fyrhjulsdrivning ger det god framkomlighet i besvärliga för-hållanden. Djup snö, steniga grusbackar eller leriga skogsvägar klarar A6 Allroad av, men någon riktig terrängbil är den inte, för det krävs bättre frigångsvinklar.

Fyrhjulsdrivningen Quattro med torsen-differential driver normalt 40 procent fram och 60 procent bak. Kraften kan fördelas till maximalt 70 procent på framhjulen eller 85 procent på bakhjulen.

I Euro NCAP:s krocktest fick A6 fem stjärnor i betyg. Vissa exemplar kan vara utrustade med autobroms.

 

Det finns en del fel att se upp med. Enligt Länsförsäkringars maskinskaderapporter är Audi A6 en av de dyrare bilarna att reparera. Allvarligast är de motorproblem som upptäckts, främst vad det gäller dieslarna. Det handlar om fel på kamaxlar samt kamkedjor eller kamkedjesträckare som brister, i värsta fall med motorhaveri som följd. Reparationskostnader på 60 000–70 000 kr är inte ovanliga. Fel på turboaggregaten har också förekommit.

Kompressorn till luftfjädringen har gått sönder på en del bilar, liksom bälgarna i luftfjädringen. Bussningarna till stötdämparna kan ge gnisslande missljud. Stötdämpare för drygt 36 000 kronor är ovanligt dyrt.

Knirrande ljud från fjädringen kan betyda byte av fjäderbenslagringarna. A6 Allroad har hög dragvikt, 2 500 kg, och att dra tunga släp ger också påfrestningar på drivlina och chassi. Dubbelkopplingslådan S-tronic kan slira på vissa exemplar – dyrt fel om lådan måste bytas. En felfri låda ska växla i det närmaste ryckfritt.

På vanliga A6 har en del elektronikproblem uppträtt. Det kan gälla fel på elfönsterhissar, klimatanläggning, centrallås och multimediasystem. Samma fel kan drabba A6 Allroad.

Ett par återkallelser har gjorts, 2014 återkallades bilar för att motorolja kunde ha läckt in i bromsservosystemet med sämre bromsverkan som följd. Exemplar tillverkade under 2012 berördes av detta. Avgasfusket med dieselmotorer inom VW-koncernen finns även här och gäller 3,0 TDI.

 

A6 Allroad är dyr att köpa som nybil och begpriserna är också höga. Jämfört med en vanlig A6 Avant Quattro är Allroad klart dyrare och mer efterfrågad som begagnad. Det som har sänkt andrahandsvärdet en del är de stora nybilsrabatter som A6 Allroad har sålts med under senare år.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 3,0 V6 TDI 2012B/10 000
Kaross Kombi
Motor 3,0 I V6/204 hk
Dekl. förbrukning 6,1 l/100 km
Skatt 3 606 kr
Begpris 205 900 kr
Nypris 2012 495 000 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

TEKNISK DATA

3,0 V6 TDI 2012B 3,0 FSI 2012B
Längd/bredd, cm 494/190 494/190
Tjänstevikt/maxlast, kg 1930/575 1930/575
Max släpvikt, kg 2500 2500
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 6/2 967 6/2995
Effekt, hk 245 310
Toppfart, km/tim 236 250
0-100 km/tim, s 6,6 5,9
Bränsle, liter per 100 km 6,3 8,9
Co2, g/km 165 206

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 1/18 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar du på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2012B 256 600 264 900 235 200 223 900 213 000
2013 273 800 263 500 251 000 239 000 227 600
2014 296 000 285 900 273 300 260 700 248 000
2015A 319 300 309 200 295 500 282 100 269 000
2015 311 200 300 300 287 400 274 800 262 800

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
3,0T V6 310 hk FSI 12B-15A +-0
3,0 V6 204 hk TDI 12B-15A -18 000
3,0 V6 313 hk TDI 12B-15A +24 000
Sports pkt 12B-15A +6 000
Trailer pkt, dragkrok 12B-15A +6 000
Teknik pkt 12B-15A +12 000
2,0T V6 333 hk FSI 2015 +24 000
3,0 V6 272 hk TDI 2015 +24 000
3,0 V6 320 hk TDI 2015 +48 000
Trailer pkt, dragkrok 2015 +6 000
Sports Edition 2015 +6 000
Teknik pkt 2015 +12 000

BILPROVNING

Enligt Dekra är Audi A6 bäst i sin storleksklass på besiktningen och har inga särskilda felanmärkningar. Det gäller även för Allroad-modellen.

ROSTSKYDD

A6 är påkostat byggd och har en kaross som till stora delar består av aluminium. Det gäller såväl motorhuv, framskärmar som dörrar och baklucka. Även hjulupphängningarna fram och bak är av aluminium, liksom en del andra chassidetaljer. Plus blir det också för att alla balkar under bilen har en välgjord inre behandling och att den bakre ljuddämparen är av rostfritt stål. Sammantaget ger det högsta möjliga rostskyddsbetyg. Mindre bra är att skarvarna under bilen är otätade och att slitskyddet inte håller högsta klass. Det finns heller ingen behandling innanför underredets plastsköldar. (Rostskyddsgaranti: 12 år).

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

3,0 V6 TDI/245 hk 2012B 3,0 V6 FSI/310 hk 2012B
Pris 223 900 kr 223 900 kr
Värdeminskning 14 400 kr 14 400 kr
Skatt, besiktning 4 400 kr 2 900 kr
Försäkring 9 000 kr 9 000 kr
Bränsle 14 400 kr 20 500 kr
Reparationer, service m.m. 8 000 kr 7 000 kr
Däck 4 000 kr 4 000 kr
Totalt per år 54 000 kr 58 000 kr
Totalt per mil 36 kr 39 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 17 517 kr
Katalysator 16 888 kr
Hjullager hö. fram 6 631 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 18 742 kr
Koppling Automat
Stötdämpare fram, 2st 36 085 kr
12 000-milaservice 10 500 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).


Konkurrenterna

Skoda Superb All Arive 2,0 TDI Elegance

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 6,3 l/100 km
Skatt: 3 919 kr
Begpris: 141 100 kr
Nypris 2012: 303 400 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Audi A4 2,0 TDI Quattro

Registreringsår/mil: 2012A/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 6,2 l/100 km
Skatt: 3 867 kr
Begpris: 124 700 kr
Nypris 2012: 345 600 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Subaru Outback 2,0 TDI Business

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 4 023 kr
Begpris: 130 800 kr
Nypris 2012: 333 900 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


BMW 520 Xdrive 2,0 TDI Comfort Edition

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/218 hk
Dekl. förbrukning: 5,4 l/100 km
Skatt: 2 772 kr
Begpris: 195 700 kr
Nypris 2012: 439 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Mercedes E250 CDI 4-matic Classic

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,1 l/204 hk
Dekl. förbrukning: 6,8 l/100 km
Skatt: 4 544 kr
Begpris: 179 900 kr
Nypris 2012: 485 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


VW Passat 2,0 TDI DSG BMT 4-motion

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 5,9 l/100 km
Skatt: 3 397 kr
Begpris:125 600 kr
Nypris 2012: 325 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Opel Insignia 2,0 CDTI Editon ComfoRt

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/160 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 137 kr
Begpris: 110 500 kr
Nypris 2012: 295 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Volvo XC70 D5 Momentum AUT

Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,4 l/215 hk
Dekl. förbrukning: 6,8 l/100 km
Skatt: 4 649 kr
Begpris: 188 300 kr
Nypris 2012: 414 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.