Allroad baseras på Audi A6 Avant och kom till Sverige 2000. Generationsskiften skedde 2006 och 2012, det är den senare vi skriver om här. Precis som tidigare handlar det om en fyrhjulsdriven kombi med höj-och sänkbar luftfjädring, hasplåtar och yttre plastdetaljer. En facelift kom modellår 2015.
Treliters diesel med ett eller två turboaggregat är de vanligaste motorerna. Effektuttaget varierar: 204, 218, 245 eller 272 hk finns att tillgå, liksom biturbo-V6 på 313 eller 320 hk. För senare modellår har också en 190 hk dieselmotor tillkommit. Treliters V6-bensin med kompressor finns på 310 eller 333 hk.
Förarmiljön är tydlig både vad gäller instrument och reglage. Framstolarna ger utmärkt komfort på långfärden. Även ljud- och fjädringskomfort ligger på plussidan. Baksätet rymmer tre passagerare, men två sitter bäst. På ytterplatserna är benutrymmet generöst, på mittplatsen trångt. Lastkapaciteten är bara medelgod. Med baksätet i normalläge ryms 18 läskbackar, med fällt baksäte 38.
Vägegenskaperna får högsta betyg. Trots att det är en stor och tung bil känns den nästan gocart-mässig på kurviga småvägar. På motorvägen går Allroad klippstabilt och en undanmanöver klaras av med bravur. Styrningen är kvick och precis.
Den höjbara fjädringen ger 18 cm markfrigång i sitt högsta läge. Tillsammans med effektiv fyrhjulsdrivning ger det god framkomlighet i besvärliga för-hållanden. Djup snö, steniga grusbackar eller leriga skogsvägar klarar A6 Allroad av, men någon riktig terrängbil är den inte, för det krävs bättre frigångsvinklar.
Fyrhjulsdrivningen Quattro med torsen-differential driver normalt 40 procent fram och 60 procent bak. Kraften kan fördelas till maximalt 70 procent på framhjulen eller 85 procent på bakhjulen.
I Euro NCAP:s krocktest fick A6 fem stjärnor i betyg. Vissa exemplar kan vara utrustade med autobroms.
Det finns en del fel att se upp med. Enligt Länsförsäkringars maskinskaderapporter är Audi A6 en av de dyrare bilarna att reparera. Allvarligast är de motorproblem som upptäckts, främst vad det gäller dieslarna. Det handlar om fel på kamaxlar samt kamkedjor eller kamkedjesträckare som brister, i värsta fall med motorhaveri som följd. Reparationskostnader på 60 000–70 000 kr är inte ovanliga. Fel på turboaggregaten har också förekommit.
Kompressorn till luftfjädringen har gått sönder på en del bilar, liksom bälgarna i luftfjädringen. Bussningarna till stötdämparna kan ge gnisslande missljud. Stötdämpare för drygt 36 000 kronor är ovanligt dyrt.
Knirrande ljud från fjädringen kan betyda byte av fjäderbenslagringarna. A6 Allroad har hög dragvikt, 2 500 kg, och att dra tunga släp ger också påfrestningar på drivlina och chassi. Dubbelkopplingslådan S-tronic kan slira på vissa exemplar – dyrt fel om lådan måste bytas. En felfri låda ska växla i det närmaste ryckfritt.
På vanliga A6 har en del elektronikproblem uppträtt. Det kan gälla fel på elfönsterhissar, klimatanläggning, centrallås och multimediasystem. Samma fel kan drabba A6 Allroad.
Ett par återkallelser har gjorts, 2014 återkallades bilar för att motorolja kunde ha läckt in i bromsservosystemet med sämre bromsverkan som följd. Exemplar tillverkade under 2012 berördes av detta. Avgasfusket med dieselmotorer inom VW-koncernen finns även här och gäller 3,0 TDI.
A6 Allroad är dyr att köpa som nybil och begpriserna är också höga. Jämfört med en vanlig A6 Avant Quattro är Allroad klart dyrare och mer efterfrågad som begagnad. Det som har sänkt andrahandsvärdet en del är de stora nybilsrabatter som A6 Allroad har sålts med under senare år.
Köpguide
ALLMÄN INFORMATION
Reg. år/mil | 3,0 V6 TDI 2012B/10 000 |
---|---|
Kaross | Kombi |
Motor | 3,0 I V6/204 hk |
Dekl. förbrukning | 6,1 l/100 km |
Skatt | 3 606 kr |
Begpris | 205 900 kr |
Nypris 2012 | 495 000 kr |
Bilprovningen | Bättre än medel |
Rost | Bättre än medel |
Säkerhet | Bättre än medel |
Autoindex | Medel |
TEKNISK DATA
3,0 V6 TDI 2012B | 3,0 FSI 2012B | |
---|---|---|
Längd/bredd, cm | 494/190 | 494/190 |
Tjänstevikt/maxlast, kg | 1930/575 | 1930/575 |
Max släpvikt, kg | 2500 | 2500 |
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 | 6/2 967 | 6/2995 |
Effekt, hk | 245 | 310 |
Toppfart, km/tim | 236 | 250 |
0-100 km/tim, s | 6,6 | 5,9 |
Bränsle, liter per 100 km | 6,3 | 8,9 |
Co2, g/km | 165 | 206 |
PRIS BEGAGNAT
Autovista Inter-Globals prislista 1/18 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar du på www.vibilagare.se/test.
GRUNDUTFÖRANDET
Årsmodell | 4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
---|---|---|---|---|---|
2012B | 256 600 | 264 900 | 235 200 | 223 900 | 213 000 |
2013 | 273 800 | 263 500 | 251 000 | 239 000 | 227 600 |
2014 | 296 000 | 285 900 | 273 300 | 260 700 | 248 000 |
2015A | 319 300 | 309 200 | 295 500 | 282 100 | 269 000 |
2015 | 311 200 | 300 300 | 287 400 | 274 800 | 262 800 |
ÖVRIGA UTFÖRANDEN
Utförande | År | Prisskillnad |
---|---|---|
3,0T V6 310 hk FSI | 12B-15A | +-0 |
3,0 V6 204 hk TDI | 12B-15A | -18 000 |
3,0 V6 313 hk TDI | 12B-15A | +24 000 |
Sports pkt | 12B-15A | +6 000 |
Trailer pkt, dragkrok | 12B-15A | +6 000 |
Teknik pkt | 12B-15A | +12 000 |
2,0T V6 333 hk FSI | 2015 | +24 000 |
3,0 V6 272 hk TDI | 2015 | +24 000 |
3,0 V6 320 hk TDI | 2015 | +48 000 |
Trailer pkt, dragkrok | 2015 | +6 000 |
Sports Edition | 2015 | +6 000 |
Teknik pkt | 2015 | +12 000 |
BILPROVNING
Enligt Dekra är Audi A6 bäst i sin storleksklass på besiktningen och har inga särskilda felanmärkningar. Det gäller även för Allroad-modellen.
ROSTSKYDD
A6 är påkostat byggd och har en kaross som till stora delar består av aluminium. Det gäller såväl motorhuv, framskärmar som dörrar och baklucka. Även hjulupphängningarna fram och bak är av aluminium, liksom en del andra chassidetaljer. Plus blir det också för att alla balkar under bilen har en välgjord inre behandling och att den bakre ljuddämparen är av rostfritt stål. Sammantaget ger det högsta möjliga rostskyddsbetyg. Mindre bra är att skarvarna under bilen är otätade och att slitskyddet inte håller högsta klass. Det finns heller ingen behandling innanför underredets plastsköldar. (Rostskyddsgaranti: 12 år).
EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.
3,0 V6 TDI/245 hk 2012B | 3,0 V6 FSI/310 hk 2012B | |
---|---|---|
Pris | 223 900 kr | 223 900 kr |
Värdeminskning | 14 400 kr | 14 400 kr |
Skatt, besiktning | 4 400 kr | 2 900 kr |
Försäkring | 9 000 kr | 9 000 kr |
Bränsle | 14 400 kr | 20 500 kr |
Reparationer, service m.m. | 8 000 kr | 7 000 kr |
Däck | 4 000 kr | 4 000 kr |
Totalt per år | 54 000 kr | 58 000 kr |
Totalt per mil | 36 kr | 39 kr |
Reparationskostnader. (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).
Avgassystem exl. främre rör | 17 517 kr |
---|---|
Katalysator | 16 888 kr |
Hjullager hö. fram | 6 631 kr |
Kamrem | Kedja |
Elektronikbox, motor | 18 742 kr |
Koppling | Automat |
Stötdämpare fram, 2st | 36 085 kr |
12 000-milaservice | 10 500 kr |
Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).
Konkurrenterna
Skoda Superb All Arive 2,0 TDI Elegance
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 6,3 l/100 km
Skatt: 3 919 kr
Begpris: 141 100 kr
Nypris 2012: 303 400 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel
Audi A4 2,0 TDI Quattro
Registreringsår/mil: 2012A/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 6,2 l/100 km
Skatt: 3 867 kr
Begpris: 124 700 kr
Nypris 2012: 345 600 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel
Subaru Outback 2,0 TDI Business
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 4 023 kr
Begpris: 130 800 kr
Nypris 2012: 333 900 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel
BMW 520 Xdrive 2,0 TDI Comfort Edition
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/218 hk
Dekl. förbrukning: 5,4 l/100 km
Skatt: 2 772 kr
Begpris: 195 700 kr
Nypris 2012: 439 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel
Mercedes E250 CDI 4-matic Classic
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,1 l/204 hk
Dekl. förbrukning: 6,8 l/100 km
Skatt: 4 544 kr
Begpris: 179 900 kr
Nypris 2012: 485 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel
VW Passat 2,0 TDI DSG BMT 4-motion
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 5,9 l/100 km
Skatt: 3 397 kr
Begpris:125 600 kr
Nypris 2012: 325 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel
Opel Insignia 2,0 CDTI Editon ComfoRt
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,0 l/160 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 137 kr
Begpris: 110 500 kr
Nypris 2012: 295 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel
Volvo XC70 D5 Momentum AUT
Registreringsår/mil: 2012/10 000
Kaross: Kombi
Motor: 2,4 l/215 hk
Dekl. förbrukning: 6,8 l/100 km
Skatt: 4 649 kr
Begpris: 188 300 kr
Nypris 2012: 414 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel
Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.