Adria Twin är ovanligt mycket van. Det har vissa fördelar, inte minst
prismässigt. Men Twin är heller inte riktigt lika mysig och ombonad som
de mer påkostade kompakta husbilarna.
Twin, som för övrigt byggs i fyra versioner, är framför allt en bil att åka med. Den har suveräna vägegenskaper tack vare att vikten inte ligger så högt och att karossen fortfarande består av det plåtskåp som levererats från Fiat. Fjädringen är dessutom ganska fast och bidrar till stabilitet.
Man får vänja sig vid att bilen har stor vändradie. Å andra sidan är det enkelt att hålla koll på det smala skåpet och att se alla hörn. De yttre backspeglarna behöver inte ens monteras på förlängda armar, utan sitter tajt längs karossen. Föraren har till och med sikt bakåt genom rutan i höger bakdörr.
Med 120 hk diesel får man ett raskt ekipage som gott och väl hänger med i snabb trafik utan att bränslekontot skjuter i höjden. Den sexstegade manuella växellådan gör det möjligt att krypa framåt sakta utan att behöva slira på kopplingen samtidigt som motorvarvtalet på högsta växeln blir lägre, vilket också skapar mindre buller. Den korta växelspaken är högt placerad nära ratten.
Det är enkelt att hitta en bekväm körställning. Förarstolen är justerbar i fram- och bakkant och ratten i höjdled. Höjer man ratten förskjuts den dessutom en aning bakåt.
Ingången har elektrisk utskjut av fotsteget och en ytterlampa som dyker fram när skjutdörren öppnas. Inredningen är i ljust fanér. När man kliver in möts man av den lilla sittgruppen, det vill säga plats för två och en skjutbar och flyttbar bordskiva. Den går att montera strax utanför ingången och är också underlag för en extrabädd för barn mot förarstolen.
Bordskivan mäter 90 x 49 cm och har undertill en finurligt utdragbar extraskiva på 36 x 49 cm. Den går dessutom att vinkla och låsa i några fasta lägen. Båda framstolarna är svängbara mot matbordet.
Det lilla köket är tvålågigt med en rund diskho till höger med en krydhylla och lysrör ovanför. Det finns också en liten utdragbar skiva, 31 x 34/40 cm, i skåpet och några fack därunder.
Fönstret köksfläkt
Avställningsytor är det ont om och använder man utdragsskivan inkräktar den också något på passagen in i vagnen. Det är kanske av mindre betydelse eftersom kocken vid matlagning ändå blockerar den smala gången mot tvättutrymmet och sovdelen. Man får inte vara rädd för att kröka rygg i köket. Kylskåpet är lågt placerat mitt emot tvättrummet och däremellan är avståndet knappt 60 cm. Utrymmet för torra varor och skåpet för sophink och rengöringsmedel utgörs också av ett golvskåp. Hyllan med jalusi ovanför diskhon är som gjort för bröd.
Fönstret, eller hela dörren, måste vara öppen vid matlagning eftersom fläkt saknas.
Det finns för övrigt ovanligt många fönster i Twin. Det bidrar till att vagnen upplevs som trevlig och ljus trots ett ganska begränsat utrymme. Golvet från säng till förarplats är till exempel bara 245 cm. Alla fönster är öppningsbara och försedda med både myggnät i kassett och mörkläggningsgardin. Dessutom finns två öppningsbara takluckor. Den ena tillåter bekväm spaning mot stjärnhimlen eftersom den är placerad rakt ovanför dubbelsängen. Kvällstid tänder man upp vagnen med fyra strömsnåla LED takspotar och kanske med de två vridbara matbordslamporna.
Sängen är lagom bred för två om man inte har krav på första klass. Två sänglampor och några praktiska fack finns vid respektive gavel.
Garderoben, det finns bara en, är placerad ovanpå kylskåpet och tillåter att man hänger in byxor vikta över galge, skjortor, kavaj men inte rock eller festblåsa. Den är 100 cm från golv till tak och halvmetern bred.
Fördel för noviser
Stuvutrymme är nästan alltid en bristvara i mobila hus. Adria har verkligen tagit vara på möjligheterna. Det finns inte mindre än fyra överskåp ovanför sängarna, ett ovanför spisen, två ovanför bordet och ett ovanför förarplatsen - inte illa i en så pass liten vagn.
Men det är under sängen vi hittar utrymmet för stora grejor, cyklar eller en hopfällbar kajak om man så vill. Man kan också fälla upp hela sängen, fästa den i taket och sedan frakta riktigt stora prylar. Och på så vis är inte Twin bara en husbil utan också en skåpbil. Här i bakdelen har de två gasflaskorna sin plats i ett särskilt ventilerat skåp till vänster.
Vagnens batteri och elcentral är lättåtkomligt placerat till höger i ett sidoskåp med lock.
Den som behöver gå på "huset" får göra en U-sväng och backa in till den lilla toalettstolen som är placerad längst in i tvättutrymmet och är svängbar för bästa komfort. Duschen är fäst i en hållare vid handfatet och fungerar också som kran.
Sammantaget är Adria Twin en mycket charmig och funktionell van. Det enkla kan vara en fördel, särskilt för noviser och för den som prioriterar en smidig lösning. Hanterbarheten är ett stort plus. Twin känns verkligen mer som en rask skåpbil att köra i stället för omaket att baxa omkring ett alldeles för stort åbäke i trafiken.
Provkörningarna presenteras i samarbete med Vi Bilägares systertidning Husbil & Husvagn - läs mer här
d
Relaterade bildspel
Pris: 499 900 (grundpris).
Testbilen: 562 000 kr.
Modell: Helintegrerad husbil.
Basbil: Fiat Ducato 120 MJT.
Mått, cm: L 599/B 205/H 282.
Totalvikt: 3 500 kg.
Tjänstevikt: 2 820 kg.
Motor: 2,2 L fyrcylindrig 100 hk turbodiesel (120 hk i testbilen)
Värmesystem: Luftburen värme - Truma C 4002.
Säng: 1 st 196 x 140 cm resår.
Takhöjd: 190 cm.
Kyl: 70 l.
Spis: Två lågor.
Vattentank: 110 l.
Avloppstank: 90 l.
Bäddar: 2+1.
Bältade platser: 4.
Krockkudde: 1.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dessa två bilar hör ju till helt olika kategorier! Adria Twin motsvarar Burstner City Car. T ex i Finland heter denna biltyp campingbil. Adria Compact motsvarar närmast den Burstner som testats.
artikel till mig själv
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.