För den som har tjock plånbok är Audi A3 Sportback Quattro en drömbil. Men den kostar! Subaru har en avsevärt enklare framtoning. Audi har högre kvalitet på material, exempelvis aluminium i fram- och bakvagn där Subaru har ståldetaljer. Men det är inte så konstigt att det skiljer i prestanda när priset är så olika. Subaru Impreza är absolut ett prisvärt alternativ främst för den som har behov av bättre framkomlighet. Ett tungt vägande argument för Subaru är Vi Bilägares egen undersökning AutoIndex. Det är troligt att den som köper en ny Impreza också blir en av "Sveriges mest nöjda bilägare".
Nya Impreza står på startlinjen och bredvid vilar en Audi A3 Sportback Quattro. Utifrån betraktade är bilarna, särskilt med samma färg, nästan förvillande lika varandra. Men likheten är en chimär. Det är som att låta en vinthund springa i kapp med en schäfer.
A3 Sportback Quattro är till karaktären en av de bilar som ligger närmast till för en jämförelse med Impreza 2,0 R. Men ändå inte. Med Quattro följer en avsevärt större motor i A3, minst 200 hk. Priset blir därför avsevärt högre än för Impreza med 150 hk.
Med all den utrustning som testbilen hade är Audi faktiskt drygt en halv gång dyrare än Subaru. För den prisskillnaden kan ägaren till Impreza köra mer än 10 000 mil! Subaru är i en annan prisklass. Men vill man ha drivning på alla fyra, bensinmotor och en lite sportig förpackning, kan valet handla om 199 eller 265 tusen kronor!
När vi väl sätter fart försvinner Audi som skjuten ur en kanon längs flygrakans start- och landningsbana. A3 är en fantastisk körmaskin. Den accelererar oerhört snabbt på alla växlar och har en toppfart en bra bit över 200 km/tim.
Kränger mindre
Med sportchassiet kränger självklart Audi mindre och känns oerhört stabil.
Testbilen är dessutom utrustad med 18-tumshjul i 40-profil, 225 mm breda. Det gör en hel del vid hård körning på bana. Vår Impreza, som är helt i standardutförande, gör bra ifrån sig, inte minst med tanke på konkurrenten.
Audi A3 Sportback står ändå i en klass för sig. Det är över huvud taget inte lätt att hitta någon jämförbar konkurrent som klår den här bilen. Den är lite av en förklädd racermaskin - i alla fall jämfört med Subaru 2.0 R.
Audi A3 har styrning, väghållning och drivlina som är en njutning för bilentusiasten. Trots den fasta fjädringen dämpar chassiet skarvar och gupp bra. Som förare får man en mycket exakt känsla för hur bilen beter sig. Den sexväxlade lådan är som en dröm. Växlarna glider i lätt och utväxlingen stämmer perfekt. Utväxlingen är inte extrem utan fungerar utmärkt också för svenska förhållanden. Vid 90 km/tim ligger varvräknarnålen ungefär på 2 300 v/min.
Bägge bilarna har numera elektroniskt stabiliseringsprogram som standard. Audis ESP och Subarus VDC, kan bromsa vilket hjul som helst individuellt för att hålla bilen på rätt kurs till exempel när man gör en snabb undanmanöver. Inte ens om man hade fyra bromspedaler skulle det gå att själv göra samma sak.
Genom att köra mjukt genom konerna i älgtestet kan man få antisladdsystemet att gå in sent. Men i en tänkt nödsituation blir rattrörelserna häftigare och då går också antisladdsystemen in tidigare och mer bestämt. Båda bilarna klarar detta galant. Med fyra vuxna passagerare fick kollegan Marianne Sterner svårt att styra Impreza genom konerna i 70 km/tim. Lite för mjuk fjädring och långsam styrning gav sladd som i och för sig rätas upp av VDC, men innan dess fälls några koner av bakvagnen. Men betyget blir förstås godkänt.
A3 Sportback Quattro är till karaktären en av de bilar som ligger närmast till för en jämförelse med Impreza 2,0 R. Men ändå inte. Med Quattro följer en avsevärt större motor i A3, minst 200 hk. Priset blir därför avsevärt högre än för Impreza med 150 hk.
Med all den utrustning som testbilen hade är Audi faktiskt drygt en halv gång dyrare än Subaru. För den prisskillnaden kan ägaren till Impreza köra mer än 10 000 mil! Subaru är i en annan prisklass. Men vill man ha drivning på alla fyra, bensinmotor och en lite sportig förpackning, kan valet handla om 199 eller 265 tusen kronor!
När vi väl sätter fart försvinner Audi som skjuten ur en kanon längs flygrakans start- och landningsbana. A3 är en fantastisk körmaskin. Den accelererar oerhört snabbt på alla växlar och har en toppfart en bra bit över 200 km/tim.
Kränger mindre
Med sportchassiet kränger självklart Audi mindre och känns oerhört stabil.
Testbilen är dessutom utrustad med 18-tumshjul i 40-profil, 225 mm breda. Det gör en hel del vid hård körning på bana. Vår Impreza, som är helt i standardutförande, gör bra ifrån sig, inte minst med tanke på konkurrenten.
Audi A3 Sportback står ändå i en klass för sig. Det är över huvud taget inte lätt att hitta någon jämförbar konkurrent som klår den här bilen. Den är lite av en förklädd racermaskin - i alla fall jämfört med Subaru 2.0 R.
Audi A3 har styrning, väghållning och drivlina som är en njutning för bilentusiasten. Trots den fasta fjädringen dämpar chassiet skarvar och gupp bra. Som förare får man en mycket exakt känsla för hur bilen beter sig. Den sexväxlade lådan är som en dröm. Växlarna glider i lätt och utväxlingen stämmer perfekt. Utväxlingen är inte extrem utan fungerar utmärkt också för svenska förhållanden. Vid 90 km/tim ligger varvräknarnålen ungefär på 2 300 v/min.
Bägge bilarna har numera elektroniskt stabiliseringsprogram som standard. Audis ESP och Subarus VDC, kan bromsa vilket hjul som helst individuellt för att hålla bilen på rätt kurs till exempel när man gör en snabb undanmanöver. Inte ens om man hade fyra bromspedaler skulle det gå att själv göra samma sak.
Genom att köra mjukt genom konerna i älgtestet kan man få antisladdsystemet att gå in sent. Men i en tänkt nödsituation blir rattrörelserna häftigare och då går också antisladdsystemen in tidigare och mer bestämt. Båda bilarna klarar detta galant. Med fyra vuxna passagerare fick kollegan Marianne Sterner svårt att styra Impreza genom konerna i 70 km/tim. Lite för mjuk fjädring och långsam styrning gav sladd som i och för sig rätas upp av VDC, men innan dess fälls några koner av bakvagnen. Men betyget blir förstås godkänt.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.