Barnsjukdomarna har följts upp och Saab 9-3 SportSedan har utvecklats till det bättre.
När Saab skulle bygga en ny mellanklassare satsade man på att skapa en bil som skulle platsa i den övre prisklassen, det så kallade premiumsegmentet, och konkurrera med BMW, Mercedes och Audi. Av den anledningen övergav man sin gamla käpphäst halvkombikarossen och satsade på en fyrdörrars sedan, för en fin bil får inte vara för praktisk…
Saab 9-3 SportSedan visades på försommaren 2002 och började säljas på hösten samma år. Bilen fick mycket beröm för sina alerta och spänstiga köregenskaper, på det området kunde 9-3 verkligen mäta sig med sina förnäma konkurrenter. Men när det gäller detaljutförande och teknisk förfining är saken inte lika klar. Om man som tillverkare vill flytta upp en klass, måste produkten vara bättre än konkurrenternas. Lika bra duger inte och det var inte på många områden som Saab ens lyckades med det.
Vi Bilägare köpte ett av de första exemplaren, en röd 1,8t med 150-hästars turbomotor. Andra motoralternativ var 2,0t med 175 hk och 2,0T Aero med 210 hk samt 2,2 TiD med en turbodiesel på 125 hk. Senare byttes dieseln ut mot två nya varianter med 1,9 liters cylindervolym, en på 120 hk och en på 150 hk. Sedan 2005 finns toppmodellen Aero även med en 2,8-liters V6 med dubbelturbo och 250 hk.
Det var redan från början meningen att sedanmodellen skulle kompletteras med en cabriolet och en kombi. Cabrioleten lanserades 2004 men kombin började inte säljas förrän hösten 2005, Saab hade inte haft råd att landsätta den tidigare.
Bilen bygger på samma bottenplatta som Opel Vectra men bilarna är mycket olika varandra i uppträdande. Saabteknikerna arbetade hårt för att skapa körglädje i bilen och att de hade lyckats stod klart redan efter första vintertestet. Trots extrem halka upplevdes 9-3 som stadig. Den känsla av samspel med bilen som föraren upplever i 9-3 är mycket ovanlig.
Förarplatsen fungerar mycket bra med tydliga och snygga instrument. Meningarna om körställningen är delade, förare över medelstorlek klagar på dålig plats och på att stolarna inte är tillräckligt bekväma. Att baksätet är trångt är dock alla eniga om, samt att bagageutrymmet kunde vara större. Gångjärnen till luckan är av gammaldags typ som kräver utrymme när luckans stängs. Risk för bagagekross föreligger.
Tyvärr fick vi tidigt problem med elektroniken på vår Saab. Det var fönsterhissar och lås som lade av, varningslampor som blinkade och en radio som slog av sig själv ibland. Dessa fel ordnades på garantin genom att kablarna till höger framdörr byttes ut och att ny mjukvara "tankades ner" i bilens styrdator. Men nya elektronikbekymmer ersatte de gamla och vår drabbades även av mer handfasta fel såsom missljud i bakvagnen och spakar som gick av.
Även andra ägare av 9-3 har råkat ut för småfel. Det mesta har fixats på garantin och problemen verkar vara större på bilar av 2003 års modell än på senare årgångar. Det handlar om felvisande tankmätare på grund av trasiga givare, konstiga felmeddelanden från färddatorn, kärvande parkeringsbromsar, startproblem på grund av undermåliga batterier och bekymmer med fjärrkontrollen till låsen. Precis som andra Saabmodeller med turbo är det viktigt att byta olja i tid och till rätt sorts olja, annars kan så kallad oil sludge bildas och motorn skära.
Rostskyddet är inte lika bra som det i till exempel Audi A4 eller Volvo S60 men karossen är modernt byggd med få skarvar och betyget blev till slut en fyra. Men när vi kollade vår testbil efter tre år upptäckte vi rost i tankens infästning, inte bra.
Säkerheten bedöms som hög, 9-3 fick fem stjärnor av Euro NCAP när den testades 2003 och framstolarna har inbyggda skydd mot whiplashskador.
Det finns många Saab 9-3 SportSedan av första årsmodellen till salu nu och priserna är lockande. Vår egen bil rullar vidare i långteststallet och nu var det länge sedan den drabbades av några elektronikfel.
Mycket tyder på att Saab fått någorlunda ordning på barnsjukdomarna och att ett köp är ganska tryggt.
Saab 9-3 SportSedan visades på försommaren 2002 och började säljas på hösten samma år. Bilen fick mycket beröm för sina alerta och spänstiga köregenskaper, på det området kunde 9-3 verkligen mäta sig med sina förnäma konkurrenter. Men när det gäller detaljutförande och teknisk förfining är saken inte lika klar. Om man som tillverkare vill flytta upp en klass, måste produkten vara bättre än konkurrenternas. Lika bra duger inte och det var inte på många områden som Saab ens lyckades med det.
Vi Bilägare köpte ett av de första exemplaren, en röd 1,8t med 150-hästars turbomotor. Andra motoralternativ var 2,0t med 175 hk och 2,0T Aero med 210 hk samt 2,2 TiD med en turbodiesel på 125 hk. Senare byttes dieseln ut mot två nya varianter med 1,9 liters cylindervolym, en på 120 hk och en på 150 hk. Sedan 2005 finns toppmodellen Aero även med en 2,8-liters V6 med dubbelturbo och 250 hk.
Det var redan från början meningen att sedanmodellen skulle kompletteras med en cabriolet och en kombi. Cabrioleten lanserades 2004 men kombin började inte säljas förrän hösten 2005, Saab hade inte haft råd att landsätta den tidigare.
Bilen bygger på samma bottenplatta som Opel Vectra men bilarna är mycket olika varandra i uppträdande. Saabteknikerna arbetade hårt för att skapa körglädje i bilen och att de hade lyckats stod klart redan efter första vintertestet. Trots extrem halka upplevdes 9-3 som stadig. Den känsla av samspel med bilen som föraren upplever i 9-3 är mycket ovanlig.
Förarplatsen fungerar mycket bra med tydliga och snygga instrument. Meningarna om körställningen är delade, förare över medelstorlek klagar på dålig plats och på att stolarna inte är tillräckligt bekväma. Att baksätet är trångt är dock alla eniga om, samt att bagageutrymmet kunde vara större. Gångjärnen till luckan är av gammaldags typ som kräver utrymme när luckans stängs. Risk för bagagekross föreligger.
Tyvärr fick vi tidigt problem med elektroniken på vår Saab. Det var fönsterhissar och lås som lade av, varningslampor som blinkade och en radio som slog av sig själv ibland. Dessa fel ordnades på garantin genom att kablarna till höger framdörr byttes ut och att ny mjukvara "tankades ner" i bilens styrdator. Men nya elektronikbekymmer ersatte de gamla och vår drabbades även av mer handfasta fel såsom missljud i bakvagnen och spakar som gick av.
Även andra ägare av 9-3 har råkat ut för småfel. Det mesta har fixats på garantin och problemen verkar vara större på bilar av 2003 års modell än på senare årgångar. Det handlar om felvisande tankmätare på grund av trasiga givare, konstiga felmeddelanden från färddatorn, kärvande parkeringsbromsar, startproblem på grund av undermåliga batterier och bekymmer med fjärrkontrollen till låsen. Precis som andra Saabmodeller med turbo är det viktigt att byta olja i tid och till rätt sorts olja, annars kan så kallad oil sludge bildas och motorn skära.
Rostskyddet är inte lika bra som det i till exempel Audi A4 eller Volvo S60 men karossen är modernt byggd med få skarvar och betyget blev till slut en fyra. Men när vi kollade vår testbil efter tre år upptäckte vi rost i tankens infästning, inte bra.
Säkerheten bedöms som hög, 9-3 fick fem stjärnor av Euro NCAP när den testades 2003 och framstolarna har inbyggda skydd mot whiplashskador.
Det finns många Saab 9-3 SportSedan av första årsmodellen till salu nu och priserna är lockande. Vår egen bil rullar vidare i långteststallet och nu var det länge sedan den drabbades av några elektronikfel.
Mycket tyder på att Saab fått någorlunda ordning på barnsjukdomarna och att ett köp är ganska tryggt.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.