En epok gick i graven den 29 september 2014. Färjan mellan Esbjerg på Jyllands västkust och Harwich norr om London seglade för allra sista gången. Den 139 år gamla rutten drogs in på grund av dålig lönsamhet – rederiet skyllde på lågprisflyget – och plötsligt stod Skandinavien utan passagerarförbindelse sjövägen med de brittiska öarna.
Englandsfärjan från Göteborg då? Den försvann redan 2006. Enda alternativet som finns kvar är att åka fraktbåt mellan Göteborg och Immingham i mellersta England. Fartyg avgår nästan dagligen och tar ett tiotal passagerare vid mån av plats. Seglingen tar 26 timmar och ombord finns hytter och uppehållsrum och inte så mycket mer.
Måttligt lockade av godsfärjan började vi undersöka alternativen för att ta bilen till England. Köra hela vägen och ta sig över eller under engelska kanalen går ju förstås, men det är många extra mil, särskilt om slutdestinationen är Skottland.
Istället ställde vi in siktet mot Holland. Tre färjor med England som adress avgår varje dag (se faktaruta) och bäst för oss passade rutten Amsterdam–Newcastle; från Newcastle är det bara en dryg timme till skotska gränsen.
Men det gäller att ta sig till Holland också. Från Stockholmsområdet får man räkna med två resdagar för att avverka de 143 milen, via Helsingborg–Helsingör och Rödby–Puttgarden, till hamnen i IJmuiden några mil utanför Amsterdam.
Framme i IJmuiden möter vi en industripräglad stad med stålverk och ett myller av kranar och bolmande skorstenar. Här föddes Cornelis Vreeswijk som fick uppleva de allierades bombningar under kriget innan familjen emigrerade till Sverige.
Halv tre på eftermiddagen startar incheckningen och en timme senare börjar bilarna att åka ombord. Vi spanar efter svenska registreringsskyltar i kön men ser inte en enda, de flesta är märkta med NL, D och GB. Snart rullar vi uppför rampen och blir tätt hoppackade på bildäck.
Båten i fråga heter King Seaways och mäter 163 meter på längden och 28 meter på bredden. Plats finns för 600 bilar och 1 325 passagerare. 21 knop ska den göra, informerar det danska rederiet DFDS som trafikerar sträckan.
Halv sex lossar personalen på förtöjningarna. Översta däck är redan fullt av resenärer som lapar sol och tar ett glas. En trubadur spelar och om vi tänker bort stålverket är utsikten mot Nordsjön magnifik. Båten passerar en ö med ett fort, som ingår i Amsterdams världsarvslistade försvarslinje, men snart är vi ute på öppet vatten.
Hytter finns i olika kategorier, från små och fönsterlösa till stora sviter med tillhörande steward. Vi valde en enkel kabin med fönster, att kunna se ut är ju trevligt och känns tryggare på något sätt.
Med tennisturneringen i Wimbledon i full gång tänkte vi att matchen med skotten Andy Murray kanske skulle visas på båten, men något ställe för att titta på sport fanns inte. Däremot hittade vi två biosalonger och en taxfreebutik med det vanliga utbudet och lite extra single malt whisky.
Mat serveras i en handfull restauranger, varav några anger klädkod. ”Vårdat men avslappnat” gäller på pizzerian där jag äter en capricciosa för 150 kronor, ett av de billigaste alternativen ombord. På hemresan satsade vi istället på buffén för 350 kronor per person, exklusive dryck, som var hyfsat tilltagen men oskäligt dyr.
Överfarten går lugnt och behagligt, den här delen av Nordsjön blir sällan lika gungig som den nordligare delen där Englandsfärjan från Göteborg seglade. Efter en skön natts sömn vaknar vi till en holländsk röst i högtalarsystemet. Utanför fönstret syns inloppet till floden Tyne och vi förstår att vi snart är framme. Väl i hamnen finns en stor asfaltsplan proppfull av nytillverkade bilar från Nissans fabrik i grannstaden Sunderland. Vårt reseekipage, en Nissan Qashqai, kommer just härifrån.
Strax efter nio är det dags att sätta sig i bilen. Att köra av tar sin lilla tid, bilen framför går inte igång, så vi får vänta till sist. Till slut får vi brittisk markkänning och efter passkontrollen (Storbritannien står utanför Schengen) råder inget tvivel om vilken sida av vägen som gäller, i vänsterfilen finns vitmålade pilar och i väg-
renen står rader av skyltar med uppmaningen ”Drive to the left”.
Från Newcastle åker man lämpligen söderut mot Yorkshire, kör till västkusten och tar färjan till Isle of Man, eller gör som vi och siktar norrut. Att bila i Skottland är att rekommendera. Vägarna går genom pampiga landskap med sagoboksliknande slott, gemytliga bed and breakfast, och anrika whiskydestillerier finns alltid inom räckhåll. På två veckor körde vi östkusten upp till Orkneyöarna, vidare nedför västkusten till Isle of Skye och Islay, och sedan tillbaka till hamnen i Newcastle igen – en resa att göra om.
Englandsfärjan kostar en bra slant, tur och retur för två personer med bil och hytt gick på 5 800 kronor. Hade vi valt kanaltunneln hade vi fått köra 100 mil extra och betala tunnelavgift och för en övernattning. Flyga och hyra bil är ett alternativ men då gäller det att komma överens med en högerstyrd hyrbil.
Sammantaget är rutten Amsterdam–Newcastle ett vettigt alternativ för bilsemestern i Skottland, om än mindre smidig än färjorna från Göteborg och Esbjerg.
HONDA CIVIC
TILLVERKNINGSLAND: Japan.
MOTOR: Fyrcylindrig radmotor med en överliggande kamaxel, fyra ventiler/cylinder, variabla öppningstider och lyfthöjd för insugs-ventilerna. Motorn har kamkedja. Volym 1 798 cm3. Borrning/slag 81 x 87,3 mm. Kompression 10,7:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 142 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 174 Nm vid 4 300 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell eller 5-växlad automatväxellåda. Framhjulsdrivning.
HJULUPPHÄNGNING: Torsionsbakvagn. MacPherson fjäderben fram. Krängningshämmare.
HJUL: 225/45 R17.
STYRNING: Kuggstång med elektrisk hastighetsberoende servo.
BROMSAR: Skivbromsar, ventilera-de fram. ABS med bromsassistans.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 9,4 s. Toppfart 215 km/tim.
ÖVRIGA VERSIONER: Civic Comfort med 1,4 l bensinmotor för 171 900 kr. Civic Executiv Advanced (fullutrustad) med manuell eller automat för 270 900 resp 284 900 kr. Finns även med 2,2 l diesel på 150 hk från 229 900 (Comfort) och automat (Advanced) för 311 900 kr.
Grundpris, kr: 195 900
Testbilens pris, kr: 195 900
Förmånsvärde, kr/år: 34 000
Värdeminskning, kr/% (1): 88 200/45
Skatt, kr/år: 860
Försäkring, kr/år (2): 2 504
Servicekostnad, kr (3): 11 977
Serviceintervall, mil/år: 2 000/1
Kamremsbyte, kr: Kedja
Bytesintervall, mil/år: Finns ej
Garantier, år (4): 3/3/12/3
Milkostnad, kr (5): 29:00
HYUNDAI i30
TILLVERKNINGSLAND: Tjeckien.
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad radmotor med två överliggande kamaxlar samt fyra ventiler per cylinder, med variabla ventiltider. Volym 1 591 cm3. Motorn har kamkedja. Borrning/slag 77,0 x 85,4 mm. Kompression 11,0:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 135 hk vid 6 300 v/min. Vridmoment 164 vid 4 200 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell eller sexstegad automat med lock-up. Framhjulsdrivning.
HJULUPPHÄNGNING: Multilänkbakvagn. MacPherson fjäderben fram. Krängningshämmare.
HJUL: 205/55 R16.
STYRNING: Kuggstång med elektrisk servo och tre servolägen.
BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. ABS med bromsassistans.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 9,9 s. Toppfart 192 km/tim.
ÖVRIGA VERSIONER: i30 finns med bensin 1,4 l och 100 hk, 1,6 l bensin på 135 hk och en turbodiesel med 110 respektive 128 hk. Det finns fyra utrustningsnivåer, Select Business, Premium och Sport. Priser från 159 900 kr till 234 900 kr. 1,6 l bensin och diesel med manuella växellådor är miljöbilar.
Grundpris, kr: 204 900
Testbilens pris, kr: 204 900
Förmånsvärde, kr/år: 34 900
Värdeminskning, kr/% (1): 94 300/46
Skatt, kr/år: -6)
Försäkring, kr/år (2): 2 532
Servicekostnad, kr (3): 6 745
Serviceintervall, mil/år: 3 000/1
Kamremsbyte, kr: Kedja
Bytesintervall, mil/år: Finns ej
Garantier, år (4): 5/3/12/5
Milkostnad, kr (5): 27:10
VOLKSWAGEN GOLF
TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.
MOTOR: Fyrcylindrig radmotor med intercooler och turbo direktinsprutning, två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Volym 1 390 cm3. Motorn har kamkedja. Borrning/slag 76,5 x 75,6 mm. Kompression 10,0:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 122 hk vid 5 000 v/min. Vridmoment 200 Nm vid 1 500 till 4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell eller 7-stegad automat, DSG. Framhjulsdrivning.
HJULUPPHÄNGNING: Multilänkbakvagn. MacPherson fjäderben fram. Krängningshämmare.
HJUL: 195/65 R15.
STYRNING: Kuggstång med elektromekanisk hastighetsberoende servo.
BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. ABS och bromsassistans.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 9,5 s. Toppfart 200 km/tim.
ÖVRIGA VERSIONER: Golf finns med multifuel- och bensinmotorer mellan 75 och 270 hk och dieselmotorer mellan 105 och 170 hk. Priser mellan 169 900 och 354 400 kr. Det finns närmare tio utrustningsnivåer plus ett flertal olika slags utrustningspaket.
Grundpris, kr: 190 400
Testbilens pris, kr: 195 700
Förmånsvärde, kr/år: 33 400
Värdeminskning, kr/% (1): 91 400/48
Skatt, kr/år: 840
Försäkring, kr/år (2): 2 588
Servicekostnad, kr (3): 8 201
Serviceintervall, mil/år: Flexibel/2
Kamremsbyte, kr: Kedja
Bytesintervall, mil/år: Finns ej
Garantier, år (4): 2/3/12/2
Milkostnad, kr (5): 29:10
Kommentar: 1: efter 3 år/6 000 mil enligt oberoende värderingsinstitutet Inter-Global ETG AB:s prognos. 2: vid 1 500 mil i stad typ Västerås. 3: t o m tre år el 6 000 mil. 4: Nybilsgar./vagnskada/rostskydd/väg ass. 5: = Efter 6 000 mil/3 år. 6: i30 är en miljöbil och därmed skattebefriad i fem år.
Så många timmar tar överfarten mellan IJmuiden, strax utanför Amsterdam, och Newcastle.
Hamn i Holland: IJmuiden.
Rederi: DFDS Seaways.
Turtäthet: 1/dag.
Restid: 16 tim.
Bokning: www.dfdsseaways.se, 042-26 60 00.
Fler färjor Holland–England
Rotterdam–Hull
Hamn i Holland: Europoort.
Rederi: Poferries.
Turtäthet: 1/dag.
Restid: 11 tim.
Bokning: www.poferries.se.
Hoek van Holland–Harwich
Rederi: Stena Line.
Turtäthet: 2/dag.
Restid: 7 tim. (dagtid), 9 tim. 30 min. (natt).
Bokning: www.stenaline.se, 0770-57 57 00.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.