Nästa artikel
Malta i alla väder
Resor

Malta i alla väder

Publicerad 22 februari 2019 (uppdaterad 9 september 2019)
Utefter Rabats gator är skyltningen tydlig och som turist är det lätt att hitta till intressanta platser.
Malta gör det lätt att roa sig oavsett vilket väder som bjuds eller hur lång ledighet du har att spendera.

De maltesiska öarna ligger i Medelhavet söder om Sicilien. Malta är den största ön och här ligger huvudstaden Valletta.

Det finns både sandstränder och klippstränder på ön. Vattnet är klart och håller 14 grader som svalast i februari och 25 grader som varmast under augusti.

De som föredrar poolbad, kan glädjas åt att de flesta hotell på Malta har pool.

Det regnar sällan och Malta brukar erbjuda minst 300 soldagar om året. Allra mest solsäkert är det under maj till september.

På Malta kan du semestra länge men det är också ett resmål som passar bra för bara några dagars ledighet. Min kortsemester räcker till både bilar, kultur och havsluft med utgångspunkt i Qawra på norra Malta.

Golden Bay lever upp till sitt namn med sin gyllengula sandstrand.

Malta Classic Car Collection har många godbitar i sin samling.

Mark Galea visar en av de välputsade favoriterna på bilmuseet.

De som väljer hästskjuts genom Mdina, får också en guidad tur.

Qawra har många hotell och under lågsäsong kan ett fyrstjärnigt hotellrum för två personer fås för cirka 400 kronor/natt inklusive frukost och nära till allt.

Här ligger också Malta Classic Car Collection Museum. Det duggar lite när jag lämnar hotellet och styr stegen mot Maltas bilmuseum. Utanför museet står Lyndon Delozey under sitt paraply och väntar på att de ska öppna. Han bor i Bristol men brukar besöka Malta två gånger om året. Lyndon tycker att bilmuseet är ett givet besöksmål under vistelsen och en perfekt plats att fördriva en regnig dag på.

– Jag brukar semestra några veckor här i november och i april. Då är det inte så många andra turister här och det brukar vara bra väder. Varje gång som jag är på Malta, brukar jag komma hit till bilmuseet och njuta av de fantastiska bilarna, berättar Lyndon.

På museets 3 200 m2 ryms inte bara en samling bilar. Här finns hela miljöer uppbyggda med skyltdockor klädda i tidsenliga kläder och annan rekvisita runt fordonen. Jukeboxar, musikinstrument, tankställen och en hel butiksgata återger de tider bilarna kommer från. Här finns massor att titta på även för den som inte är intresserad av bilar.

Inne i lokalerna träffar jag Mark Galea som berättar att det var hans pappa som började samla på bilarna. Museet bygger på 40 års samlande och öppnade 2005.

– Vi vill att museet ska vara något för alla, säger Mark och gör en gest in mot butiksgatans bilar.

Många besökare återkommer till bilmuseet och Mark vill att museet ska utvecklas och förändras en smula hela tiden så att de som återvänder ska kunna hitta något nytt varje gång.

Ibland säljs ett par bilar för att ge plats åt nykomlingar. Det går att följa arbetet i museets verkstad och se bilarna rustas upp innan de får sin plats i utställningslokalen.

I en hylla står leksaksbilar på rad och vi stannar till för att titta på de små modellerna.

– En del av leksaksbilarna lekte jag själv med när jag var barn, berättar Mark. Nu har de blivit en del av utställningen.

Framför en vägg med nummerplåtar har franske Fayolle slagit sig ner i en soffa med sin familj.

– Vi njuter av semestern. Malta är fint och här i bilmuseet finns massor att se för hela familjen så alla är nöjda, menar Fayolle.

Vid Jaguarerna står John Hudson. Corvetter och Jaguarer är hans favoriter och han visar några bilder för mig i sin mobil.

John kommer från England och brukar semestra på Malta under hösten och våren. Han besöker alltid sina favoritmuseum när han är på ön.

– Jag fyller år i dag och firar det med förmiddagen här och eftermiddagen på Maltas akvarium. Sedan ska jag tillbringa kvällen på någon trevlig pub, säger John. Han trivs väldigt bra på Malta och uppskattar det varma vädret.

– När jag går i pension vill jag flytta hit. Det skulle vara trevligt att ha två hundar och bo ute på Maltas landsbygd. Det är min dröm, säger John.

Många tar chansen att få komma nära akvariets rockor och hajar.

Paret på balkongen har inget emot att Rabats turister fotograferar.

Spinola Bays klassiska maltesiska fiskebåtar vid San Ġiljans hamn.

Malta National Aquarium ligger på gångavstånd från bilmuseet och restaurangen verkar populär. Jag väljer seafood. Gott!

Inne vid rockorna träffar jag Kath från England. Vi dröjer oss båda tålmodigt kvar och fotograferar. Det blir suddiga bilder och vi skrattar när de små rackarna skvätter på oss över glasets kant. Efter en stund visar Kath en bild som hon är nöjd med.

National Aquarium har många färggranna vattenmiljöer, fiskar och andra djur att beundra. En populär plats där besökare dröjer sig kvar, är i en tunnel genom ett enormt akvarium. Här inne simmar hajar, rockor och fiskstim omkring oss.

När jag lämnar Maltas akvarium, strilar regnet ner och turisterna syns knappt under de enstaka paraplyer som guppar fram över strandpromenaden. I brist på vackra solnedgångar och ljumma havsvindar, känns det inte lockande med ett kvällsdopp i havet. Det får bli ett varmt poolbad på hotellet istället.
 

Nästa dag ger uppehållsväder och det ser lovande ut för en rundtur på ön. Den som är ovan vid vänstertrafik kan med fördel välja att ta bussen istället för att hyra bil. En dagbiljett på Hop on hop off-bussarna tar dig över ön till sevärda platser. Du kan kliva av vid vilken hållplats du vill och utforska de platser som intresserar dig. Nya bussar kommer ett par gånger i timmen under hela dagen och tar dig vidare.

Bussarna har inget tak på övre däck. Det svalkar skönt under varma dagar. Inte för att solen lyser särskilt mycket just den här förmiddagen men det är ändå väldigt trevligt att sitta här uppe och ha fri sikt åt alla håll.

Vi passerar små stränder och hamnar. Färden går utefter vattnet, genom den livliga staden San Giljan och vidare förbi Sliemas och Vallettas hamnar.

Det går färjor till närliggande öar. Turister erbjuds även utflykter till vackra vyer och snorklingsvänliga vatten. Ofta hämtas turisterna med buss vid hotellen eller närliggande hållplatser.

Bussen tar oss vidare in mot öns mitt och snart ser vi den gamla medeltida huvudstaden Mdinas ståtliga byggnader uppe på en höjd. Bussen kämpar på i backen och snart är vi framme.

Bredvid busshållplatsen väntar en rad med kuskar på att få köra turisterna i hästskjuts runt staden men de flesta turister väljer ändå att ta sig runt på egna apostlahästar.

En bro leder över Mdinas vallgrav och jag följer gatorna in i staden. Mdina kallas också ”den tysta staden” och i de smala gränderna råder mycket riktigt både lugn och tystnad. På ett torg har några flanerare slagit sig ner och ser ut att njuta av solen som nu kommit fram och värmer gott.

Jag strosar vidare och plötsligt dyker det upp en bil bakom en husknut. Det ser ut att vara omöjligt att ratta sig fram mellan husväggarna men föraren verkar van vid de trånga gränderna.

I en park utanför Mdina sitter Susan och Patrick O’Brian och vilar benen en stund. Som flera andra turister jag hälsat på under dagen, har de rest hit från England. De tänker stanna ett par veckor och hinner utforska stora delar av ön och dessutom besöka grannöarna. En rundresa med turistbuss tycker de är ett bra sätt att hinna få se mycket av ön på kort tid. De berättar att deras favoritplatser på Malta är huvudstaden Valletta och den gamla staden Mdina.

– Om man bara hinner besöka en enda plats på ön medan man är här, då måste det bli Mdina, tycker Susan och Patrick.

Den välbevarade medeltida staden Mdina är ett välbesökt turistmål.

Vi går genom smala gångar och rum nere i Rabats katakomber.

Rabat ligger som en förort invid Mdina och jag strövar vidare dit. Det är lätt att följa skyltarna till St Paul’s kyrka och katakomberna. Det kostar inget inträde men en skylt uppe vid den smala stentrappan tackar för frivilliga bidrag till bevarandet av de underjordiska gångarna och rummen.

Jag lägger en sedel i insamlingsbössan och går med försiktiga steg ner i underjorden. Det är redan en grupp människor där nere och de gör genast plats för mig också. Jag letar mig vidare in i gångarna mellan den större grottan och de rum som skapats för människors sista viloplatser.

Katakomberna antas vara från 300- och 400-talet. Enligt romarnas seder, måste begravningar då ske utanför stadsmuren.

Det känns lite skönt att komma upp i den solvärmda friska luften igen efter att ha hukat sig under det låga taket nere i gångarna.

Det är lunchdags och jag hittar en uteservering nära kyrkan. Valet faller på en ordinär pizzeria.

 

Nästa stopp på rundturen blir Golden Bays gyllengula sandstrand som brer ut sig nedanför höjden där bussen stannar.

Jag frågar en kvinna som just doppat sig om badtemperaturen. Hon ler lite ansträngt men svarar kaxigt att man alltid kan intala sig att det är varmare än vad det egentligen är. Jag doppar fötterna och det känns i alla fall skönt. Ända tills en våg överraskar mig och jag badar lite mer än vad jag hade tänkt mig.

Ovanför stranden ligger en servering och jag köper förvånansvärt gott kaffe innan jag drar mig tillbaka upp till busshållplatsen.

Det är dags att kliva på sista bussen tillbaka mot Qawra.

FAKTA MALTA

Yta: 316 km2. (En tiondel av Gotlands yta.)

Invånare: 465 000.

Huvudstad: Valletta.

Språk: Maltesiska och engelska.

Statsskick: Republik.

Restid från Arlanda: Knappt fyra timmar.

Länkar: www.visitmalta.com/se/home

www. maltaturist.se/att-se/mdina-rabat/

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.