Visst låter Inlandsvägen bättre än väg 45, Norgevägen intressantare än E 10:an och Pilgrimsleden snyggare än väg 62. Turistchefer, kommungubbar och kluriga marknadsförare har döpt om många av Sveriges vägar. Här är guiden till 23 av de namnkunnigaste.
E4:an och E 6:an är definitivt Sveriges viktigaste vägar men knappast de vackraste. Visst finns det tjusiga avsnitt av båda dessa Europavägar men de kan knappast konkurrera med Norgevägen, Blå vägen eller Höga Kustenslingan när det gäller skönhet.
Uttrycket att kärt barn har många namn gäller i högsta grad vägar. Istället för väg 99, E 14 och E 12 har ortsbefolkning och marknadsförare kommit på vackra namn som Norrskensvägen, St Olavsleden och Blå Vägen. Ibland har det nya namnet snabbt tagit över men i några fall har entusiasmen svalnat. Ska det till exempel heta Norgevägen (som det alltid har gjort) eller
Nordkalottvägen som marknadsförarna vill? Vad kallar man sträckan mellan Karesuando och Haparanda? Ska den heta Norrskensvägen, Via Laponia eller borde man kanske hedra författaren som gjort Pajala så välkänt? Är det dags att lansera Mikael Niemi-vägen?
Som framgår av kartan finns många av de intressanta vägarna och vägnamnen i Norrland. Flera av dem börjar nere vid kusten och fortsätter en bra bit in i Norge. Det finns t o m bedömare som påstår att vägarna ibland blir ännu mer intressanta när de fortsätter in i vårt västra grannland.
Åtminstone mer välskötta, hävdar de svenska kommungubbar som tycker att vår del av Blå Vägen borde byggas ut till Europavägstandard. Lisbeth Bäckström Olofsson, som jobbar som verksamhetsledare med Blå Vägen, tycker att det satsas alldeles för lite på den svenska sträckan. Hon kallar vår bit en "missing link". I Norge satsar man däremot stort på Blå Vägen och har just börjat bygga en tunnel på sin sida av gränsen.
Lokalpatrioter tycker säkert att just deras väg är bäst men frågan är om inte Norgevägen/Nordkalottvägen tillhör de allra vackraste. Det är lätt att stanna nästan överallt och det har tagits oräkneliga bilder av Lapporten som ses i bakgrunden. Den norrländska naturen går ända fram till vägen och de verkligt ambitiösa parkerar bilen och bygger upp konditionen under några dagar på Kungsleden. Några av de svenska vägnamnen är urgamla medan andra är relativt nypåhittade. Till de senare hör Konstvägen Sju Älvar som börjar i Umeå och slutar i Storjola. Genom tolv mer eller mindre intressanta
utomhuskonstverk har man ökat intresset för både området och vägen. Men det finns många andra spännande vägar.
1. UTVANDRARNAS VÄG
Karlshamn-Eriksmåla
Nio mil småländska vägar genom Vilhelm Moberg-land. Den som har läst Utvandrarna kommer att känna igen sig i de här trakterna. Till hjälp har kommunerna producerat broschyren På tur i Vilhelm Mobergs utvandrarbygd. Den kan hämtas på turistbyråerna. Utvandrarnas väg passerar förstås Duvemåla där Vilhelm Mobergs mormor och Kristina i romanerna är född. Utvandrarnas hus (Växjö), Klasatorpet i Långasjö och
Utvandrarmonumentet är några av hållplatserna på sträckan.
2. NISSASTIGEN
Jönköping-Halmstad (väg 26)
Nissastigen är en populär smitväg mellan Småland och Halland.
Den är 18 mil lång och går parallellt med Nissan, känd bland
annat för sitt fina laxfiske. Vägen passerar bland annat Gislaved, Smålandsstenar, Hyltebruk och Oskarström. En gång i tiden, när gränsen mellan Danmark och Sverige gick just här, användes vägen för transporter av soldater i båda riktningarna. Idag ser man mest långtradare och i dåligt väglag blir Nissatigen en långsam genväg eftersom det är svårt att göra säkra omkörningar.
3. KUSTVÄGEN
Norrköping-Karlskrona (E22)
Det är populärt att kalla vägar som går längs havet för Kustvägen. Den som går från Blekinge, via Småland till Ã-stergötland är den längsta och därför har vi valt den som nummer ett. Men det finns andra kustvägar både i Skåne och på Västkusten. Kustvägen längs Kalmarsund är tungt trafikerad under semestertider. Det är till exempel den väg som många bilister från Mellansverige väljer på väg till soliga Ã-land. Kalmar och Västervik är två intressanta stopp på Kustvägen. I söder passerar man Brömsebro, känd för en berömd fred som alla lär sig i skolan. (Mellan Sverige och Danmark 1645).
4. BERGSLAGSDIAGONALEN
Hudiksvall-Ã-deshög (väg 50)
Vägen som knyter ihop Vättern med Norrlandskusten är ett kommunprojekt som pågått i åtskilliga år. Ambitionen har varit att lansera Bergsslagsdiagonalen för bilturister men också att se till att hela sträckan är skyltad med namnet på vägen. Bergslagsdiagonalen har alla förutsättningar att bli en succé. Väg 50 snirklar sig genom det fascinerande Bergslagen och passerar också Falun, Sveriges femte världsarv. Bruksmilön i Ludvika (Hammarbacken) och bergsmansbyn i Perhyttan är några av många intressanta utflyktsmål. Sträckan är cirka 500 km lång.
5. PILGRIMSLEDEN
Karlstad-Sysslebäck och sen vidare in i Norge (väg 62) Det som idag är en turistväg var en gång i tiden en viktig pilgrimsled mellan Sverige och Trondheim. Målet var Nidarosdomen (Trondheims domkyrka) där Olav den heliges reliker finns bevarade. Liknande pilgrimsleder fanns också till andra svenska landskap och till Oslo. Vikingakungen Olav (den helige) Haraldsson spelade också en roll när Sverige blev kristnat. Han blev helgonförklarad år 1030. Den svenska delen av Pilgrimsleden går i Klarälvsdalen och passerar bland annat Ransäter, Råda, Ekshärad och Sysslebäck.
6. KOPPARLEDEN
Falun via Särna till norska gränsen (väg 70)
Kopparleden är också en gammal pilgrims- och fraktled med
Trondheim som mål. Startpunkten var Falun och norska Röros
blev en viktig handelsplats för dalfolket. Man tog bland annat med sig koppar och brännvin till norrmännen och vände hem med sill och kaffe till Dalarna.
För drygt 20 år sedan fanns det planer på att återuppväcka den 30 mil långa Kopparleden men det projektet har somnat in. Men det går alldeles utmärkt att åka sträckan på egen hand.
7. TIDERNAS VÄG
Ånge-Uppsala (väg 83 och 272)
Den här slingrande vägen genom fyra landskap är delvis ett resultat av ett EU-projekt. Idén föddes av Mats Ã-ström i Sandviken och idag är Tidernas väg ett ganska välkänt begrepp. Inte minst genom att det har producerats en
resehandbok om sträckan. Under titeln Tidernas mat har projektet med viss framgång försökt utveckla matkonsten längs väg 83 och 272. Här finns flera bra restauranger och på Högsbro bruk utvecklade Gert Klötzke matkonsten tillsammans med det svenska kocklandslaget.
8. LJUNGALEDEN
Ljungadalen-Handsjöbyn
Samlingsnamn på ett antal jämtländska byar som ligger i Ljungans dalgång. Leden invigdes i juni 1996 och kalls också "Klövsjöfjällen med Ljungaleden". Åsarna, Storhallen, Skålan, Börtnan och Ljungdalen är några av byarna på Ljungaleden. Det är förstås gott om ren i trakterna och man har dessutom chans att se älg och björn.
9. FÄBODVÄGEN
Börtnan-Persåsen
En av "doldisarna" i den svenska vägdjungeln. På en ganska kort sträcka passerar man ett 20-tal fäbodar som gett namn åt vägen. I Arådalen finns till och med en fäbod som i konkurrens med slott och herresäten i Europa fått det förnämliga Europa Nostrapriset för "god byggnadsvård". Leif
Wikners konsthantverksgård i Persåsen är också en trevlig
anläggning med både utställningar och restaurang.
10. INDALSLEDEN
Ã-stersund-Sundsvall (väg 87)
Väg som följer Indalsälven dalgång från Jämtlandsfjällen till
Sundsvallsbukten. Vidunderligt vacker natur och många utflyktsmål, bland andra Döda fallet vid Hammarstrand, Lidens gamla kyrka och den berömda Thailändska paviljongen i Utanede (Ragunda). Den byggdes för för att hedra kung Chulalongkorn V:s besök på den här platsen 1897.
11. ST OLAVSLEDEN
Ã-stersund-Storlien-Trondheim (E 14)
Ännu en berömd väg med koppling till Olav den helige. Sträckan har också kallats Karolinerleden till minne av de 3 000 karoliner som frös ihjäl på hemväg från ett fälttåg i Norge. I Duved finns ett monument över den svenska militärkatastrofen och en bit norr om St Olavsleden ligger Tännforsen, ett av Sverges högsta vattenfall. (37 meter)
12. HÃ-GA KUSTENSLINGAN
Ullånger - Höga Kustenbron
Visst går det snabbt att passera på E 4:an väster om Nordingrå och Höga Kusten men dår har ni missat mycket. Med den nya Höga Kustenbron kommer man snabbt in i områdets södra del. Det handlar om en 90 km lång resa i en av Sveriges vackraste landsdelar. Det är ingen slump att Höga Kustenprojektet prisbelönades 1998 i Vägverkets tävling
Vackra Vägars Pris. Skuleskogen blev Nationalpark redan 1984
och numera är hela Höga Kusten ett av Unescos världsarv. Om ni har ont om tid finns det åtminstone en sak ni inte ska missa: Konstnären Anders Åbergs fantasieggande museiby som kallas Mannaminne.
13. SAGAVÄGEN
Hattfjelldal-Ã-rnsköldsvik (väg
348 & 90)
Naturligtvis är det en sannsaga att det finns en väg som knyter ihop Bottenhavet med Atlanten. Men det är andra sagor som gett sträckan sitt namn. I vildmarken runt Vilhelmina levde sagorna längre än på många andra platser, alltså blev det Sagavägen. På den norska sidan är vägstandarden bra medan det fortfarande finns några mil grusväg på den svenska delen av Sagavägen. Ett mc-museum i Dikanäs och Nordens högsta klättertorn i Kittelfjäll är några av höjdarna.
14.KONSTVÄGEN SJU ÄLVAR
Storjola-Holmsund (E 12 samt väg 92 och 1052)
Vägen sju älvar var redan ett begrepp när Mats Caldeborg
födde idén att placera ut konstverk i naturen. Projektet startades 1994 och i somras kom det 12:e och sista på plats. Det var Monika Larsen Dennis´ "Återkallelse" som placerades i Ormsjö, 2,5 mil väster om Dorotea. Föreningen Vägen Sju Älvar hade bildats 30 år tidigare för att lansera en väg som går från kust till fjäll och passerar just sju älvar:
Vindelälven, Umeälven, Ã-reälven, Lögdeälven, Gideälven, Ångermanälven och Saxälven.
Det tolv konstverken har blivit både hyllade och kritiserade av allmänheten och förståsigpåaare. Gunilla Wihlborg spände en fyra km lång röd tross ute på Angsjöheden och provocerade tydligen så mycket att konstverket vandaliserades. Spegelglaskyrkan på Stormyra, som nästan svävar över marken, är ett av sträckans mest populära konstverk. Kosntnären är Kent Karlsson.
15. VILDMARKSVÄGEN
Strömsund-Vilhelmina (väg 342)
Vildmarksvägen startar i Vilhelmina i södra Lappland och slutar i Strömsund i norra Jämtland. Det är framför allt en naturväg med många intressanta stopp. Till exempel Saxnäs som lockat många konstnärer, Fatmomakke med samekultur och Stekenjokk mitt uppe på kalfjället. Jormvattnet är känt för sitt fina pimpelfiske. I Njakafjällets fritidsområde (mellan Stalon oich Saxnäs) finns det möjlighet till både fiske och jakt.
16. INLANDSVÄGEN
Arvidsjaur-Strömsund (väg 45)
Namnet Inlandsvägen används för att beskriva olika vägsträckor och egentligen kan man kalla hela vägen från Halmstad för just Inlandsvägen. Ibland hör man uttrycket Inlandsvägen syd för det södra avsnittet. Norrlänningarna har varit mest talföra att lansera sin del som den riktiga Inlandsvägen. Den populära Inlandsbanan, som slingrar sig ömsom öster och ömsom väster om vägen, har säkert bidragit till framgången. I våras skrev Norrlandsförbundet till regeringen och försökte få gehör för att Riksväg 45 ska bli en Europaväg som knyter ihop Sicilien med Nordkap. Inget
dåligt förslag.
17. ÄLGENS VÄG
Nordmaling-Arvidsjaur (väg 353, 365 & 95)
Antagligen en av de mera okända turistvägarna i norra Sverige. Visst finns det stora chans (eller risk) att stöta på en älg i de här trakterna men på Älgens Hus i Bjurholm är det älggaranti. Levande älgar, älghistoria och till dessert älgostparfait med rårörda hallon. Längs samma väg hittar man
både jakt- och skidlöparmuseum
18. BLÅ VÄGEN
Holmsund-Hemavan och vidare in i Norge (E 12)
En av de mera omtalade vägarna i norra Europa. Blå vägen eftersom den nästan alltid går i närheten av det blå vattnet i form av sjöar, hav och älvar. Vägen har existerat i flera tusen år och sträcker sig från ryska Onegasjön via Finland och Norge till Mo i Rana i Norge. Totalt handlar det om 1700 km väg som i Sverige passerar Vindelälvens naturreservat och sedan följer Umeälven ner till kusten.
19. VINDELÄLVSVÄGEN
Ammarnäs-Umeå (väg 363)
Väg som troget följer Vindelälven via Vindeln, Rusksele och Sorsele: Ammarnäs ligger i det stora Vindelfjällets naturreservat som skapades 1974. Det är en av de mest genuina fjällbyarna i södra Lappland och här finns gott om renar. Vid en ekologisk forskningstation studeras bland annat fågellivet i naturreservatet.
20. GULDVÄGEN
Malå-Skellefteå (väg 370 & 95)
Tolv mil väg mitt i Västerbottens Guldrike. Här finns massor av sevärdheter på temat gruvdrift och guld. Mest känd av de gamla anrika gruvorterna är säkert Boliden. Världens längsta linbana hittar man i Ã-rträsk.
21. SILVERVÄGEN
Skellefteå-Arvidsjaur och in i Norge (väg 95)
Precis som på Guldvägen handlar det om orter som försörjt sig
på gruvdrift. En del är fortfarande i drift och det transporteras än i dag silver ner till smältverket Rönnskär. På 1600-talet handlade det om silverfyndigheter vid Nassafjället som också förädlades nere vid kusten.
Idag talas det mer om det silver som norska turister tar med sig när de reser till Sverige för att lågprisshoppa, köra snöskoter eller fiska. Silvervägen har fått ett nytt värde.
22. NORRSKENSVÄGEN
Haparanda-Karesuando (väg 99)
Än så länge är det inte så många som använder namnen Norrskensvägen eller Via Laponia, för den sträcka som de flesta kallar väg 99. Ju längre norrut man kommer, ju glesare blir det mellan byarna. Här handlar det bara om natur. Men vilken natur! Fisket i Kukkolaforsen är världsberömt
och Pajala är nästan världsberömt efter författaren Mikael Niemis bok Populärmusik från Vittula. Förr i tiden var väckelsepredikanten Lars Levi Laestadius nästan lika känd.
23. NORGEVÄGEN/ NORDKALOTTVÄGEN
Kiruna - norska gränsen (E 10)
Femton mil väg från Narvik till Kiruna utan avtagsvägar. Det är många som tycker att det inte finns någon vackrare svensk väg, speciellt på det avsnitt när man hela tiden har Lapporten framför sig och Torne träsk till vänster.
Fjällnaturen finns ju där överallt och det är alltid lätt att hitta en parkeringsplats…
Uttrycket att kärt barn har många namn gäller i högsta grad vägar. Istället för väg 99, E 14 och E 12 har ortsbefolkning och marknadsförare kommit på vackra namn som Norrskensvägen, St Olavsleden och Blå Vägen. Ibland har det nya namnet snabbt tagit över men i några fall har entusiasmen svalnat. Ska det till exempel heta Norgevägen (som det alltid har gjort) eller
Nordkalottvägen som marknadsförarna vill? Vad kallar man sträckan mellan Karesuando och Haparanda? Ska den heta Norrskensvägen, Via Laponia eller borde man kanske hedra författaren som gjort Pajala så välkänt? Är det dags att lansera Mikael Niemi-vägen?
Som framgår av kartan finns många av de intressanta vägarna och vägnamnen i Norrland. Flera av dem börjar nere vid kusten och fortsätter en bra bit in i Norge. Det finns t o m bedömare som påstår att vägarna ibland blir ännu mer intressanta när de fortsätter in i vårt västra grannland.
Åtminstone mer välskötta, hävdar de svenska kommungubbar som tycker att vår del av Blå Vägen borde byggas ut till Europavägstandard. Lisbeth Bäckström Olofsson, som jobbar som verksamhetsledare med Blå Vägen, tycker att det satsas alldeles för lite på den svenska sträckan. Hon kallar vår bit en "missing link". I Norge satsar man däremot stort på Blå Vägen och har just börjat bygga en tunnel på sin sida av gränsen.
Lokalpatrioter tycker säkert att just deras väg är bäst men frågan är om inte Norgevägen/Nordkalottvägen tillhör de allra vackraste. Det är lätt att stanna nästan överallt och det har tagits oräkneliga bilder av Lapporten som ses i bakgrunden. Den norrländska naturen går ända fram till vägen och de verkligt ambitiösa parkerar bilen och bygger upp konditionen under några dagar på Kungsleden. Några av de svenska vägnamnen är urgamla medan andra är relativt nypåhittade. Till de senare hör Konstvägen Sju Älvar som börjar i Umeå och slutar i Storjola. Genom tolv mer eller mindre intressanta
utomhuskonstverk har man ökat intresset för både området och vägen. Men det finns många andra spännande vägar.
1. UTVANDRARNAS VÄG
Karlshamn-Eriksmåla
Nio mil småländska vägar genom Vilhelm Moberg-land. Den som har läst Utvandrarna kommer att känna igen sig i de här trakterna. Till hjälp har kommunerna producerat broschyren På tur i Vilhelm Mobergs utvandrarbygd. Den kan hämtas på turistbyråerna. Utvandrarnas väg passerar förstås Duvemåla där Vilhelm Mobergs mormor och Kristina i romanerna är född. Utvandrarnas hus (Växjö), Klasatorpet i Långasjö och
Utvandrarmonumentet är några av hållplatserna på sträckan.
2. NISSASTIGEN
Jönköping-Halmstad (väg 26)
Nissastigen är en populär smitväg mellan Småland och Halland.
Den är 18 mil lång och går parallellt med Nissan, känd bland
annat för sitt fina laxfiske. Vägen passerar bland annat Gislaved, Smålandsstenar, Hyltebruk och Oskarström. En gång i tiden, när gränsen mellan Danmark och Sverige gick just här, användes vägen för transporter av soldater i båda riktningarna. Idag ser man mest långtradare och i dåligt väglag blir Nissatigen en långsam genväg eftersom det är svårt att göra säkra omkörningar.
3. KUSTVÄGEN
Norrköping-Karlskrona (E22)
Det är populärt att kalla vägar som går längs havet för Kustvägen. Den som går från Blekinge, via Småland till Ã-stergötland är den längsta och därför har vi valt den som nummer ett. Men det finns andra kustvägar både i Skåne och på Västkusten. Kustvägen längs Kalmarsund är tungt trafikerad under semestertider. Det är till exempel den väg som många bilister från Mellansverige väljer på väg till soliga Ã-land. Kalmar och Västervik är två intressanta stopp på Kustvägen. I söder passerar man Brömsebro, känd för en berömd fred som alla lär sig i skolan. (Mellan Sverige och Danmark 1645).
4. BERGSLAGSDIAGONALEN
Hudiksvall-Ã-deshög (väg 50)
Vägen som knyter ihop Vättern med Norrlandskusten är ett kommunprojekt som pågått i åtskilliga år. Ambitionen har varit att lansera Bergsslagsdiagonalen för bilturister men också att se till att hela sträckan är skyltad med namnet på vägen. Bergslagsdiagonalen har alla förutsättningar att bli en succé. Väg 50 snirklar sig genom det fascinerande Bergslagen och passerar också Falun, Sveriges femte världsarv. Bruksmilön i Ludvika (Hammarbacken) och bergsmansbyn i Perhyttan är några av många intressanta utflyktsmål. Sträckan är cirka 500 km lång.
5. PILGRIMSLEDEN
Karlstad-Sysslebäck och sen vidare in i Norge (väg 62) Det som idag är en turistväg var en gång i tiden en viktig pilgrimsled mellan Sverige och Trondheim. Målet var Nidarosdomen (Trondheims domkyrka) där Olav den heliges reliker finns bevarade. Liknande pilgrimsleder fanns också till andra svenska landskap och till Oslo. Vikingakungen Olav (den helige) Haraldsson spelade också en roll när Sverige blev kristnat. Han blev helgonförklarad år 1030. Den svenska delen av Pilgrimsleden går i Klarälvsdalen och passerar bland annat Ransäter, Råda, Ekshärad och Sysslebäck.
6. KOPPARLEDEN
Falun via Särna till norska gränsen (väg 70)
Kopparleden är också en gammal pilgrims- och fraktled med
Trondheim som mål. Startpunkten var Falun och norska Röros
blev en viktig handelsplats för dalfolket. Man tog bland annat med sig koppar och brännvin till norrmännen och vände hem med sill och kaffe till Dalarna.
För drygt 20 år sedan fanns det planer på att återuppväcka den 30 mil långa Kopparleden men det projektet har somnat in. Men det går alldeles utmärkt att åka sträckan på egen hand.
7. TIDERNAS VÄG
Ånge-Uppsala (väg 83 och 272)
Den här slingrande vägen genom fyra landskap är delvis ett resultat av ett EU-projekt. Idén föddes av Mats Ã-ström i Sandviken och idag är Tidernas väg ett ganska välkänt begrepp. Inte minst genom att det har producerats en
resehandbok om sträckan. Under titeln Tidernas mat har projektet med viss framgång försökt utveckla matkonsten längs väg 83 och 272. Här finns flera bra restauranger och på Högsbro bruk utvecklade Gert Klötzke matkonsten tillsammans med det svenska kocklandslaget.
8. LJUNGALEDEN
Ljungadalen-Handsjöbyn
Samlingsnamn på ett antal jämtländska byar som ligger i Ljungans dalgång. Leden invigdes i juni 1996 och kalls också "Klövsjöfjällen med Ljungaleden". Åsarna, Storhallen, Skålan, Börtnan och Ljungdalen är några av byarna på Ljungaleden. Det är förstås gott om ren i trakterna och man har dessutom chans att se älg och björn.
9. FÄBODVÄGEN
Börtnan-Persåsen
En av "doldisarna" i den svenska vägdjungeln. På en ganska kort sträcka passerar man ett 20-tal fäbodar som gett namn åt vägen. I Arådalen finns till och med en fäbod som i konkurrens med slott och herresäten i Europa fått det förnämliga Europa Nostrapriset för "god byggnadsvård". Leif
Wikners konsthantverksgård i Persåsen är också en trevlig
anläggning med både utställningar och restaurang.
10. INDALSLEDEN
Ã-stersund-Sundsvall (väg 87)
Väg som följer Indalsälven dalgång från Jämtlandsfjällen till
Sundsvallsbukten. Vidunderligt vacker natur och många utflyktsmål, bland andra Döda fallet vid Hammarstrand, Lidens gamla kyrka och den berömda Thailändska paviljongen i Utanede (Ragunda). Den byggdes för för att hedra kung Chulalongkorn V:s besök på den här platsen 1897.
11. ST OLAVSLEDEN
Ã-stersund-Storlien-Trondheim (E 14)
Ännu en berömd väg med koppling till Olav den helige. Sträckan har också kallats Karolinerleden till minne av de 3 000 karoliner som frös ihjäl på hemväg från ett fälttåg i Norge. I Duved finns ett monument över den svenska militärkatastrofen och en bit norr om St Olavsleden ligger Tännforsen, ett av Sverges högsta vattenfall. (37 meter)
12. HÃ-GA KUSTENSLINGAN
Ullånger - Höga Kustenbron
Visst går det snabbt att passera på E 4:an väster om Nordingrå och Höga Kusten men dår har ni missat mycket. Med den nya Höga Kustenbron kommer man snabbt in i områdets södra del. Det handlar om en 90 km lång resa i en av Sveriges vackraste landsdelar. Det är ingen slump att Höga Kustenprojektet prisbelönades 1998 i Vägverkets tävling
Vackra Vägars Pris. Skuleskogen blev Nationalpark redan 1984
och numera är hela Höga Kusten ett av Unescos världsarv. Om ni har ont om tid finns det åtminstone en sak ni inte ska missa: Konstnären Anders Åbergs fantasieggande museiby som kallas Mannaminne.
13. SAGAVÄGEN
Hattfjelldal-Ã-rnsköldsvik (väg
348 & 90)
Naturligtvis är det en sannsaga att det finns en väg som knyter ihop Bottenhavet med Atlanten. Men det är andra sagor som gett sträckan sitt namn. I vildmarken runt Vilhelmina levde sagorna längre än på många andra platser, alltså blev det Sagavägen. På den norska sidan är vägstandarden bra medan det fortfarande finns några mil grusväg på den svenska delen av Sagavägen. Ett mc-museum i Dikanäs och Nordens högsta klättertorn i Kittelfjäll är några av höjdarna.
14.KONSTVÄGEN SJU ÄLVAR
Storjola-Holmsund (E 12 samt väg 92 och 1052)
Vägen sju älvar var redan ett begrepp när Mats Caldeborg
födde idén att placera ut konstverk i naturen. Projektet startades 1994 och i somras kom det 12:e och sista på plats. Det var Monika Larsen Dennis´ "Återkallelse" som placerades i Ormsjö, 2,5 mil väster om Dorotea. Föreningen Vägen Sju Älvar hade bildats 30 år tidigare för att lansera en väg som går från kust till fjäll och passerar just sju älvar:
Vindelälven, Umeälven, Ã-reälven, Lögdeälven, Gideälven, Ångermanälven och Saxälven.
Det tolv konstverken har blivit både hyllade och kritiserade av allmänheten och förståsigpåaare. Gunilla Wihlborg spände en fyra km lång röd tross ute på Angsjöheden och provocerade tydligen så mycket att konstverket vandaliserades. Spegelglaskyrkan på Stormyra, som nästan svävar över marken, är ett av sträckans mest populära konstverk. Kosntnären är Kent Karlsson.
15. VILDMARKSVÄGEN
Strömsund-Vilhelmina (väg 342)
Vildmarksvägen startar i Vilhelmina i södra Lappland och slutar i Strömsund i norra Jämtland. Det är framför allt en naturväg med många intressanta stopp. Till exempel Saxnäs som lockat många konstnärer, Fatmomakke med samekultur och Stekenjokk mitt uppe på kalfjället. Jormvattnet är känt för sitt fina pimpelfiske. I Njakafjällets fritidsområde (mellan Stalon oich Saxnäs) finns det möjlighet till både fiske och jakt.
16. INLANDSVÄGEN
Arvidsjaur-Strömsund (väg 45)
Namnet Inlandsvägen används för att beskriva olika vägsträckor och egentligen kan man kalla hela vägen från Halmstad för just Inlandsvägen. Ibland hör man uttrycket Inlandsvägen syd för det södra avsnittet. Norrlänningarna har varit mest talföra att lansera sin del som den riktiga Inlandsvägen. Den populära Inlandsbanan, som slingrar sig ömsom öster och ömsom väster om vägen, har säkert bidragit till framgången. I våras skrev Norrlandsförbundet till regeringen och försökte få gehör för att Riksväg 45 ska bli en Europaväg som knyter ihop Sicilien med Nordkap. Inget
dåligt förslag.
17. ÄLGENS VÄG
Nordmaling-Arvidsjaur (väg 353, 365 & 95)
Antagligen en av de mera okända turistvägarna i norra Sverige. Visst finns det stora chans (eller risk) att stöta på en älg i de här trakterna men på Älgens Hus i Bjurholm är det älggaranti. Levande älgar, älghistoria och till dessert älgostparfait med rårörda hallon. Längs samma väg hittar man
både jakt- och skidlöparmuseum
18. BLÅ VÄGEN
Holmsund-Hemavan och vidare in i Norge (E 12)
En av de mera omtalade vägarna i norra Europa. Blå vägen eftersom den nästan alltid går i närheten av det blå vattnet i form av sjöar, hav och älvar. Vägen har existerat i flera tusen år och sträcker sig från ryska Onegasjön via Finland och Norge till Mo i Rana i Norge. Totalt handlar det om 1700 km väg som i Sverige passerar Vindelälvens naturreservat och sedan följer Umeälven ner till kusten.
19. VINDELÄLVSVÄGEN
Ammarnäs-Umeå (väg 363)
Väg som troget följer Vindelälven via Vindeln, Rusksele och Sorsele: Ammarnäs ligger i det stora Vindelfjällets naturreservat som skapades 1974. Det är en av de mest genuina fjällbyarna i södra Lappland och här finns gott om renar. Vid en ekologisk forskningstation studeras bland annat fågellivet i naturreservatet.
20. GULDVÄGEN
Malå-Skellefteå (väg 370 & 95)
Tolv mil väg mitt i Västerbottens Guldrike. Här finns massor av sevärdheter på temat gruvdrift och guld. Mest känd av de gamla anrika gruvorterna är säkert Boliden. Världens längsta linbana hittar man i Ã-rträsk.
21. SILVERVÄGEN
Skellefteå-Arvidsjaur och in i Norge (väg 95)
Precis som på Guldvägen handlar det om orter som försörjt sig
på gruvdrift. En del är fortfarande i drift och det transporteras än i dag silver ner till smältverket Rönnskär. På 1600-talet handlade det om silverfyndigheter vid Nassafjället som också förädlades nere vid kusten.
Idag talas det mer om det silver som norska turister tar med sig när de reser till Sverige för att lågprisshoppa, köra snöskoter eller fiska. Silvervägen har fått ett nytt värde.
22. NORRSKENSVÄGEN
Haparanda-Karesuando (väg 99)
Än så länge är det inte så många som använder namnen Norrskensvägen eller Via Laponia, för den sträcka som de flesta kallar väg 99. Ju längre norrut man kommer, ju glesare blir det mellan byarna. Här handlar det bara om natur. Men vilken natur! Fisket i Kukkolaforsen är världsberömt
och Pajala är nästan världsberömt efter författaren Mikael Niemis bok Populärmusik från Vittula. Förr i tiden var väckelsepredikanten Lars Levi Laestadius nästan lika känd.
23. NORGEVÄGEN/ NORDKALOTTVÄGEN
Kiruna - norska gränsen (E 10)
Femton mil väg från Narvik till Kiruna utan avtagsvägar. Det är många som tycker att det inte finns någon vackrare svensk väg, speciellt på det avsnitt när man hela tiden har Lapporten framför sig och Torne träsk till vänster.
Fjällnaturen finns ju där överallt och det är alltid lätt att hitta en parkeringsplats…
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hjälp, snacka om att vara ute och segla på vägar.
Väg 45 är E45:an sedan länge och sedan när började den i Halmstad?
Den kommer väl från Danmark in till Göteborg och går till Karesuando.
Vågar man lita på de andra vägarna?
Har du börjat åka från Kiruna längs E10 mot Narvik så fortsätt för all del ca 40 mil till rakt ut i Atlanten till Å i Lofoten, vägs ände på E10. De sista 5 milen av E10 är nära på Europas vackraste väg.
Hej Roland! Du kanske inte har noterat det men den här listan på resereportage har publicerats i Vi Bilägare vid tidigare tillfällen. Vägreportaget är från 2004. Väg 45 bytte så småningom namn till E 45 men det var först i juli 2006.
Om ingen känner till det så kan en enkel titt i kartboken tala om att E45:an startar i Catánia på Secilien längst ned i Italien! Under större delen av vägsträckan genom Europa åker man dessutom på helt fantastiska motorvägar genom stora städer och vackra vyer. När man från Danmark fortsätter från Göteborg upp mot Värmland blir vägen bara smalare och sämre för varje mil samtidigt som bygden avfolkas allt mer där samhällena i norra Dalsland allt mer börjar att likna döda "västern-bondesamhällen" till skillnad mot passagenrna genom Verona, Nürnberg och Hamburg!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.