Nästa artikel
VW-ägarna minst nöjda
Autoindex 2007

VW-ägarna minst nöjda

Publicerad 5 oktober 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
Volkswagen-verkstäderna står i mycket lägre kurs än konkurrenterna när ägarna till äldre bilar betygsätter hur de blivit bemötta. Stress och tidsbrist hos många av storstädernas verkstäder påverkar. Vi Bilägares AutoIndex-undersökning ger besked.
Märkesverkstäderna har som ambition att behålla sina kunder också när garantierna har gått ut. Vissa lyckas bra, andra sämre. Många kunder väljer att söka sig till mindre och många gånger också billigare verkstäder när bilarna  blir äldre.

I Vi Bilägares AutoIndex-undersökning får vi besked om vad ägarna till äldre bilar anser om sina märkesverkstäder. I årsmodellgruppen 2000-2002 är fortfarande Toyota-och Hondaägarna mycket nöjda med sina verkstäder. I de båda japanska märkenas fall är naturligtvis mycket kopplat till bilarnas driftsäkerhet, dokumenterat bland annat genom Bilprovningens positiva rapporter. Få fel och få ingrepp ger fullt naturligt också nöjda verkstadskunder.

En överraskande trea är Peugeot som trots vissa kvalitetsproblem med sina bilar ändå förmår övertyga sina kunder om att just Peugeot-verkstaden är den enda och rätta. Kunderna med äldre bilar är mycket nöjda och det betyder helt enkelt bra kundvård av Peugeot med en vilja att försöka lösa ovanligare problem, oftast genom en goodwillhantering där kund, återförsäljare och generalagent delar på kostnaderna.

Återkommande kvalitetsproblem, men också påtagligt dyrare reparationer och service påverkar hur positiva ägarna är till sina verkstäder när garantierna gått ut. Det senare drabbas BMW av som har mycket nöjda nybilskunder så länge servicepaket på tre år gäller, men där betygen blir betydligt mer återhållsamma när ägarna måste slanta av sina verkstadsbesök från egen plånbok.

Mercedes märkesverkstäder har de senaste åren fått mycket kritik, men den omfattande goodwillhanteringen på rostskador från upp till sex år gamla bilar har trots allt inneburit något mer nöjda kunder.

Volkswagengruppens verkstäder lider av gamla synder, men också kvalitetsproblem med bilarna och framför allt problem med kundvården. Det är förklaringar till att betygen ännu inte når upp till den nivå där flertalet av konkurrenterna befinner sig.

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-10-06 20:29
Håkan Bisting (ej verifierad)

Vi har precis reparerat en Passat-00:a för kamkedjehaveri för 27000 samt en Passat 03:a med någon defekt del i aut.växellådan som gjorde att den ryckte lite för 22000. Är vi kanske lurade vi också? Vi har ett antal VW-bilar på företaget, men håller på och byter ut de till Fordar bl.a. för att driftskostnaderna är mycket lägre samt att vi har en superb Fordverkstad i Speicher Auto i Flemingsberg.

#2 • Uppdaterat: 2007-10-07 10:17
Anders Andersson (ej verifierad)

Tillverkare och deras representanter följer samma policy.

Ödmjuka Japanska tillverkare som Toyota bygger bilar med så lite problem som möjligt och om det blir något fabrikationsfel eller annat fel nästan skäms dom och ber om ursäkt och försöker på för alla parter smidigaste sätt att lösa problemet.

Kaxiga Tyska tillverkare har andra mål än att producera felfria bilar och att ha bra kundrelationer. Dessutom anser dom sig veta bäst och struntar blankt i om kunder får problem, detta genomsyrar företaget, deras produkter och representanter. De gör allt för att skylla i från sig och de vill att du betalar alla kostnader för att leta reda på var felet sitter ( ett fel kan orsakas och både elektroniska och mekaniska fel och ibland kombinationer av dessa, det gäller alla bilar från alla tillverkare ). Så även om de kopplar upp bilen till vad kan tyckas en avancerad dator som skall berätta var felet sitter så säger dom på verkstaden direkt att vi kan inte garantera att felet blir avhjälpt bara för att datorn säger att du skall byta en viss del som vanligen kostar flera tusen kronor och mer. Skulle det felet inte bli avhjälpt vill dom inte ta tillbaka den delen som inte var felaktig utan vill att du fortsätter att byta ut delar och betalar tills felet är avhjälpt. Detta är typiskt Tysk Besserwisser mentalitet och det borde vara olagligt att behandla kunden på detta viset, verkstaden och tillverkaren skall garantera och ta ansvar för vad deras personal och maskiner påstår och utför.

#3 • Uppdaterat: 2007-10-09 18:36
Tommy (ej verifierad)

Ja dem auktoriserade VW"verkstäderna" hålle ringen vidare kvalitet. Föregående ägare bytte bränsletank på min bil, tankmätaren visar numera fel, på VW verkstaden tyckte man att det viktigaste var att den visade något överhuvudtaget och att visaren inte behöver visa fulltank ens när man toppfyller. BLENNERMAKRS i Trollhättan, passa er för dem!

#4 • Uppdaterat: 2007-10-17 22:36
Aldrig mera VW (ej verifierad)

Gjorde en mindre mellanservice och bytte bromsar på min passat -03 och kom från Din Bil 9000 kr fattigare en navkapsel lättare och med en spik rakt igenom bakdäcket... När jag sedan påpekat att jag minsann lämnat in bilen med 4 navkapslar "hittar" man en navkapsel som måste vara min... så blev då en annan passat-ägare en navkapsel lättare. Inte imponerad. Nästa bil blir definitivt inte VW.

Idag följer fortsättningen...

Har lämnat in bilen hos Din Bil i Mölndal då oljelampan blinkat när motorn blivit varm. Det kostar mig 8000 kr att byta oljepump. Hur ofta byter man ojlepump på en bil som knappt gått 10 000 mil? Skittillverkare eller DIN BILskojjare?! Iallafall, vis efter mitt förra dyra besök hos denna skitfirma undersöker jag bilen noga utvändigt och finner mycket riktigt vad som ser ut att vara en 5 cm lång och 0,5cm tjock skruv inkörd i samma bakdäck som spiken satt i förra gången (däcket längst bort från förarplatsen) Skruven var dock inte helt inkörd som man kan förvänta sig om jag ovetandes hade kört omkring med skruven ett tag. Varför inte passa på att fixa en kund till däckverkstaden på samma firma. J@@@a skitföretag säger jag. Aldrig någonsin att jag köper eller rekommenderar en VW (eller Skoda, Audi) igen... tvärtom jag kommaer avråra alla jag träffar från dessa ohederliga klåpare.

#5 • Uppdaterat: 2007-11-19 12:28
Sandro Thomsen (ej verifierad)

Hejsan,

Kan kan bara samtycka om hvor dårliga Din bil uppför sig mot kundarna. Köpte en ny Golv Variant år 2002. Har spenderat mycke tid på dom fel som den hadde ock som skulle fixas innan garantien uttlop. I stället slog dom sönder flera andre grejor. Flera grejor slutade funka pö om pö og til slut blev jag mera ock mera forbannad. Efter 4 år lyckades det endå at få Din Bil at fiksa nogra av felen. Dom flesta fel hadde dom selv set til blev till!! For mera info om dessa fel ock alt trouble (ock mycke av min tid) kan ni bara maila mig. Men... aldrig, aldrig mera Din Bil.

#6 • Uppdaterat: 2007-12-16 20:44
Peter Hansson (ej verifierad)

Min kompis lämnade sin AUDI inn på Din Bil i Malmö, dom fick byta lampor, dim ljuset funkade inte.
Din bil sa dom måste ha bilen under hela dagen.
Samma kväll ville han kolla dimljuset, och ingen ting hände.
Ingen lampor i strålkasterna.
Fick åka till Din bil igen och hör va som hände?

Kolla noggrant me dom, jeg server bilen åt Bilcentrum i Hörby .
Perfekt och trevlig service, och till en bra pris också.

Tänk på dom stora glas o stål facaderna Din bil Malmö har, vem betalar dom. De gör bil kunden på räckningen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.