I ett lager någonstans står ett hundratal C30-karosser och väntar på att Volvo ska komma igång med produktionen av sin senaste elbil, Volvo C30 Electric gen 2.
Det kan tyckas lite konstigt att Volvo väljer att bygga sin senaste generation batteri-elbil med en kaross från en modell som är nedlagd sedan nästan ett år tillbaka. Men det finns förstås en förklaring.
– Bilen delar ju den grundläggande arkitekturen med vår första C30 Electric, säger Johan Konnberg som arbetar med affärsutveckling av elbilar hos Volvo. Det var inte möjligt att flytta över allt till exempelvis V40.
2009 började Volvo projektet med C30 Electric. Tillsammans med bland andra Energimyndigheten satsade man cirka 400 miljoner kronor på att ta fram en eldriven version av sin då lättaste och minsta modell. Målsättningen var att den tänkte kunden inte skulle behöva offra något av komfort eller säkerhet jämfört med en konventionellt driven C30. Den enda förlusten skulle handla om räckvidd.
Att det ens blev en generation 2 av C30 Electric beror på att Volvo inledde ett samarbetsprojekt med den tyska eljätten Siemens under hösten 2011. Siemens sökte en framtida partner bland biltillverkarna och Volvo nappade. Siemens har tagit fram en ny elmotor, specialanpassad för elbilar, som monterats i den nya Volvon. Mellan batteriet och elmotorn sitter en inverter också den från Siemens, en anordning som omvandlar batteriets likström till den växelsström som motorn behöver.
Allra viktigast är dock att man genom Siemens fått tillgång till teknologi som möjliggör snabbladdning. Den andra generationen C30 Electric kan ladda batteriet fullt på 1,5 timmar. Att pytsa i ström för 20 km körning går på tio minuter! Det krävs rejält med ström för att detta ska funka men med trefas och 32 amperes säkring går laddningen upp till sex gånger snabbare än med ett vanligt uttag på 220 volt/10 A.
Med snabbladdning ökar möjligheterna för att effektivare utnyttja elbil i delvis nya sammanhang. Tidigare har den tvingats stå på laddning närmare halva dygnet men snabbladdning gör elbilen till ett realistiskt alternativ också för exempelvis budbilar, biluthyrning eller bilpooler.
Litiumjon-batterier är mindre känsliga för i- och urladdningar än exempelvis blybatterier men fortfarande påverkas batteriet negativt av snabbladdning. En viktig fråga som den nya generationens elbil från Volvo ska söka svar på är vilken skada snabbladdning gör i praktiken och hur batteriet påverkas på längre sikt.
Av de 100 C30 Electric som kommer att byggas med start i sommar ska 40 bilar gå till Sverige, tio till Norge och 50 till Siemens Tyskland. I Sverige kommer bilen att leasas ut till utvalda kunder enligt samma modell som redan används för det första generationen av Volvos eldrivna C30. Omkring 100 bilar i den testflottan rullar just nu på vägarna i Sverige. Det här projektet är dock bara början på samarbetet och planen är att komponenter i Volvos framtida plugg-in hybrider och elbilar ska komma från Siemens.
– Volvo är själva för små för att vi ska orka dra igång elbilsmarknaden, säger Johan Konnberg. Men vi vet att våra konkurrenter i Europa är på gång med elbilar och när dessa når marknaden räknar vi med att också infrastruktur med laddstolpar och annat kommer att byggas ut. Till slut kommer också kunderna att få upp ögonen för elbilens fördelar. Då är vi redo och kan väldigt snabbt få ut vår elbil på marknaden!
Närmare i tid ligger dock en expansion av Volvos program av plug-in hybrider. Idag finns bara dyra V60 plug-in hybrid med stark dieselmotor och mycket utrustning. Nästa steg blir att också erbjuda laddhybridsystemet i kombination med bensinmotor. Därmed skulle bilen bli billigare och också gångbar på de stora hybridmarknaderna i Japan och USA.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo C30 Electric?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Patetiskt är ordet och jag köper inte för ett ögonblick att Volvo " är för små" för att göra en skillnad.
Man slänger iväg ( i sammanhanget ) en "spottstyver" och 4 år senare har man alltså fått fram 100 bilar baserade på en gammal bil och som inte ens är till salu!
Denna skapelse skall alltså sen i framtiden generera fler elbilar,..ja åtminstone när alla andra tillverkare är överens om det samma .....
Ibland undrar man om årtalet stavas 2013 eller 1913 :(
Ja att satsa på en bilmodell som inte kommer att säljas mer måste vara ett idiotprojekt.
Av artikeln framgår att det är flera saker som ska testas och utvärderas, så det är nog kostnadseffektivt i det här skedet att inte skapa något totalt nytt. Det blir en annan sak när det är dags att ta fram modeller för marknaden.
Det nämns några elfakta i artikeln.
Redaktionen borde veta att det är 230 V i våra vägguttag sen åtskilliga år tillbaka. 1988, närmare bestämt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.