Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Elizabet Uggla lämnade i september förra året in sin Mercedes E250 på verkstad för byte av NOx-sensorerna. Det är ett fel som ofta har sin förklaring i korta körsträckor då fukt kan bildas i avgassystemet.
Efter bytet gav sig teknikern ut för en provkörning av bilen för att säkerställa funktionen. Han körde ut på riksväg 26 utanför Skövde. Där – på torr vägbana och i dagsljus – tappade föraren kontrollen över bilen och körde med sidan in i ett betongfundament vid ett vägarbete.
Enligt verkstaden körde inte teknikern vårdslöst med bilen.
– Han var inte ute och buskörde med bilen utan blev trängd av en annan bilist som ville komma före honom vid vägarbetet. Det är jätteolyckligt, säger Andreas Eriksson, verkstadschef på Motornova i Skövde.
”Han var inte ute och buskörde med bilen utan blev trängd”
Mercedesen fick rejäla skrapskador efter närkontakten med betongfundamentet och var inte körbar efter kollisionen. Listan blev lång på komponenter som fick bytas ut: framskärm, stötfångare fram, framdörr, fälgar, hjulhus, grill, vattenpump, expansionskärl, backspegel, styrstag, styrväxel, hjulnav, bärarmar, spindelled, bromsskivor, kabelhärva och mycket annat.
Kostnaderna för reparationen uppgick till mer än 100 000 kronor. Först efter två månader var bilen färdig. Samma verkstad som orsakade kraschen fick också reparera bilen.
– Verkstaden vägrade att tala om för mig vad de har gjort med bilen. De ville inte alls diskutera mina frågor om eventuella följdfel eller värdeminskningen av att de förstört min bil, säger Elizabet Uggla och fortsätter:
– Någon särskild goodwill som plåster på såren har jag inte fått, det är snålt av dem att inte ens bjuda på en fri service som kompensation. Jag fick visserligen en lackförsegling, men den verkar inte fungera särskilt bra. Jag är väldigt besviken på den här verkstaden.
Hon kontaktade andra Mercedes-verkstäder för att höra hur de skulle ha resonerat. Sex av nio verkstäder skulle erbjuda en gratis service som goodwill, övriga var tveksamma.
– Vilket bemötande man får som kund är väldigt olika mellan verkstäderna, konstaterar Elizabet Uggla.
Verkstadschefen Andreas Eriksson:
– Det här är första gången som vi råkar ut för något sånt här. Vi ser inte någon risk för eventuella följdfel, det gör inte försäkringsbolaget heller. Då hade bilen blivit inlöst. Vi tog hyrbilskostnaden åt henne och hon har fått en lackförsegling också, men inget utöver det.
Verkstäderna har försäkring som ska täcka för olyckor. Det har dock hänt att verkstaden vill lägga ansvaret på bilägarens försäkring i stället – se upp med det!
”Verkstaden borde prata med sitt försäkringsbolag om detta”
Bo Ericsson är vd för branschorganisationen SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders förening:
– Det händer att verkstäder blir inblandade i trafikolyckor när de provkör bilar efter en reparation, men det är inte speciellt vanligt. Vad de flesta verkstäder gör i ett sådant här fall är att de inte tar betalt för någon lånebil under tiden som bilen lagas. Det här är ju pinsamt för verkstaden, så vissa verkstäder kompenserar också med en rekonditionering av bilen eller liknande. Vilken goodwill som kunden kan få är olika från fall till fall.
Det finns dock en möjlighet att få ersättning för eventuellt värdetapp.
– När det gäller värdeminskningen som kunden är orolig för kan hon faktiskt ha rätt till kompensation från verkstadens försäkringsbolag. Det är en gammal regel som inte alla verkstäder känner till och inget som försäkringsbolagen vill tala om heller. Verkstaden borde prata med sitt försäkringsbolag om detta, det ligger ju i deras intresse att få nöjda kunder, säger Bo Ericsson.
Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Kommentarer till artikeln (2)
- 23 mars 2023 Självklart ska Elizabeth ha…
- 23 mars 2023 När jag råkade ut för nåt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.