Växtvärk kan få konsekvenser. Se på Honda - och i viss mån Toyota - som stadigt har ökat sina marknadsandelar, men som tappat kundförtroenden ute hos återförsäljarna. Honda och Toyota har överlag oerhört nöjda kunder, men betygen är fullt ut inte lika höga som de var ifjol.
I AutoIndex får bilägarna svara på olika frågor om bilägandet i stort. En av enkäterna handlar om hur kunderna upplever sina respektive återförsäljare i stort och i smått, allt ifrån bemötanden, prisdiskussioner, provkörningar till hur bilhallarna ser ut.
I denna enkät brukar Toyota och Honda återfinnas i toppen och för Toyotas del är det ingen större fara på taket eftersom märket är finfin tvåa, endast efter AutoIndex-nykomlingen Subaru. Däremot finns det anledning att fundera över varför Honda tappat i ranking från en andraplats 2006 till en medioker 13:e plats i år.
En titt registreringsstatistiken avslöjar att Honda har tagit en marknadsandel på över två procent, att jämföra med för några år sedan då märket inte ens nådde enprocentsgränsen. Honda har alltså växt så det knakat med framför allt CR-V som landets storsäljande suv (totalt 23:e plats i försäljningsstatistiken).
Kapaciteten brister
Hondas Sverige-chef Jonas Lindow gläder sig självfallet åt försäljningssiffrorna, men konstaterar också att kapaciteten hos återförsäljarna på en del områden brister.
- Vi har förmodligen en stor spridning mellan de återförsäljare som har mycket nöjda kunder och de som inte har mer än godkänt eller till och med missnöjda kunder. Jag är ganska övertygad om att man helt enkelt har för lite tid, eller för lite personal, för att kunna ta hand om kunderna på bästa sätt.
Honda har trots ökad försäljning inte fyllt på återförsäljarnätet. Däremot har Honda bytt ett flertal återförsäljare och det kan också vara en anledning till att kundernas betyg nu blir mer återhållsamma.
- Det tar tid för nya återförsäljare att anpassa sig till ny verksamhet med kunder som kanske kräver mer än vad säljarna tidigare är vana vid, menar Jonas Lindow.
Ett tredje skäl till Hondas tapp kan också vara långa leveranstider.
- Nya Civic blev en större succé än vad vår fabrik var beredd på. Längre leveranstider kan ge uttryck i form av lite allmänt missnöje, men det ställer också krav på oss hur dessa kunder ska hanteras. Vi jobbar allt vi kan för att förbättra situationen.
Skillnad nybils-/begkunder
Det är bara fem av 19 återförsäljare som fått sämre betyg än förra året, däribland också Toyota, som efter rader av framgångsrika år har skyhöga krav på sig. Ford får också sämre betyg, men det beror till övervägande delen på de ägare och kunder som har äldre bilar, eller de som har köpt begagnat. Fords nybilskunder, med bilar från 2003-2006, ger bättre betyg och en ranking i den kategorin ger märket en 13:e plats.
För vissa återförsäljare är det framför allt betygen från nybils-kunderna som ger stora lyft, och det gäller utöver Ford också BMW, Mercedes, Mazda, Seat och Kia. Om vi bara redovisat nybilskundernas omdömen hade Kia hamnat på nionde plats.
Skilsmässan påverkar inte
Saab/Opel liksom Volvo/Renault har betygsmässigt förbättrat resultaten, men ännu skiljer det mycket i kundernas uppfattningar om respektive premiummärke i förhållande till "andramärket".
- Våra återförsäljare har från grunden en Saab-bakgrund och detta påverkar säkert inställningen, säger Håkan Engström, informationschef hos GM Sverige med i huvudsak Opel som ansvarsområde.
I Norge har den stundande skilsmässan mellan Volvo och Renault påverkat Renault i negativ riktning. Den tendensen ser vi inte i Sverige. Det kan troligtvis bero på att så gott som samtliga Volvo-återförsäljare redan gjort klart med att behålla Renault trots att märket från och med årsskiftet får en ny generalagent, där Renault på egen hand tar hand om importen.
I denna enkät brukar Toyota och Honda återfinnas i toppen och för Toyotas del är det ingen större fara på taket eftersom märket är finfin tvåa, endast efter AutoIndex-nykomlingen Subaru. Däremot finns det anledning att fundera över varför Honda tappat i ranking från en andraplats 2006 till en medioker 13:e plats i år.
En titt registreringsstatistiken avslöjar att Honda har tagit en marknadsandel på över två procent, att jämföra med för några år sedan då märket inte ens nådde enprocentsgränsen. Honda har alltså växt så det knakat med framför allt CR-V som landets storsäljande suv (totalt 23:e plats i försäljningsstatistiken).
Kapaciteten brister
Hondas Sverige-chef Jonas Lindow gläder sig självfallet åt försäljningssiffrorna, men konstaterar också att kapaciteten hos återförsäljarna på en del områden brister.
- Vi har förmodligen en stor spridning mellan de återförsäljare som har mycket nöjda kunder och de som inte har mer än godkänt eller till och med missnöjda kunder. Jag är ganska övertygad om att man helt enkelt har för lite tid, eller för lite personal, för att kunna ta hand om kunderna på bästa sätt.
Honda har trots ökad försäljning inte fyllt på återförsäljarnätet. Däremot har Honda bytt ett flertal återförsäljare och det kan också vara en anledning till att kundernas betyg nu blir mer återhållsamma.
- Det tar tid för nya återförsäljare att anpassa sig till ny verksamhet med kunder som kanske kräver mer än vad säljarna tidigare är vana vid, menar Jonas Lindow.
Ett tredje skäl till Hondas tapp kan också vara långa leveranstider.
- Nya Civic blev en större succé än vad vår fabrik var beredd på. Längre leveranstider kan ge uttryck i form av lite allmänt missnöje, men det ställer också krav på oss hur dessa kunder ska hanteras. Vi jobbar allt vi kan för att förbättra situationen.
Skillnad nybils-/begkunder
Det är bara fem av 19 återförsäljare som fått sämre betyg än förra året, däribland också Toyota, som efter rader av framgångsrika år har skyhöga krav på sig. Ford får också sämre betyg, men det beror till övervägande delen på de ägare och kunder som har äldre bilar, eller de som har köpt begagnat. Fords nybilskunder, med bilar från 2003-2006, ger bättre betyg och en ranking i den kategorin ger märket en 13:e plats.
För vissa återförsäljare är det framför allt betygen från nybils-kunderna som ger stora lyft, och det gäller utöver Ford också BMW, Mercedes, Mazda, Seat och Kia. Om vi bara redovisat nybilskundernas omdömen hade Kia hamnat på nionde plats.
Skilsmässan påverkar inte
Saab/Opel liksom Volvo/Renault har betygsmässigt förbättrat resultaten, men ännu skiljer det mycket i kundernas uppfattningar om respektive premiummärke i förhållande till "andramärket".
- Våra återförsäljare har från grunden en Saab-bakgrund och detta påverkar säkert inställningen, säger Håkan Engström, informationschef hos GM Sverige med i huvudsak Opel som ansvarsområde.
I Norge har den stundande skilsmässan mellan Volvo och Renault påverkat Renault i negativ riktning. Den tendensen ser vi inte i Sverige. Det kan troligtvis bero på att så gott som samtliga Volvo-återförsäljare redan gjort klart med att behålla Renault trots att märket från och med årsskiftet får en ny generalagent, där Renault på egen hand tar hand om importen.
Sjätte gången
Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex har genomförts för sjätte gången i ordningen. Svenska folket har betygsatt bilägandet i stort. Totalresultatet presenterades i nr 7/07 och bilenkäten i nr 8/07. Bedömningen av återförsäljare och verkstäder samt lojalitet är övriga enkäter som påverkar totalresultatet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.