Servicekostnaden är kanske inget du tänker på när du ska skriva under kontraktet på din nya bil. Men det borde du göra. Det skiljer avsevärt i servicekostnader mellan olika bilmodeller.
Vi Bilägares undersökning ger dig möjlighet att välja bil utifrån vilka servicekostnader som kommer under den första tiden som bilägare. Vi har utgått från de mest sålda bilarna i Sverige, vad de kostar att serva vid de två första servicetillfällena. Vi har jämfört mellan tre olika verkstäder.
BMW, Mini och Subaru har "gratis" service de första åren. Servicekostnaden är inbakad i bilens nypris och därmed är det omöjligt för kunden att avgöra hur mycket den egentligen är värd. Därför saknas också de märkena i tabellen.
Timpriserna i tabellerna stämmer inte alltid överens med vad verkstäderna själva säger att de tar betalt. Det kan bero på att de avrundat tidsfaktorn i jobbet. En service är billigare och en annan är dyrare. Det tar verkstaden ut på ett snittpris istället.
Priserna i tabellen är de riktiga timpriserna, även om verkstäderna påstår något annat. Timpriserna är uträknade efter importörens tidverk för service. Verkstäderna får dock ange egna tider för servicen om de vill.
Generellt är servicepriserna högre i Stockholm än på mindre orter. Tidigare undersökningar har visat att småländska småstäder haft ett lågt servicepris. Men för exempelvis Volvo S40/V50 är servicen dyrare i Värnamo än i Stockholm. Detsamma gäller även Audi A6.
Premiumpriser på Volvo
Att Volvo inte längre är en folkbil märks tydligt på servicepriserna. Här är det snarare tal om premiumpriser, som i flera fall är högre än för Mercedes. Detta trots att Volvo lovat att sänka servicekostnaderna på nya bilar.
För Volvo V70 skiljer det drygt en tusenlapp på de två första servicetillfällena. Det dyraste timpriset hittade vi hos Bilia i Stockholm på Volvo S80. Priserna för Bilia avser september månad. De har lovat att sänka priserna senare under året. Vi har dock inte haft möjlighet att kontrollera detta.
För Saab skiljer det ännu mer i pris på service än för Volvo. Både för 9-3 och 9-5 kan ägarna spara över 2 800 kr bara på de första två servicetillfällena.
Serviceintervallet skiljer också mellan märkena. Chrysler har 1 200 mil, Hyundai 1 500 mil medan exempelvis Citroën, Peugeot, Opel och Volvo i flera fall har 3 000 mil. Vi har räknat kostnaderna på de två första servicetillfällena, oavsett när de inträffar.
Bilar som är dyra att serva är till exempel Audi A6, Mercedes E240, Saab 9-5, Volvo S80 och Volvo XC90. Billiga att serva däremot är Ford Fiesta/Fusion, Mercedes A150, Nissan Micra och Toyota Yaris.
Vi har i tabellen utgått från tre olika orter när vi tittat på servicekostnaderna. Som storstad valde vi Stockholm, som mellanstor stad Ã-rebro och som småstad Värnamo. Eftersom inte alla märken är representerade i Värnamo fick vi i vissa fall vända oss till verkstäder i de närliggande orterna Vetlanda, Vimmerby och Anderstorp. För Chevrolet fick vi vända oss till Jönköping.
Känslig fråga
I storstäderna får man också räkna med att vänta länge i telefon för att få en servicetid eller för att fråga om pris. Värst i det avseendet var Peugeot i Kista som ofta hade 30 minuters telefonkö.
Peugeotverkstaden Jonsson bil i Ã-rebro höll låga priser visade det sig, räknat i timpris. Tvärtom var det med Peugeotverkstaden Arvidsons bil i Värnamo. Det var nämligen mer än dubbelt så dyr på samma service.
- Mycket märkligt. Jag kan inte se någon förklaring. I interna Peugeotundersökningar brukar vi ligga under snittet, kommenterar verkstadschefen Hans Bergström.
Servicepriserna är en känslig fråga för många verkstäder. Ibland så känslig att vissa inte kan eller vill lämna ut ett pris per telefon. Två Citroënverkstäder i Stockholms-området hade inte tid att lämna ut ett pris för service, trots att vi väntade i över en månad. På flera andra verkstäder lämnade man motvilligt ut priser.
Renaultverkstaden Bilia Haga norra i Stockholm lämnade inte ut några servicekostnader på Renault.
- Nej inte per telefon, det vågar jag inte ge pris i förväg. Då måste du åka förbi med bilen först så vi får titta på den, tyckte kundmottagaren. De bilarna finns inte inlagda i vårt datasystem.
Det lät onödigt krångligt eftersom vi fått priser från andra verkstäder på just Renault. Dessutom är det då omöjligt att få ett servicepris innan man köpt en bil.
På Mercedesverkstaden Philipsons i Ã-rebro vägrar man att tala om vad Mercedes olika modeller kostar att serva. Det är hemligt fram till dess att kunden kommer in med en bil och vill serva den. Att i förväg få ett kostnadsförslag går inte.
- Vi har inte för avsikt att lämna ut några prisuppgifter. Det är först när kunden kommer in med bilen för service som vi kan lämna ett prisförslag, säger platschefen Rune Gustavsson.
Finns det någon övre gräns för vad servicen kan kosta för Mercedes?
- Det finns det.
Hur mycket är det då?
- Vi avböjer att lämna några prisuppgifter som sagt, säger Rune Gustavsson.
Något svar på frågan hur dyr en service till Mercedes kan bli fick vi alltså inte.
Vid flera tillfällen fick vi felaktiga priser för flera serviceverkstäder på olika märken. Uppgifter som verkade korrekta till dess att de jämförts med andra verkstäder och med generalagenten. Så gör det, jämför med verkstäderna på andra orter tar. Vi fick senare korrigerade och helt andra prisuppgifter.
Både hos Ford och VW-gruppens märken (Audi, Seat, Skoda och VW) skiljer det sig åt mellan vad importören och verkstäderna räknar som servicetid och därmed servicepris. Då blir det mycket krångligt för kunderna att veta vilket som är rätt.
Vi har räknat med grundservice utan tillägg i priserna i tabellen. Vi har också räknat med att verkstäderna använder den typ av olja som rekommenderas för respektive bilmärke.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.