Toyota verkar ha gjort en underlig miss i hybridsuven RAV4. Bara en del av bensintanken är tillgänglig och det går alltså inte att tanka helt fullt.
Felet ska enligt Toyota bara gälla bilar som är sålda i Nordamerika.
– Bilar på USA-marknaden har en annan bensintank än den i EU-bilar, således är detta något som inte berör några av bilarna som finns här, säger Erik Gustafsson, informationschef på svenska Toyota till Vi Bilägare.
Men vi har varit i kontakt med en läsare som upplever samma problem, även om han inte har några konkreta siffror på att det faktiskt är så.
– Jag har ibland blivit förvånad när det inte gick i mer med pumpen men tänkte att jag väl hade mer bensin kvar i tanken än jag trodde. Men jag har också märkt att det inte går så långt mellan tankningarna som det borde göra, säger han, och fortsätter:
– Man funderar också på hur mätarna på instrumentbrädan hanterar detta och hur bilens dator räknar förbrukning och räckvidd. Räknas det utifrån 55 liter eller utifrån det som faktiskt finns i bilen?
Ingen återkallelse
Toyotas besked till RAV4-ägarna i USA är att detta inte kommer leda till någon återkallelse, men Toyota har kört igång en verkstadskampanj för att lösa problemet när bilen är inne för service.
Tanken ska rymma 55 liter men flera amerikanska ägare har larmat om att bara 34–38 liter går i tanken. Om bilen körs mycket på landsväg och motorväg där hybridsystemet inte är som effektivast ger det en ganska kort räckvidd – irriterande, tycker ägarna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Perfekt, då drar bilen mindre än i verkligheten...
Shogun har väl en
Shogun har en, den drar inte så mycket... så antagligen drar den mindre än han tror, eller vilket jag tror...mer!
Det skulle vara ytterst irriterande.
Jag har 50 liter på ocavian och 40 liter på lillsuven och det är för lite.
Nog vill man köra minst 80 mil innan man får fundera på tankning.
Vargen: Jag gissar att du inte ens testat den nya RAV4 utan sitter och fabulerar ihop en massa trams på egen hand.
Själv provade jag C-HR med hybrid för några dagar sedan. Om vi bortser från de rent komfortmässiga missarna och fokuserar på det enda som Vargen har i sitt huvud, d.vs förbrukningen så är hybriden snål. Körde omväxlande landsväg och motorväg. Total körsträcka 8 mil. Bilen var fulltankad när jag hämtade den och tankades när jag lämnade tillbaka den. På 8,1 mil tog den 2,44 liter bensin, d.v.s 0,3 l/mil.
Jag trodde knappt på det själv. Men de nya hybriderna (som både var tystare och bättre än de brölande föregångarna) gjorde ett starkt intryck på mig. Övergången mellan eldrift och bensin sker nästan helt sömnlöst. Och man invaggas i ett lugn i bilen. Elmotorn går i princip helt frekvent upp till c:a 75 km/h på plan väg. Därefter går bensinaren in och stöttar. Bensinaren går också igång vid kallstart.
Så Vargen som har en sak i huvudet borde överväga en RAV4. Med rätt stolar skulle jag rent av kunna tänka mig en själv (utan att ha provat).
Shoguns uppgifter om 0,51 l/milen tror jag därför stämmer väl. Men jag gissar att det går att få upp förbrukningen genom att trycka på gaspedalen. Men det gäller ju alla bilar - till och med Skoda;-
MVH AL
A.L, solcellerna är snart uppe på taket... jag kommer köpa elbil nästa gång. Varför bränna ännu mer fossila bränslen, och det skall vara skönt att slippa besöka macken en gång i månaden när jag kan ladda hemma själv.
Vargen: Ja ditt köp är din ensak.
Kom bara ihåg att dina val inte per automatik passar alla andra så blir både debattklimatet och nivån på argumenten några hundra procent högre.
MVH AL
Plåt eller plast 2020?
En stor miss av Toyota.
Mäter varenda tankning och förbrukning. Värdena på mätarna ha stämt mycket väl. Troligtvis problem bara i USA.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.