Många bilköpare väljer att betala mycket för att få extrautrustning till sin nya bil. Nyligen körde jag själv en bil som var extrautrustad för 234 100 kr. Det var speciella fälgar för 25 400 kr, sjusittspaket för 17 300 kr och head up-display för 14 100 kr, bara för att ta några exempel.
De individualistiska trenderna i samhället har fått bilbranschen att utveckla mängder av val för bilköparen. Lockbetet är att du kan få en bil som inte är som alla andra, som är helt unik och just designad för dig…
Det kostar givetvis en rejäl slant och där finns en stor vinst för bilbranschen att hämta hem. I individualismens tidevarv vill många bilköpare inte komma med vardagskonfektion, utan skräddarsydd design.
När du senare ska sälja din bil är det inte alls säkert att du får bättre betalt för inbytesbilen bara för att du slängt iväg 100 000-tals kronor på tillvalsutrustning. Tvärtom, en normalutrustad bil med de paketlösningar som är vanligast håller oftast andrahandsvärdet bättre. Fast då får du ju också en bil som är utrustad precis som alla andra.
Vi har undersökt vad extrautrustningen kostar till 50 bilmodeller. I urvalet har vi blandat storsäljare med mer udda modeller. Det handlar om tio utvalda tillval som läderklädsel, automatlåda, backkamera, parkeringssensor, navigation, metalliclack, panoramatak, elförarstol, dragkrok och fälgar i lättmetall/aluminium.
För Skoda Octavia combi ökade priset med nästan 80 000 kr med de tio valda tillvalen. Och det är ändå rätt måttligt i jämförelse med andra tillverkares prissättning på extrautrustning. För Volvo V90 ökade priset på 152 200 kr med alla tio valen i dess dyraste utförande.
Det finns i huvudsak två filosofier kring tillvalsutrustning. Den ena är det individuella valet, det andra är olika paketlösningar, ofta kallade businesspaket eller executivepaket.
Mitsubishi Outlander är ett bra exempel på hur importörerna tänker kring tillvalspaket. Läderklädsel går till exempel inte att köpa separat. Då får man gå upp i utrustningsnivå och beställa bilen med Business-paket för 70 000 kr. Då ingår för all del en del annan utrustning.
Till Citroën C3 kan inte automatlåda kombineras till de mindre motorerna eller enklare utrustningsnivåerna. Med automatlåda kostar bilen plötsligt 189 700 kr istället för knappt 140 000 kr som är lockpriset. Det här är ett skäl till varför bilköparna spenderar så mycket pengar på tillvalsutrustning. Det går helt enkelt inte att få exakt den utrustning som köparen kräver utan att först välja större motor och ett visst utrustningspaket.
På Ford Fiesta är det tvärtom. Det går inte att välja automatlåda till en högre utrustningsnivå utan då måste man ner till basnivån Trend.
Individuella lösningar finns främst på Audi, BMW, Mercedes, Volvo och Volkswagen. Hos dessa märken går det att hitta otaliga kombinationer och även minsta motoralternativet går att lyxutrusta som regel.
Priserna på tillval är marknadsanpassade, det vill säga vad branschen tror att det går att ta betalt för. Det innebär att till en större och dyrare bil kostar samma tillval mer. Vill du ha snyggare fälgar i lättmetall? Inga problem, det fixar vi. Det kostar dig från 1 200 kr (Skoda Octavia) till 57 200 kr (Jaguar F-Pace). Lättmetall- eller aluminiumfälg finns ofta som standard, men priserna i vår tabell handlar om större fälgstorlek eller snyggare design för den som önskar det.
Navigation för att lotsa dig rätt i trafiken? Det kostar 52 500 kr om du slår till på stora navigationen till Jaguar XE. Till en del bilmodeller är navigation standard numera, till Fiat Tipo kostar tillvalet 4 000 kr.
Priserna har vi hämtat från importörernas hemsidor eller från återförsäljare i vissa fall. Orsaken är att en del av importörernas hemsidor saknas prisuppgift på exempelvis dragkrok.
Det är ingen hemlighet att bilbranschen tjänar mycket pengar på tillvalsutrustning. Tillvalen är klart mer lönsamma för återförsäljarna än själva bilköpet. Ofta kan de varna för att snålt utrustade bilar får sämre andrahandsvärde.
Det är en sanning med modifikation. Som regel får du sällan extra bra betalt i inbyte bara för att din bil har extrautrustning. Tillvalen är i många fall värdelösa för nästa köpare.
– Efter fem år är de flesta tillval värda noll kronor i inbyte. Exteriöra tillval som spoiler/kjol-paket speciella fälgar och liknande faller snabbare än bilen. Den stora marknaden av bilar sätter nivån på vad tillvalen är värda. Ekonomiskt sett är det bästa valet att utrusta sin bil precis som de flesta andra gör, säger Johan Trus på bilvärderingsföretaget Autovista.
Individualistiska val när det gäller extrautrustning straffar sig ofta när det kommer till inbytesvärdet. Nästa bilköpare kanske inte alls vill ha en begagnad bil med just den utrustningen som du har valt.
– Handlar det om en tjänstebil bör den vara utrustad på ett visst sätt, med vissa tillvalspaket som kanske 80 procent av köparna väljer. Om 90 procent av köparna till VW Passat GTE väljer till ett dragpaket blir de tio procenten som inte har detta mer svårsålda i andra hand. Avvikelser gör det svårt för marknaden att värdera och då värderar man det lågt istället. Läderklädsel på dyrare BMW och Mercedes håller värdet till minst 50 procent. En större Mercedes eller BMW med tygklädsel är svårvärderad och kan bli svårsåld, säger Johan Trus.
Metalliclack, panoramaglastak och dragkrok är exempel på tillval som inte har lika bra andrahandsvärde.
– Panoramaglastak kan göra att bilen säljs snabbare, men är å andra sidan ett dyrt tillval. Det får du inte igen pengarna för, möjligen kan begagnatköparen betala ett par tusenlappar mer jämfört med en bil utan panoramatak. Men ofta kostar kanske panoramatak 20 000 kr. Dragkrok går alltid att montera, så det är inget begagnatköparen vill betala extra för. Någon kanske tycker att det är bra att det finns dragkrok, men vill ändå inte betala mer än vad det kostar att eftermontera säger Johan Trus.
Det finns extrautrustning som håller värdet minst lika bra som bilen i övrigt. Fyrhjulsdrift och automatlåda till exempel.
– För bilmodeller som Mini, BMW 1-serie, VW Golf och Kia Ceed med ett listpris för automatlåda på 12 000–20 000 kr räknar vi att man får tillbaka cirka 60 procent vid ett inbyte. Detta gäller efter tre år och 6 000 mil, säger Johan Trus.
När det gäller större premiummodeller är det inte ens alla som har manuell låda att välja på. Mercedes-Benz har bara manuell låda till någon enstaka modell i E-klassen, automatlåda är nästan att betrakta som standard där.
– På en Volvo V90 och Audi A6 kombi får man tillbaka drygt 60 procent vid ett inbyte för automatlådans merkostnad.
Fyrhjulsdrift håller värdet ännu bättre, åtminstone till så kallade premiummärken som Audi, BMW och Mercedes. Efter tre år och 6 000 mil får man tillbaka cirka 70 procent av merkostnaden för fyrhjulsdrift. Det är ett klart bättre andrahandsvärde än för bilen generellt i övrigt.
Det är stora prisskillnader på tillvalen, vilket du kan se i tabellen på nästa uppslag. Till Audi A4 kostar dyraste metalliclacken 26 900 kr. Till VW Polo kostar den billigaste metalliclacken 1 400 kr. Läderklädsel kan kosta 43 000 kr till BMW 520, men kostar bara 5 500 till Ford Fiesta.
Det är bara att välja hur mycket du vill öppna plånboken…
Vilken utrustning väljer bilköparna oftast? Vi har tittat på ett par exempel från Volvo och Volkswagen.
Volkswagen Golf och Passat är storsäljare i Sverige och finns i många olika versioner. Vanligaste Golf är 110 hk bensinmotor, antingen med eller utan dubbelkopplingslådan DSG. Med manuell låda kostar Golfen i grundutförande 206 900 kr. Vanligaste lackeringen är ”Pure White” och kostar inget extra. Vanligen väljer Golfköparen till parkeringssensorer för 5 600 kr och dragpaket för 9 900 kr. i Dragpaketet ingår infällbar dragkrok, backkamera och lastrumsmatta. Det får bilen att kosta totalt 222 400 kr, varav 15 500 kr spenderas på extrautrustning. För den som köper Golf med DSG-låda kostar bilen 222 400 i grundutförande. Skillnaden är att DSG-lådan kostar köparen 14 600 kr extra.
Passatköparen väljer en Sportscombi GTE, alltså laddhybridutförande. Samma färg som på vanligaste Golf, ”Pure White”. Grundpriset är 436 000 kr. Sedan väljer köparen vanligen Exklusive Business-paket för 10 700 kr, innehållande LED-strålkastare, inre mysbelysning (kallas ambiente-belysning), elmanövrerad baklucka samt tonade rutor. Parkeringsvärmare för 10 900 kr väljs oftast också till. Passatköparen slår i regel också till på dragpaket för 11 900 kr, innehållande infällbar dragkrok, backkamera, larm, lastnät och lastrumsmatta. Totalpriset hamnar på 469 500 kr, varav 33 500 kr är tillvalsutrustning.
Volvo V90 väljs i regel i utrustningsnivån Momentum och med färgen ”Ice White solid”, grundpris 339 900 kr. Till det väljer köparen ofta tonade rutor för 5 900 kr, dragkrok för 11 900 kr, parkeringssensor för 3 000 kr, Volvo On Call-tjänst för 3 000 kr, Intellisafe Sound (säkerhetsvarningar) för 5 900 kr samt klimatpaket för 9 900 kr (innehållande till exempel rattvärme, bränslevärmare, baksätesvärme). Totalpriset blir då 381 400 kr, varav 41 500 kr på tillval.
(Se tabell i högerspalt för fullständig sammanställning av 10 extraval för 50 modeller).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.