Det var enklare förr; då ändrades bil-produktionen i juli och den nya årsmodellen kom att tillverkas därefter. Det var bilar som vanligen lanserades under september-oktober samma år.
Men från januari 1999 togs begreppet årsmodeller bort i Sverige genom en överenskommelse mellan bilbranschens intresseorganisationer och Vägverket. Tillverkarna och importörerna bestämmer själva hur en ny bil ska definieras.
Listan här nedanför beskriver hur importörerna ser på begreppet ny bil. Men sedan kan återförsäljarna ha egna definitioner av detta. De är inte styrda av importörerna att ha samma åsikt om när en bil är ny.
En del importörer uppger att det är registreringsdatum som avgör hur ny en bil är. Andra menar att bilen är ny vid en exakt tillverkningsmånad. Några importörer tycker att bilen är ny upp till tolv månader efter att den har tillverkats. Hos vissa importörer används fortfarande årsmodell eller det snarlika begreppet modellår.
Den enda egentliga skillnaden mellan årsmodell och modellår är att det senare begreppet är mer fritt för importören att använda. Modellåret kan exempelvis börja i februari eller maj, medan årsmodellsbegreppet gäller bilar som ändras under sommaren.
Volvo tog bort årsmodellsbegreppet 1999 och införde då tillverkningsmånad som begrepp för vad en ny bil är. Men under 2003 togs också det bort och Volvo införde istället modellår som nybilsbegrepp.
- Det här är ett problem. Bilhandeln säger att de tagit bort årsmodeller, men samtidigt finns det rent juridiskt kvar i Vägverkets författningssamling. Om bilen marknadsförts som årsmodell så är den juridiskt sett en sådan, säger David Norrbohm, jurist på Motormännens riksförbund.
Som årsmodell räknas då bilar som är tillverkade efter sista juni. De får nästkommande år som årsmodell, det vill säga bilar tillverkade 1 juli och senare under 2006 räknas som årsmodell 2007.
- Tidigare skrev bilhandlarna årsmodell i köpekontraktet. Då gäller det. Men numera skriver de istället ny bil och då är det svårare att veta vad som avses, säger David Norrbohm.
Förvirrande för köparna
Åldersbegreppet är förvirrande för bilköparna. Du kan köpa en -08:a under hösten 2007. Men när du byter in bilen räknas den ändå som en -07:a. Så resonerar många mindre bilhandlare som räknar bilen som ny från första registreringsdatumet. På sikt kan exempelvis Volvo- eller Saabägare få problem med det. Om du köpt en 2007 års Volvo eller Saab under hösten 2006 lär en del bilhandlare komma att betrakta bilen som en -06:a.
- Det här utnyttjats lite fult av en del bilhandlare just vid inbyte. Där behövs det en enhetlig tolkning om vad som räknas som ny bil. Samtidigt är handlarna fria att göra en egen värdering av bilen, säger David Norrbohm.
Som jurist på Motormännens riksförbund får han ibland klagomål om just årsmodeller från bilköpare som känner sig lurade.
- Frågan finns ständigt där. Bilhandeln försöker trycka ut lagerbilar som är äldre än ett år och bilar marknadsförs också med just årsmodell av handlarna, säger David Norrbohm.
Skillnaden i värderat pris mellan exempelvis en bil från 2003 och en från 2004 är cirka 5 000-10 000 kr, om bilarna i övrigt är identiska.
I de flesta fall börjar garantin på nya bilar att gälla från det att kunden hämtat ut bilen eller från det datum som köpekontraktet börjar gälla. Vanligen är det samma som registreringsdatum. I vissa fall kan garantin redan ha börjat ticka iväg när bilköparen hämtar ut sin bil. Det beror på att handlarna redan kan ha registrerat in bilen. Då gäller det som bilköpare att vara uppmärksam på det och i så fall begära ett prisavdrag.
Dubbla åldersbegrepp
För att göra det ännu krångligare för bilköparna använder några märken dubbla åldersbegrepp. Det gör Audi, Saab, Opel, Nissan, Skoda och Volkswagen. Peugeot däremot anser att en bil är ny upp till tolv månader efter tillverkning.
- Men bilen kan också vara ny i bemärkelsen att ingen använt den. Men om vi skulle ha lagerbilar, vilket är sällsynt, så rekommenderar vi handlarna att sälja bilen till fem procents rabatt som de då får av oss. Bilen bör också då få en översyn av däck och olja som kan slitas även om bilen inte är använd, säger Maria Lantz, PR-ansvarig på Peugeot i Sverige.
Inom bilhandeln använder man fortfarande årsmodell eller modellår i annonserna. Till exempel annonserade BMW-handlaren Theanders Bil i Lund ut en BMW 320i touring -07 under hösten 2006. Detta trots att importören menar att det är tillverkningsmånaden som anger hur gammal bilen är.
- Det är en bil med specifikationen 07, alltså en bil tillverkad efter vecka 36 år 2006, säger Lars Fredriksson, försäljningschef på Theanders.
Hos Subaru lever årsmodellsbeteckningen kvar. Flera andra, exempelvis Volvo, Ford, Jaguar och Cadillac, vänder på begreppet och kallar det modellår istället.
För en del bilhandlare är det här ett känsligt kapitel. Vi frågade GM-återförsäljaren Bilpartner i Malmö om vad som gäller. Men varken försäljningschefen eller företagets vd ville diskutera saken med Vi Bil-ägare. Istället blev vi hänvisade till generalagenten GM Sverige.
- Det är lite känsligt för en del. Det finns olika åsikter om det här internt i branschen. Det kanske vore enklare om vi använde begreppet version 2007, säger Ã-rjan Åslund, PR-ansvarig för Saab Sverige.
Ny i tolv månader
När handlarna ska byta in en begbil av ett annat märke ställer också årsmodellen till problem. Hur gammal en Volvo, Saab, VW eller Toyota är vet inte en Fordhandlare exempelvis.
- Det här med årsmodeller och modellår är ett jättebekymmer för många inom bilhandeln idag. Det är knepigt att veta hur gammal en bil är när vi byter in den, säger Bosse Wernfeldt, säljare på Fordhandlaren Kindwalls i Stockholm.
Bilimportörernas branschorganisation Bil Sweden och bilhandlarnas branschorganisation MRF (Motorbranschens riksförbund) har enats om ett begrepp att en bil är ny i tolv månader från det att den tillverkats. Därefter bör kunden upplysas om att det är en lagerbil, som visserligen inte är körd, men ändå är tillverkad för mer än ett år sedan.
- Årsmodeller är ett väletablerat begrepp inom bilbranschen som det varit svårt att ändra på. Även om årsmodeller egentligen inte existerar längre så pratar ändå alla om det. Det tydligaste åldersbegreppet är nog modellår, det anger vad bilen innehåller, helt enkelt vad det är för produkt, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig för MRF.
- Det har uppstått en del förvirring både hos köpare och säljare, vilket vi på MRF förutsåg. Det viktigaste för bilköparna är att veta vad han/hon får och därför rekommenderar vi handlarna att vara tydliga med det, säger Ulander.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.