Nästa artikel
Subaru vinner men Seat rycker
AutoIndex 2007

Subaru vinner men Seat rycker

Publicerad 11 juni 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Subaru, BMW, Audi och Honda är de märken som prisas högst för bra kvalitet av sina ägare. Men det är lågt rankade Seat som förbättrat sitt resultat allra mest. Närmare 6 000 svenskar har tyckt till i Vi Bilägares konsumentundersökning Auto-Index.
 Nya kunder - och ökade krav. De betyg som bilägarna ger avseende bilkvalitet, egenskaper och ekonomi bygger i hög grad på förväntningar, allra helst i samband med bilbyten. Många bilföretag sålde bra under fjolåret, och många fick också ta emot helt nya och kanske också mer kräsna kunder.
Här redovisar vi hur nöjda bilägarna är med själva produkten, alltså med bilen. Det är de här betygen som väger tyngst när resultaten för AutoIndex summeras. Produktresultaten går att tolka och analysera på många sätt. Här går det att dela in bilägarna i två kategorier när de satt sina betyg.

De som bytt märke och fått förväntningarna infriade, eller tvärt-om blivit aningen besvikna.

De som haft bilen under en något längre tidsperiod och noterat att bilen håller kvalitet över tiden, eller tvärtom upplevt faktiska kvalitetsförsämringar.
Seat, Skoda, Honda och Opel är de märken som höjt sina betyg mest i produktenkäten. Seat och Opel har inte fått särskilt höga betyg i de senaste årens enkäter, och här är det högst troligt att ägarna med något lägre förväntningar blivit positivt överraskade. Skoda och Honda har tidigare noterat bra kvalitetsbetyg och att utifrån de positionerna fortsätta att öka populariteten är förstås imponerande.

Tuffare krav
De ägare som blivit något mer återhållsamma med betygen är bland annat de som kör BMW, Audi, Toyota och Hyundai. Kvalitetsmässigt lär bilarna knappast ha blivit sämre, men eftersom framför allt BMW och Toyota hyllats genom åren och att Audi och Hyundai gjorde uppmärksammade resultatförbättringar i fjol har detta också medfört att kraven blivit tuffare. Ägarna har haft mycket stora förväntningar, och de har uppenbarligen inte uppfyllts till fullo - sett till fjolårets resultat.

I BMW:s fall går det att utläsa att de som äger äldre bilar, årsmodell  2000-2002, är påtagligt mindre nöjda än de som kör nytt, årsmodellerna 2003-2006.

Detta kan kopplas till att BMW:s nybilsgarantier och fria servicetillfällen försvunnit med stigande bilålder.

Stegvisa kvalitetsbrister
Tidigare resultat och nya förväntningar påverkar alltså attityderna, men i några fall där större betygsförändringar skett har det också handlat om stegvisa kvalitetsbrister. Saab och Renault är exempel på märken som får lägre betyg i år. Saabs strul med strejkande tändkassetter och Renaults besiktningsresultat och diverse elproblem avspeglas i ägarenkäten. En djupdykning bland detaljfrågorna avslöjar att Saab "bara" rankas på 13:e och Renault på 22:a och sista plats på frågan om elektronikens pålitlighet.

En jämförelse med de som äger äldre bilar respektive yngre bilar kan ge intressanta värdemätare. I 21 fall av 22 är nybilsägarna, ofta med gällande garantier på sina bilar, mer nöjda med sitt bilinnehav än de som kör något äldre bilar. Undantaget i det här fallet är Citroën som rankas som 18:e märke bland nybilsägare och som tionde märke bland dem som kör äldre bilar.

En förklaring till Citroëns ovanliga resultat är att märket sålt mycket bra under senare år och fått nya och kanske mer kräsna kunder. Här blir det i allra högsta grad en fråga om förväntningar.

Den gamla stammen av Citroën-ägare, som har varit märket trogen genom åren, återfinns i en relativt större andel i den äldre årsmodellgruppen. Och här är förväntningarna ställda på en annan nivå.
   
Nöjda beg-ägare
Ett bra mått på kvalitet, egenskaper och ekonomi över tiden är om det från ett gott grundresultat inte blir för stora avvikelser i betygen mellan nytt och gammalt. Här visar framför allt ägarna till japanska märken som Subaru, Honda, Toyota och Mazda att de också har mycket nöjda beg-bilägare.
Kia och Suzuki är däremot exempel på två asiatiska märken som visar oerhört stora avvikelser mellan nytt och gammalt.
I Kias fall går det att påvisa en kvalitetsuppryckning med ny säljorganisation och generösa garantier medan det är besvärligare att analysera varför Suzukis begbilägare är så mycket mindre nöjda jämfört med de som kör nytt. 

Fotnot: Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex har genomförts för sjätte gången i ordningen. Svenska folket har betygsatt bilägandet i stort. I förra numret presenterade vi totalresultatet. Produktenkäten som har 40 procents påverkan på totalresultatet redovisas här.
    I kommande nummer under våren och sommaren ska vi bland annat visa vad de svenska bilägarna anser om sina verkstäder och återförsäljare.
22 märken undersökta

Det slumpmässiga urvalet med närmare 6 000 svenska bilägare visar ett tvärsnitt
av landets bilburna befolkning. Flest bilägare finner vi i åldern 50-65
år.
 Detta ger en bild av svarsunderlaget i AutoIndex 2007, Sveriges bredaste
konsumentundersökning med bilägandet som huvudtema. Vi har enbart vänt oss till
privata bil-ägare som bäst kan bedöma hur de ekonomiska insatserna påverkat
bilinnehavet.
 I undersökningen kan vi utläsa att de äldre bilägarna
generellt är mer nöjda än de yngre. Bedömningarna kan således variera bland
olika märken, men varje tillverkare/importör eller återförsäljare har också till
uppgift att ta hand om de kunder som de lockar. Seatägarna är yngst med en
genomsnittsålder på 45 år och Mercedesägarna äldst med 54 år.
I den svenska
undersökningen ingår numera 22 märken, utvalda efter storleken på
marknadsandelar från år 2000 och senare. Tre nya märken har tillkommit i år,
Kia, Subaru och Suzuki. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.