Nästa artikel
Stora planer på Shanghais bilsalong
Reportage

Stora planer på Shanghais bilsalong

Publicerad 16 maj 2011 (uppdaterad 16 maj 2011)
Under några dagar i april är Shanghai bilvärldens nav. På Kinas viktigaste bilmässa vill alla vara med för att försöka roffa åt sig så mycket som möjligt av världens största bilmarknad. Uppåt 19 miljoner kineser väntas köpa bil i år och allt som går på fyra hjul går att sälja. Men helst ska det vara något stort och flott, som Volvo Universe.

Bilmässan Auto Shanghai hålls vartannat år sedan 1985 och växer i takt med den kinesiska bilmarknaden. När mässan öppnade för 14:e gången handlade det om stora siffror: 1 100 bilar ställdes ut i tretton hallar som täckte ett område på 170 000 kvadratmeter.

Överallt myllrade det av kineser, trots att mässans första dag var tillägnad pressen. Cirka 8 000 journalister hade anmält sig, men det verkade ha slunkit in publik för en nolla till.

Intresset för bilar är enormt i Kina. En egen bil står högst på önskelistan för många miljoner kineser och allt fler får råd. Marknaden har exploderat de senaste åren. För tio år sedan såldes inte ens en miljon bilar i Kina. I år tror bedömare från JD Power att försäljningen landar på cirka 19 miljoner personbilar och lätta lastbilar.

– Om tio år kommer det att säljas uppåt 30 miljoner bilar per år i Kina, spådde Citroëns vd Frederic Banzet.

För att försöka dämpa den överhettade bilmarknaden har myndigheterna infört restriktioner. I Beijing fördelas 240 000 nya registreringsskyltar ut i ett lotteri. Shanghai har begränsat nyregistreringarna till 90 000 per år och håller auktioner på nummerskyltarna. Nyligen såldes en skylt för 46 300 yuan, vilket är ungefär lika mycket i kronor.

Bygger för glatta livet
I Kina finns närmare 200 fordonstillverkare men finast är att äga en bil med europeiskt namn. Västbilarna har tre fjärdedelar av marknaden och det verkar inte finnas något stopp för uppgången. Redan nu är Kina den näst största marknaden för Citroën (med 224 000 bilar).

Mercedes räknar med att dubbla sin försäljning till 300 000 bilar inom fyra år. Överlägset störst är dock Volkswagenkoncernen som sålde 1,9 miljoner VW, Audi och Skoda i fjol. VW har redan nio fabriker i Kina, planerar för två till och kalkylerar med försäljningssiffror på uppåt tre miljoner inom några år.

Allt fler av västvärldens biltillverkare etablerar sig i Kina, bygger fabriker för glatta livet och tar fram bilmodeller som ska passa den kinesiska (lite storvulna) smaken. Som Volvo Universe.

Den 496 centimeter långa konceptlimousinen hade inte fått någon inredning, men axelavståndet på tre meter borgar för att det blir kunglig plats i baksätet. Det är där köparna kommer att sitta.

– Storleken betyder mycket i Kina, förklarade Volvos vd Stefan Jacoby. Hur mycket vi än pratar om att bilarna måste bli mindre och miiljövänligare kan vi inte blunda för att många vill ha stora bilar. Volvo måste kunna konkurrera med andra lyxmärken.

Inte förrän Volvo S80 lanserades med en 14 centimeter förlängd kaross har försäljningen tagit riktig fart i Kina. Årets första kvartal är det bästa som Volvo räknat hem.

– Vi räknar med att kunna sälja 50 000 bilar i år, sa försäljningschefen Richard Snijders som hoppas kunna öka Volvos andel av lyxmarknaden till sju procent.

Om två år ska Volvobilarna börja rulla ut från fabriken i Chengdu. Kinachefen Freeman Shen räknar med att sälja 200 000 Volvobilar i Kina år 2015 och är nu fullt upptagen med att leta nya återförsäljare. 106 kinesiska Volvohandlare ska bli 220.

Vildvuxen kinesisk flora
Volvos tjusiga konceptbil var bara en av utlovade 75 världspremiärer på Shanghais bilsalong. Men arrangörernas värld kanske tog slut vid kinesiska muren, för vi västjournalister fann få bilar vi inte sett förut. Men vissa nyheter gick oss nog förbi.Bilarna från de inhemska tillverkarna presenterades på kinesiska, lika svår att förstå i tal som i skrift.

Floran av kinesiska märken och modeller är vildvuxen. Jag tittade på bilar med märkliga emblem från Changan, Englon, Zotye, Hawtai... De flesta modeller är tämligen anonyma men här och där stod en bil som jag tyckte mig ha sett förut. Det hade jag nog också för de kinesiska tillverkarna drar sig inte för att kopiera andra bilar i minsta detalj.

Ett par kopior gick jag emellertid bet på att hitta: BAW C60 och C71 – det vill säga Saab 9-3 och 9-5. De gamla modellerna såldes ju i fjol till BAIC (Beijing Automotive Industry Corp) och har visats på en lokal bilmässa. Till Shanghai hade fabriken gjort en ny kaross som kallades T60 Sport Phantom.

Inte ens i Kina verkar Saab gå hem.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-16 09:49
Raymond K (ej verifierad)

Vw tar det långa benet före i Kina, smart.

#2 • Uppdaterat: 2011-05-16 20:55
Roger Skagerström

Så här efter tag börjar jag fundera - är Concept Universe Volvos 9-5? Receptet är ju i princip det samma. Stor svulstig bil med i princip exakt samma designspråk.Bara att man bytt ut grejer som är typsikt SAAB med grejer som är typiskt Volvo. I övrigt samma sterila, smärtsamt minimalistiska design. Inte direkt en kopia på det viset, men andemeningen är den samma känns det som. På samma sätt som man kan ställa en 850 och en 9000 brevid varann och genast se att de är av samma era och samma "tänk" så ser både 9-5 och den här Concept Universe precis lika futuristiska och high tech ut.

#3 • Uppdaterat: 2011-05-16 22:35
Raymond K (ej verifierad)

Såhär snett bakifrån ser faktiskt ut som nya Saab 9-5.
Kanske en Volsab S70-9-5

#4 • Uppdaterat: 2011-05-16 22:39
Konrad Bärnevik (ej verifierad)

Volvo - Made In Kina
Saab - Made In Kina

Trots det så är de två konkurrenterna farligt lika varandra.

Någon mer än Konrad som gissar på sammanslagning?

#5 • Uppdaterat: 2011-05-17 01:01
Roger Skagerström

Tvivlar starkt. Volvo går hyfsat bra ändå efter de hårda åren. Tvivlar på att de skulle ta på sig ansvaret för ett sjunkande skepp. Svårt och se var Saabs bilar skulle platsa i en sådan koncern då båda kämpar i samma fack. Hade väl varit en sak om Saab gjort billigare bilar, eller en helt annan typ av bilar. Hade de tex tillverkat enbart småbilar så kanske Volvo skulle ha nytta av det. Men som det är nu? Knappast. Volvo har redan den expertis och det kunnande de behöver. Saab skulle bara vara ett femte hjul.

#6 • Uppdaterat: 2011-05-17 11:51
Raymond K (ej verifierad)

Nej aldrig att Volvo tar Saab under sina vingar. Det tror jag inte en sekund på.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.