Bilverkstadsbranschen befinner sig mitt i en revolution. Konkurrensen skärps, servicen förbättras, priserna pressas och kunderna behöver inte längre lämna sina bilar hos märkesbundna verkstäder. Garantierna gäller ändå.
Förlorarna är de gamla oljiga enmansverkstäderna som dukar under i snabb takt eftersom de inte har råd eller möjligheter att investera i den datateknik och utbildning som krävs för att kunna serva den hypermoderna elektronik som finns i dagens bilar.
Verkstädernas förändrade inställning till kunderna märker jag tydligt när jag kliver in i Upplands Motors jättelika, nya och supermoderna bilanläggning i Akalla, utanför Stockholm.
Varenda anställd som jag möter hälsar väldigt vänligt.
- Är vi trevliga mot kunden så är kunden trevlig tillbaka. Det blir ju lättare för alla då, menar Per Rosén, som är VD för Upplands Motor i Stockholm/Akalla.
Han och hans anställda har arbetat mycket genomtänkt och målmedvetet för att skapa ett helt nytt fokus på kundernas behov.
"Bjuder på full tank"
Några av företagets anställda har som enda uppgift att svara i telefonen och ta emot bokningarna. Vid bokningstillfället bestämmer kunden vilket klockslag han eller hon vill lämna bilen.
- Vi kan ju ändå inte börja serva alla bilar klockan sju på morgonen, förklarar Per Rosén.
Sedan skickas en bokningsbekräftelse per mail eller brev.
- När kunden så kommer med bilen har vi 540 kundparkeringsplatser. I receptionen får man en nummerlapp. Tvingas man vänta i mer än tio minuter på att komma fram till servicedisken så bjuder vi på en full tank, berättar Per Rosén.
Bilmekaniker? Servicetekniker!
På Upplands Motor är det öppet mellan bilhall och verkstad, så att kunden kan sitta och jobba med sin dator och samtidigt se vad mekanikern gör med hans/hennes bil, eller till och med vara med under servicearbetet. Det kallas förresten inte längre för verkstad utan för servicecenter. Och det heter inte längre bilmekaniker utan servicetekniker.
Den kund som vill det kan också få en personlig servicetekniker hos Upplands Motor, som är en märkesbunden bilhandlare med försäljning och service av Volvo, Ford, Renault och Dacia. I Uppsala säljs även Jaguar.
Garantierna gäller
Det så kallade gruppundantaget som EU har beslutat om, betyder att garantierna gäller även om man lämnar sin nya bil på service hos en icke märkesbunden verkstad - bara jobbet utförs fackmannamässigt och med reservdelar som EU specificerar som originaldelar.
- Problemet är att få kunder känner till detta, säger Pehr Oscarson, VD för Meca Sweden.
Meca och Mekonomen är två fristående kedjor med reservdelsbutiker och verkstäder som har vuxit fram i Skandinavien de senaste åren i konkurrens med de märkesbundna verkstäderna. Kedjorna äger de flesta av sina butiker, medan verkstäderna drivs på franchisebasis. Verkstäderna servar de flesta bilmärkena.
- Den som servar sin bil hos oss kan känna full trygghet i att vi förfogar över all teknik som krävs både för att serva och reparera bilen och att vi använder originaldelar, förklarar Pehr Oscarson.
På den fria verkstadsmarknaden är snabbväxande Mekonomen den största kedjan. Koncernchefen sedan två år, Håkan Lundstedt, har tagit med sig sina erfarenheter från det tidigare VD-jobbet på livsmedelsföretaget Axa till bilbranschen.
- Det handlar om att fokusera på slutkunden. Vi ska arbeta mer med vår kundservice. Det handlar om att öka tillgängligheten och att kunden ska få bestämma exakt på vilket sätt den vill ha sin service. Vill man ha sin bil hämtad i bostaden för servicen, så ska man i framtiden kunna få det, förklarar Håkan Lundstedt.
"Bra deal för konsumenterna"
Även Per Rosén tycker att gruppundantaget är bra, trots att han representerar ett märkesbundet företag som Upplands Motor:
- Konkurrens pressar alltid priset nedåt och det är den riktigt bra delen för konsumenterna, säger han.
Förlorarna i konkurrensen på bilverkstadsmarknaden är ensamverkstäderna.
- Det är en trend i hela Europa att ensamverkstäderna försvinner. De är oerhört sårbara. Om verkstadsägaren till exempel behöver hämta reservdelar, eller har semester, måste han stänga. Och det tycker ju inte kunderna är bra, menar Pehr Oscarson på Meca.
- De investeringar man behöver göra i utrustning i dag kräver att man är tre-fyra stycken som skruvar, för att kunna få lönsamhet.
Flera fördelar med att tillhöra en kedja
Det bekräftas av Lasse Hedmark, ägare av LH Bil & Motor i Västerås, en verkstad som han startade 1983. Då var han ensam. I dag har han två anställda och en tredje på väg in i firman.
- Jag tror att det är jättesvårt att köra ensam i dag och lika svårt är det nog att starta en verkstad. Jag har faktiskt funderat på hur jag skulle ha burit mig åt om jag ville starta i dag, med alla verktyg, datorer, program, elektronik, servicescheman och vidareutbildningar som behövs numera för att kunna göra ett vettigt jobb, säger han.
LH Bil & Motor är ansluten som Mekonomenverkstad sedan några år. Det innebär att man servar de flesta bilmärken.
- Men vissa tvingas vi säga nej till eftersom det krävs olika specialverktyg till i stort sett alla modeller. Verktygen är precisa och i flera olika dimensioner. Då blir det för dyrt att ha all utrustning även till lite mer udda modeller, förklarar Lasse Hedmark.
Han ser flera fördelar med att tillhöra en kedja som Mekonomen, utöver att få tillgång till alla nödvändiga dataprogram och verktyg:
- De ordnar kurser och vidareutbildningar. De har också en teknisk support som man kan mejla eller ringa om man skulle köra fast.
Detta är en förkortad version av Robert Ã-sterlinds reportage som kommer i Vi Bilägare #5. Missa inte hela reportaget, ute i butik den 7 april!
Verkstädernas förändrade inställning till kunderna märker jag tydligt när jag kliver in i Upplands Motors jättelika, nya och supermoderna bilanläggning i Akalla, utanför Stockholm.
Varenda anställd som jag möter hälsar väldigt vänligt.
- Är vi trevliga mot kunden så är kunden trevlig tillbaka. Det blir ju lättare för alla då, menar Per Rosén, som är VD för Upplands Motor i Stockholm/Akalla.
Han och hans anställda har arbetat mycket genomtänkt och målmedvetet för att skapa ett helt nytt fokus på kundernas behov.
"Bjuder på full tank"
Några av företagets anställda har som enda uppgift att svara i telefonen och ta emot bokningarna. Vid bokningstillfället bestämmer kunden vilket klockslag han eller hon vill lämna bilen.
- Vi kan ju ändå inte börja serva alla bilar klockan sju på morgonen, förklarar Per Rosén.
Sedan skickas en bokningsbekräftelse per mail eller brev.
- När kunden så kommer med bilen har vi 540 kundparkeringsplatser. I receptionen får man en nummerlapp. Tvingas man vänta i mer än tio minuter på att komma fram till servicedisken så bjuder vi på en full tank, berättar Per Rosén.
Bilmekaniker? Servicetekniker!
På Upplands Motor är det öppet mellan bilhall och verkstad, så att kunden kan sitta och jobba med sin dator och samtidigt se vad mekanikern gör med hans/hennes bil, eller till och med vara med under servicearbetet. Det kallas förresten inte längre för verkstad utan för servicecenter. Och det heter inte längre bilmekaniker utan servicetekniker.
Den kund som vill det kan också få en personlig servicetekniker hos Upplands Motor, som är en märkesbunden bilhandlare med försäljning och service av Volvo, Ford, Renault och Dacia. I Uppsala säljs även Jaguar.
Garantierna gäller
Det så kallade gruppundantaget som EU har beslutat om, betyder att garantierna gäller även om man lämnar sin nya bil på service hos en icke märkesbunden verkstad - bara jobbet utförs fackmannamässigt och med reservdelar som EU specificerar som originaldelar.
- Problemet är att få kunder känner till detta, säger Pehr Oscarson, VD för Meca Sweden.
Meca och Mekonomen är två fristående kedjor med reservdelsbutiker och verkstäder som har vuxit fram i Skandinavien de senaste åren i konkurrens med de märkesbundna verkstäderna. Kedjorna äger de flesta av sina butiker, medan verkstäderna drivs på franchisebasis. Verkstäderna servar de flesta bilmärkena.
- Den som servar sin bil hos oss kan känna full trygghet i att vi förfogar över all teknik som krävs både för att serva och reparera bilen och att vi använder originaldelar, förklarar Pehr Oscarson.
På den fria verkstadsmarknaden är snabbväxande Mekonomen den största kedjan. Koncernchefen sedan två år, Håkan Lundstedt, har tagit med sig sina erfarenheter från det tidigare VD-jobbet på livsmedelsföretaget Axa till bilbranschen.
- Det handlar om att fokusera på slutkunden. Vi ska arbeta mer med vår kundservice. Det handlar om att öka tillgängligheten och att kunden ska få bestämma exakt på vilket sätt den vill ha sin service. Vill man ha sin bil hämtad i bostaden för servicen, så ska man i framtiden kunna få det, förklarar Håkan Lundstedt.
"Bra deal för konsumenterna"
Även Per Rosén tycker att gruppundantaget är bra, trots att han representerar ett märkesbundet företag som Upplands Motor:
- Konkurrens pressar alltid priset nedåt och det är den riktigt bra delen för konsumenterna, säger han.
Förlorarna i konkurrensen på bilverkstadsmarknaden är ensamverkstäderna.
- Det är en trend i hela Europa att ensamverkstäderna försvinner. De är oerhört sårbara. Om verkstadsägaren till exempel behöver hämta reservdelar, eller har semester, måste han stänga. Och det tycker ju inte kunderna är bra, menar Pehr Oscarson på Meca.
- De investeringar man behöver göra i utrustning i dag kräver att man är tre-fyra stycken som skruvar, för att kunna få lönsamhet.
Flera fördelar med att tillhöra en kedja
Det bekräftas av Lasse Hedmark, ägare av LH Bil & Motor i Västerås, en verkstad som han startade 1983. Då var han ensam. I dag har han två anställda och en tredje på väg in i firman.
- Jag tror att det är jättesvårt att köra ensam i dag och lika svårt är det nog att starta en verkstad. Jag har faktiskt funderat på hur jag skulle ha burit mig åt om jag ville starta i dag, med alla verktyg, datorer, program, elektronik, servicescheman och vidareutbildningar som behövs numera för att kunna göra ett vettigt jobb, säger han.
LH Bil & Motor är ansluten som Mekonomenverkstad sedan några år. Det innebär att man servar de flesta bilmärken.
- Men vissa tvingas vi säga nej till eftersom det krävs olika specialverktyg till i stort sett alla modeller. Verktygen är precisa och i flera olika dimensioner. Då blir det för dyrt att ha all utrustning även till lite mer udda modeller, förklarar Lasse Hedmark.
Han ser flera fördelar med att tillhöra en kedja som Mekonomen, utöver att få tillgång till alla nödvändiga dataprogram och verktyg:
- De ordnar kurser och vidareutbildningar. De har också en teknisk support som man kan mejla eller ringa om man skulle köra fast.
Detta är en förkortad version av Robert Ã-sterlinds reportage som kommer i Vi Bilägare #5. Missa inte hela reportaget, ute i butik den 7 april!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Visst låter det bra...eller? Så länge garantin finns kanske detta är bra Men om man råkar ut för ett fel efter att garantin gått ut te x något i motorn som går sönder och man vill ha det på goodwill så får man Inte det om man inte servat hos en märkesverkstad hela tiden. Något att tänka på.
Jodå Johan, är det något som bör åtgärdas som kan vara ett påvisbart fel går det att få det åtgärdat även om bilen inte servats på märkesverkstad, dock måste den ha servats på en ackrediterad verkstad och serviceboken ska vara ifylld och stämplad ordentligt.
Det är detta som är fri konkurrens enl. EU, men det plockar ju bort en massa garagemekaniker.
Men de har nog jobb ändå, det finns ju massor av gamla vrak som borde skrotats för länge sedan, men som bara fortsätter att rulla genom att de är enkla och billiga att reparera.
Tänk om detta speglade verkligheten för alla märkesverkstäder. Tyvärr så kan man som kund endast vara säker på en sak. och det är att man får betala för verkstadstiden, oavsett om felen åtgärdats eller inte Det gäller den volvo-verkstad som jag har erfarenhet av.
Jag kommer med största sannolikhet fortsätta att använda Hak.... Bilservice. Både billigare och rätt utförda reparationer. Inget bluff och båg där inte. Volvoverkstaden i min stad har försökt bluffa en gång och kommer aldrig att få chansen igen....
Man ska nog inte köpa aktier i verkstäder som en "långsiktig investering".
Allt annat än veteraner kommer ju i framtiden att behöva betydligt mindre service.
Elbilarna har ju inga dyra oljebyten som vi kan bli pungslagna av... inte heller har de några kamremmar osv osv ....
Allt som skrivs i artikeln låter bra (och är det sannolikt också). Problemet är, att detta naturligtvis inte görs på företaget/verkstadens bekostnad, utan det betalas med råge av kunden. Alla timpriser ökar i snabb takt för att betala bland annat den i många fall överbemannade receptionen.
Johan; Goodwill är inget som delas ut hur som helst, det är ett val som verkstan tar om dem anser att det är rätt eller fel att dem ska ta kostnaden. Generalagenten tar ju inte den kostnaden, utan det blir isåfall den lokala verkstan. När väl garantin gått ut har du ju försäkringsbolaget att luta dig mot med din maskinskadeförsäkring. De tar i princip allt som inte är förbrukningsvaror/slitdelar. Ex. Om din koppling går sönder pga att slavcylindern är defekt kan du ta det genom försäkringsbolaget. Det gör att du ofta får betala runt 5000 kr istället för 15-20 000 kr.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.