Nästa artikel
Resa på 205 mil med Peugeot 205
Projekt 205

Resa på 205 mil med Peugeot 205

Publicerad 16 juni 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Dags att sparka liv i vår projektbil, Peugeot 205 Junior -89, och ge sig ut på vägarna. En rundtur på 205 mil lät som en bra idé.

Vad händer med den lilla Pegan? Vad ska du göra med den? Borde den inte doneras till en tidning som Klassiker?

Frågorna från omgivningen på förlaget har varit många. Det går ju inte an att köpa en pärla för att sedan låta den stå och samla damm. En del har till och med iskallt föreslagit:

– Sälj den.

En försäljning är dock komplicerad av två skäl, dels villkorade förra ägaren Charlotta Mörk i Kävlinge köpet för två år sen med att vi skulle ta väl hand om hennes Peugeot 205, dels är det en särskild känsla att ha en 22 år gammal bil som är i så gott skick som den här.

Men det skadar ju inte att undersöka marknadsvärdet – och allting är som bekant till salu om pengarna är de rätta.

Alltså textades både skyltar och mindre lappar med budskapet TILL SALU inför 205-milafärden. För att ytterligare höja trycket medtogs även inte mindre än åtta stycken ballonger till barnen, ett osvikligt lockbete i vanliga fall.

Nu var det inte ”i vanliga fall” eftersom Skåne, dit resan gick, just de här dagarna hemsöktes av storm. Jag blev helt enkelt blåst på kunder och det hjälpte inte att 205:an under fyra dagars resa i södra Sverige dygnet runt var försedd med en Till salu-lapp som låg placerad väl synlig på instrumentbrädan innanför vindrutan. Spekulanter saknades.

Peugeot 205 Junior är kvar i tidningens ägo och det känns faktiskt bäst så.

Vintertestet frös inne
Sensommaren 2009 fick vår projektbil sträcka ut på Autobahn under en resa till ursprungslandet Frankrike då Eiffeltornet i Paris rundades.

Planen var att göra en ny långresa på svensk mark förra sommaren men då var det föraren som fick körförbud på grund av en ögonoperation. Sikte togs på en vinterresa och under hösten utrustades 205:an med regummerade dubbdäck för att för första gången få bekänna färg på vinterväglag.

Även den resan frös inne och dubbdäcken hann bara tjänstgöra från gummiverkstan runt kvarteret och ner i garaget i december och tillbaka i början av april. Sammanlagt 950 meter varav 150 var inomhus. Det var i alla fall tillräckligt för att jag skulle kunna notera i testprotokollet att Peugeoten var betydligt mera lättstyrd med dubbdäck. Helt betydelselöst var alltså inte däckskiftet.

På med sommardäcken igen och avfärd i strålande solsken från Stockholm i början av april för att möta våren i Skåne. Vägmätaren stod på 5 949,5 mil.

I sanningens namn ska sägas att 205:an inte var särskilt startvillig efter att ha stått oanvänd några månader. Den elektroniska förgasaren har egenheten att surna till och det krävdes en nattladdning av batteriet för att det skulle orka dra runt startmotorn så länge som behövdes för att få igång motorn.

Tyvärr hade våren tagit fel på datum och mötte aldrig upp den här veckan. Men grundplanen stod fast, exakt 205 mil skulle avverkas med start och mål i Stockholm.

Och när jag ändå var på rull – varför inte krydda resan med ett sjupunktsprogram:

1. Test av driftsäkerhet i kraftigt regnväder.
2. Ett verkstadsbesök bara för skojs skull.
3. Test av sittkomfort under långfärd.
4. Besök hos förra ägaren i Kävlinge.
5. Test av vindkänslighet.
6. Nedslag hos Peugeot-återförsäljaren nummer ett i Sverige.
7. Test av bränsleförbrukning.

1. Förra ägaren klagade på att bilen inte tålde vatten, motorn hackade och ibland ville den inte alls. För att kunna bocka av punkt 1 krävdes alltså regn, vilket normalt tillhandahålls på Västkusten. Och mycket riktigt, några mil före Kungälv var det dags. Vi talar här inte om något stilla strilande vårregn utan om ett skyfall.

Himlen öppnade sig men 205:an puttrade på, jämnt och fint. Med beröm godkänt.

2. För sju år sen fick vi ett mejl till redaktionen från Christer Lundberg, delägare i Unicar i Kungälv Bilservice AB som är auktoriserad verkstad för Hyundai, Kia och Mitsubishi. Christer hade läst en artikel i Vi Bilägare om servicepriser i förhållande till kvalitet på verkstadsarbetet.

Han reagerade framför allt mot att en del verkstäder nöjde sig med att kontrollera bromsarna okulärt. Så här skrev Christer Lundberg bland annat:

”Korrosion mellan nav och bromsskiva orsakar svåra vibrationer vid inbromsning. För att lösa detta har vi som fast regel att alltid renslipa fälgnav och anliggningsyta mot bromsskiva samt applicera kopparpasta. Vi svär oss inte fria från att även vi begår misstag men vi lovar att alltid reda ut det direkt med kunden.”

Finns Unicar kvar på Bultgatan 20 i Kungälv? Visst gör den det och Christer Lundberg  tillsammans med partnern Per Wikander driver firman enligt samma filosofi nu som då. Service-tänket gäller inte enbart själva bilarna utan även deras ägare.

Bakom disken i kundmottagningen hänger till exempel nycklar till 20 bilar som Unicar köpt begagnade, renoverat och lånar ut gratis till verkstadskunderna.

– Vi satsar stenhårt på personlig kundkontakt. Det har lönat sig, kunderna kommer långväga ifrån och firman går jättebra. Vi Bilägare är välkommen att bevaka en service hos oss och ni får gärna göra det utan vår vetskap. Vi har aldrig haft en anmälan mot oss. Eventuella tvister löser vi själva genom att hellre fria än fälla.

– Fin liten bil du har, förresten.

”Vad fin den blev”
3. Mellan Stockholm och Helsingborg är det strax under 60 mil. Tar man vägen över Kungälv och Borås så blir det 20 mil längre. Hur känns det efter 80 mil bakom ratten i en Peugeot 205 -89?

Svaret är att det inte känns alls. Inte om förarstolen, som i vår bil, bara har använts 100 timmar på 22 år. Ytterst bekväm sittkomfort.

4. Charlotta Mörk i skånska Kävlinge blev 2006 andra ägare av vår Peugeot. När den efter två år började trilskas i regnväder ställde hon av 205:an och ett år senare hamnade den, med 5 381 mil på mätaren, i Vi Bilägares ägo för 4 500 kronor.

Bilen lämnade Kävlinge på släp i maj 2009 för renovering hos Haga Bil&Lack i Österfärnebo. Nu var det dags att återvända för egen maskin för en uppvisning hos förra ägaren.

– Vad fin den är! blev den spontana reaktionen. Fungerar den även när det regnar? (Se punkt 1, Charlotta.)

– Om jag ångrar att jag sålde den? Nej, jag skulle inte ha kunnat ta hand om den på det här sättet.

5. Peugeot 205 av årsmodell -89 har en tjänstevikt på 880 kilo. Hur klarar en så pass lätt bil vindar upp till stormstyrka i det skånska slättlandskapet?

Testet innehöll två delmoment, dels i fart på motorväg, dels stillastående på en parkeringsplats. Resultatet blev häpnadsväckande intressant – i 100 km/tim gick bilen som tåget oavsett om det blåste från sidan eller framifrån.

Stillastående på den öppna p-platsen kändes det som om den skulle lyfta när den hårda sidvinden grep tag. Och att öppna den stora förardörren i motvind var ett kraftprov i sig.

6. Trakterna kring Hammenhög utanför Simrishamn är speciella på många sätt. Ett är att var och varannan bil man möter är en Peugeot. Orsaken till det är Sture Nilsson Bil AB i Hammenhög, legendarisk och mycket framgångsrik återförsäljare av Peugeot. Samtliga ägare i firman, som även omfattar en stor verkstadsdel med elva anställda mekaniker, är medlemmar i familjen Nilsson. Grundare var Sture Nilsson som startade företaget med en begbilsverkstad 1937.

Sonsonen Gert-Åke Nilsson, som tog över som vd 23 år gammal 1966, och hans son Jonas, säljare, berättar att man har en marknadsandel uppåt 16 procent inom sitt försäljningsdistrikt. Det ska jämföras med 3,5 procent i hela landet för Peugeot.

Familjär stämning
Sture Nilsson Bil AB säljer omkring 400 nya bilar och 600 begagnade per år, vilket innebär i genomsnitt fyra sålda bilar varje dag som bilhallen har öppet.  Och kunderna är trogna, det finns exempel på fyra generationer bilköpare inom samma familj. Frågan är förstås hur man lyckas så bra med bilaffärer?

En av förklaringarna känner man av redan som förstagångsbesökare. Gert-Åke, hustrun Inger, syskonen Jonas och Christina på ekonomi, Gert-Åkes bror Hasse, ekonomisansvarig, hans son Andreas, kundmottagare, verkar trivas väldigt bra på jobbet. Stämningen är familjär inte bara inom familjeklanen utan även gentemot övriga anställda och kunder. Gert-Åke:

– Det viktigaste är att ta väl hand om kunderna. Till exempel får bilägarna gärna vara med i verkstan och följa arbetet om de vill. Och vi har ofta ställt upp och åtgärdat felen även om inte garantierna alltid gällt. Kundvård innebär också att om någon behöver akut hjälp med sin bil en lördagkväll så går det bra att ringa hem till oss. Nöjda kunder talar väl om oss och det är den bästa marknadsföringen.

– Sen är det förstås viktigt att ha ett bilmärke med ett brett modellsortiment. Peugeot har bilar som täcker de flesta behov.

Sture Nilsson Bil AB började sälja Peugeot i början av 50-talet. Enligt Gert-Åke har den här delen av Skåne alltid varit ett starkt dieseldistrikt och Peugeot var tidigt ute med ett bra dieselutbud.

– Riktig fart tog dieselförsäljningen 1967 när vi fick högertrafik och myndigheterna tillfälligt sänkte hastighetsgränserna. Dieslarna på den tiden var inga raketer direkt men det behövdes heller inte när man bara fick köra 70 km/tim på landsväg.

Så till den stora frågan: skulle Sture Nilsson Bil AB kunna tänka sig att köpa in Vi Bilägares Peugeot 205? Och i så fall, för hur mycket?

– Den ser väldigt fin ut, tyckte både Jonas och Gert-Åke Nilsson efter en besiktning.

Visst kunde den vara ett inköpsobjekt. Men kanske inte för så mycket som de 15 000–20 000 jag begärde. ”Kring elva, kanske…” var ett besked som krävde eftertanke.

7. Huvudsyftet med resan var alltså att pricka en rundresa på exakt 205 mil, verklig sträcka. Med så strikta krav på noggrannhet så dög inte bilens egen vägmätare som mätinstrument. Via GPS och satellitkontakt säkrades den exakta distansen som blev 204 mil, 9 kilometer, 900 meter. Hundra meter för kort alltså, det är inom felmarginalen.

Bränsleförbrukningen stannade vid 6,2 l/100 km. Uppdraget utfört.

Peugeot 205 Junior -89

Nypris: 67 900 kr.
Modell: 3 dörrar, kombi-sedan.
Mått, cm: L 375/B 158/H 140. Axelavstånd: 242.
Tjänstevikt, kg: Maxlast: 880. Släp: 900.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor. 1 360 cc. Max effekt: 60 hk (44 kW) vid 5 200 v/min. Max vridmoment: 105 Nm vid 3 000 v/min. 5-växlad manuell låda. En elektronisk förgasare. En överliggande kamaxel. Framhjulsdrift.
Prestanda: 0–100 km/tim: 14,6 s. Toppfart: 159 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,8 l/100 km.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.