1. Välj rätt modell för dig
Det finns många förutfattade meningar om vilken bil man ska välja i olika livssituationer. Strunta i dessa och tänk igenom vad du och din familj egentligen vill ha. Skriv en kravlista utifrån de dagliga behoven och ta mindre hänsyn till speciella situationer som kanske bara dyker upp någon gång per år. I klartext: köp inte en minibuss bara för att ni brukar åka sju personer till fjällen en gång per vinter eller en Jeep enbart för att kunna dra upp båten. Tänk brett.
2. Skaffa överblick!
När du har specificerat dina krav, undersök marknaden. I dag finns oerhört mycket information att tillgå. Bara genom att kolla bilannonserna på nätet går det att skapa sig en mycket bra bild av utbud och priser. Dessutom har du ju tillgång till Inter-Globals prislista som följer med denna bok. På flera annons-sajter kan man söka efter bilar på ett mycket detaljerat sätt. Utan att behöva ange märke och modell kan du välja vilken biltyp du vill ha, vilken växellåda och vilken färg det skall vara. När du bestämt dig för en eller flera tänkbara modeller kan du kolla vad till exempel Vi Bilägare har att säga om den, i tidningen och på www.vibilagare.se finns massor av matnyttig information. Även på Konsumentverkets hemsida finns en del att hämta.
Här hittar du bilannonser på nätet:
www.bilweb.se Både privatpersoner och handlare
www.bytbil.com Endast bilhandlare
www.blocket.se Både privatpersoner och handlare
www.traderamotor.com Mest privatpersoner
www.allaannonser.se En portal som söker av ett stort antal annonssajter på nätet
3. Ut och prova!
Nu är det dags att omsätta teori i praktik. Passar bilmodellen du fastnat för i verkligheten? Åk till en handlare och provkör, det är smidigast. Ta en ordentlig sväng och känn efter om körställning, ljudnivå, motor, insteg, lastutrymme passar dig och de andra i familjen som ska köra och åka i bilen.
4. Privatköp eller hos handlare?
Lås dig inte för det ena eller andra alternativet. Hos handlaren är det tryggare, men nästan alltid dyrare. Hos privatpersonen får du direkt kontakt med den som kört bilen och så är det oftast billigare. Minst intressant är att köpa bil av privatpersonen som handlar med bilar "på fritiden", han erbjuder det sämsta av två världar. Ett argument för att köpa av en etablerad bilhandlare brukar vara att man får garanti. Men hur mycket är den värd?
Bilar som är så nya att de fortfarande omfattas av fabriksgarantin kan med fördel köpas privat, liksom riktigt billiga bilar som i bästa fall bara får en månads "trafiksäkerhetsgaranti" hos handlare. Det är när man köper halvgamla bilar som fortfarande betingar en hel del pengar som handlarnas begagnatgarantier kan komma till verklig nytta. En annan aspekt är att den som köper av privatperson har ett mer omfattande ansvar för att ta reda på att bilen verkligen tillhör den som säljer den och att inga skulder belastar den.
5. Undersök bilen
Ju fler bilar av samma modell du tittar på, desto mer lär du dig om vad du ska kolla extra noga efter. Läs våra begagnattester och checklistan på nästa sida, men tveka inte att be om hjälp. Bara genom att ställa direkta frågor till säljaren brukar man få mycket bra svar. Att låta en märkesverkstad eller en oberoende teststation titta på bilen ger ännu mer.
6. Undersök dokumentationen
Be att få titta på serviceboken och läs igenom den noggrant. Kolla om servicarna är utförda vid rätt tid och vid rätt miltal, kolla att eventuella kontroller av rostskyddet är gjorda, att kamaxelremmen är bytt i tid och så vidare. Om inte dokumentationen stämmer kommer du att få problem när du säljer bilen i din tur och du kan också tvingas få betala för reparationer som annars skulle gå på garantin eller täckas av maskinskadeförsäkringen. Tyvärr förekommer förfalskade serviceböcker. Är du det minsta tveksam kan du kontrollera uppgifterna i boken med de serviceverkstäder där bilen enligt stämplarna ska vara servad. Kolla också att boken är lika gammal som bilen. Se också till att bruksanvisningar till extrautrustning som ljudanläggning och larm finns med.
7. Undersök ägaren
Kontrollera med bilregistret att bilen verkligen står registrerad på den person som säljer den. Kräv också legitimation. Tidigare kunde det vara svårt att fastställa om säljaren till fullo ägde bilen, numera finns i de flesta fall ett äganderättsförbehåll om bilen är köpt på avbetalning eller om den leasas. Det går alltså inte att skriva över den på en ny ägare utan att kreditgivaren godkänner det. Men kräv ändå alltid att se kvitto på att säljaren betalat bilen. Man kan också ringa föregående ägare för att ta reda på om bilen köptes kontant eller på kredit. Om det visar sig att bilen belastas av en skuld kan du tvingas betala den.
8. Pruta!
Eftersom du redan tidigare skaffat en så bra bild av marknadsläget har du nu en känsla för hur mycket bilen du är intresserad av är värd. När du nu skärskådat exemplaret vet du också vilka fel och brister som finns och säljaren har förstått att du är intresserad av en affär. Nu är läget för prisförhandling som bäst. Den kan gå till på en rad olika sätt: du kan själv lägga ett bud eller be säljaren ange sitt lägsta pris. Du kan villkora köpet genom att exempelvis säga att du är beredd att betala det begärda priset men då kräver du i gengäld att bilen servas, förses med nya däck eller liknande. Många föredrar att sköta prutningen via telefon, andra vill göra det öga mot öga. Återigen är det viktigt att inte ha för bråttom, tänk igenom varje steg.
9. Avtalet
Det finns inga krav på hur ett avtal om köp ska vara utformat. Det kan vara muntligt eller skriftligt och det är upp till parterna att själva bestämma vad det ska omfatta. Det man ska komma överens om är pris, i vilket skick bilen ska levereras i och vid vilken tidpunkt. Bilhandeln har ett standardavtal som blir bindande först när båda parter skrivit under. Se till att bilförsäljaren är behörig att ingå avtal, annars är det inte giltigt. Om du erlägger en handpenning före leverans, se till att få ett kvitto på detta och att ni är överens om vad som händer med pengarna om affären inte fullföljs. Inte sällan vill säljaren behålla en del av handpenningen för att täcka förlorade annonskostnader om köparen hoppar av. Huvudregeln är att man inte ska betala bilen förrän vid leverans, om säljaren exempelvis går i konkurs kan du förlora både pengar och bil.
10. Leverans
Ordna försäkringen i förväg. Från det att du tar över bilen är du ansvarig och händer det något på hemvägen kan det bli problem. När du betalat bilen ska du få ett kvitto på pengarna, oavsett om du köper privat eller av handlare. Ni ska skriva under registreringsbeviset och det är säljarens uppgift att skicka in det till Vägverket. Lycka till med din nya begagnade bil! *
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
se bara upp för fordonsvärderingen i Skåne ab som ebjuder sig att sänd ett riktvärde på bilen osedd utifrån årsmodell och miltal. De smyger med att det kostar dig 299.- att få denna närmast värdelösa uppgift som du kan få med att ex-vis gå in i begbil-listan i Vi Bilägare. Där får du samma sak utan kostnaden på 299.-
har just råkat ut för dom, precis som ni säger! kan jag vägra att betala?
mvh
Vi med, råkade fylla lite info och vipps 399 riksdaler för ett värdelöst papper. Dom påstår att man får pengana tillbaka om man inte är nöjd?? återstår att se. mvh
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.